Zelf je auto rollen/verven

Je auto rollen is ongeveeer de goedkoopste manier om je auto van verf te voorzien. Het is ook niet de mooiste oplossing. Wil je een mooiere oplossing dan kun je beter het artikel over je auto spuiten lezen. Dat gezegd hebbende is het wel mogelijk om een redelijk goed resultaat te behalen. Een auto kan daadwerkelijk mooier worden van het rollen maar dit zal alleen gebeuren met een goede voorbereiding en de juiste spullen.

In het kort werkt het rollen van je auto als volgt:

Bestel de juiste materialen en schuur de auto zodat de lak goed hecht. Maak de omgeving en de auto stofvrij en breng lagen lak aan met een fijne roller. Lak die met 50% thinner gemengd is werkt het best, de verf moet een melkachtige structuur hebben. Breng de lak erg dun aan en voeg voldoende lagen toe om de lak dekkend te maken.

Je auto rollen doe je niet om de waarde van je auto hoger te maken. Een gerolde auto zul je ALTIJD kunnen onderscheiden van een gespoten auto, hoe goed je ook je best doet. Wil je je auto goedkoop goed er uit laten zien dan kun je de auto allicht beter wrappen. In dit artikel laten we je zien hoe je toch met een roller het best mogelijke resultaat kan krijgen, dit alles voor minder dan 100 euro en in ongeveer een werkweek.

Stappenplan auto rollen

Benodigde tijd: 7 dagen.

De benodigdheden vind je onderaan dit stappenplan

  1. Zorg dat de auto klaar is om geschuurd te worden

    Zit er roest, deuken of andere defecten op de panelen dan is het tijd om dit eerst op te lossen. Je kunt bijvoorbeeld het artikel over zelf je auto uitdeuken, roest verijderen of plamuren bekijken. Schuur enkel tot de huidige lak dof is, het is niet nodig om de verf 100% te verwijderen. Wil je dit wel doen dan zul je eerst primer moeten aanbrengen voordat je de verf kunt rollen.

  2. Plak de auto af

    De ruiten, het chroom en andere zaken die je niet wil schilderen of schuren plak je af met masking tape en masking papier (kranten werken ook. De wielen kun je een grote plastic zak overheen doen (zo’n 100L vuilniszak bijvoorbeeld. Onder de auto leg je ook wat kranten zodat je vloer schoon blijft.

  3. Schuur de auto.

    Een schuurpad werkt vaak het makkelijkst om de auto mee te schuren. Het materiaal is prettig om mee te werken en een schuur pad gaat vrij lang mee. Een hele auto met een of twee pads schuren is goed te doen.
    druk licht op de schuurpad tijdens het schuren en zorg er voor dat er geen glimmende stukken verf meer over zijn. De verf van de roller hecht pas als de oude verf dof geworden is door het schuren. Schuur pad

  4. (Optioneel)

    breng een laag grondverf aan. Als je op blank metaal of op een andere kleur gaat schilderen dan is het raadzaam om grondverf te nemen. In mijn geval ging ik van wit naar rood. Rood dekt niet lekker zonder grondverf, op wit wordt het roze dus ik ben voor grijze grondverf gegaan.

  5. Meng de verf

    Afhankelijk van de verf zul je deze moeten mengen. Als je verf mengt is de regel dat als je je roerstaafje uit de verf haalt deze ongeveer 3 sec uit moet lekken voordat hij begint te druppelen. Meestal komt dit neer op 90% verf en 10% thinner. De temperatuur heeft behoorlijk wat invloed op de dikte van de verf. Bepaal dus met het roerstaafje hoe dun je verf is geworden.

  6. Rol de eerste laag

    De eerste laag verf rol je vrij dun op de auto. Zorg dat je je roller goed vol met verf krijgt. Vervolgens duw je je roller over het bakje zodat je verf voornamelijk binnennin de roller zit en niet uit de roller druipt. Je rolt nu eerst de makkelijke delen om een goed gevoel te krijgen van de werking van de roller. De makkelijkste plek om te beginnen is de motorkap. De eerste laag is niet dekkend. Krijg je bellen in je verf dan moet je minder hard drukken op de roller. Je kunt ook gebruik maken van een fohn die koude lucht kan blazen. Hiermee kun je soms de bellen wegblazen.

  7. Tweede, derde, vierde etc. laag aanbrengen

    Wacht minimaal 6 uur voor je de volgende laag op de auto doet. Wacht je niet lang genoeg dan is de verf nog niet droog genoeg en plakt deze aan je roller. Breng steeds opnieuw lagen aan. Als er defecten in je verf zitten kun je deze voor je een nieuwe laag aanbrengt wegschuren met nat schuurpapier van 800g.

  8. De auto wetsanden voor extra glans

    Wanneer je voldoende lagen op je auto hebt kun je de auto wetsanden. Dit doe je door nat schuurpapier op een blok te doen (sanding block). Begin met 800g schuurpapier. Vaak zie je in de verf hoge en lage delen zitten, dit heet orange peel. Je wil de auto net ver genoeg schuren dat het deel helemaal mat is, ook de lage delen van de orange peel. Let op dat als je te ver gaat je door de lak heen schuurt. Hoe fijner het schuurpapier (je kunt dit ook met 2000g doen) hoe langer het duurt maar hoe beter het resultaat zal worden. Je kunt ook met 800 beginnen en vervolgens na schuren met 1500g of 2000g.

  9. Polijst de auto

    Een polijstmachine helpt bij dit proces maar het zou ook met de hand kunnen. Koop fijne polijstpasta, bijvoorbeeld commandant 5. Deze is er in een handpolijst variant en in een machine variant. Vroeger heb ik nog wel eens met de hand mijn auto gepolijst. Tegenwoordig heb ik een ascentrische polijstmachine. Dat helpt heel erg 😉

Benodigdheden auto rollen

Alle benodigdheden die je nodig hebt om je auto te rollen kosten bij elkaar minder dan 100 euro. Een vrij goedkope manier om je auto van lak te voorzien dus. In vergelijking tot spuitbussen kom je vaak goedkoper uit. Daarbij is rollen een stuk eenvoudiger dan spuiten.

Schuurpapier set

Voor het schuren heb je zowel nat als droog schuurpapier nodig. Nat gebruik je om je auto na het schilderen te schuren. Droog gebruik je voor het schilderen voor een juiste aanhechting. In deze set heb je alles van 80g tot 3000g in nat en droog.

Roller en verfbakje

Koop verfrollers die extra fijn zijn. Dit zorgt voor het beste resultaat.

verf

Ik ben groot fan van rustoleum verf omdat dit mij een goed resultaat heeft gegeven in het verleden. Naar mijn mening is 2/3e rustoleum en 1/3e thinner een prettige verhouding

Goedkoopste Thinner

Thinner gebruik je om de verf die je wil gebruiken te verdunnen en om het oppervlak vetvrij te maken. Let op bij plastic delen. Plastic smelt als het in aanraking komt met thinner. Neem een goedkope fles want de kwaliteit van je thinner maakt niet zoveel uit

Je kunt heel goed gebruik maken van een schuurmachine maar zorg dat je deze op de laagste stand hebt staan. Voor mijn auto had ik iets meer dan 3L verf nodig. Ik heb hele dunne coats gebruikt en kreeg na 5-6 coats een dekkende laag.

Waar moet je op letten bij het rollen van je auto?

Het rollen van je auto is niet eenvoudig en levert niet hetzelfde resultaat op als je auto spuiten. Het is wel makkelijker en goedkoper dan spuiten. Als je je auto spuit kan het resultaat dramatisch worden. Bij rollen is de kans dat dit gebeurt een stuk minder groot. Bij rollen is de kans dat het eindresultaat geweldig wordt echter ook een stuk minder groot.

Gelukkig zijn er wel een aantal dingen die je kunt doen om het eindresultaat zo goed mogelijk te krijgen.

  • Een goede voorbereiding is een van die dingen. Net als bij spuiten moet je je auto eerst in tip top conditie krijgen voor je begint met rollen. Veel mensen denken dat verf wel in kleine krasjes komt en dit opvult. Helaas is dat niet zo. Zit er een kras in een paneel dan zul je die kras ook nadat je je auto hebt gerold nog terugzien.
  • Let op de temperatuur en de plek. Buiten je auto rollen is opzich een leuk idee. Je zult waarschijnlijk veel positieve reacties krijgen, zeker als het een oldtimer betreft. Zorg er echter wel voor dat je auto niet meer dan 30 graden is en het buiten idealiter niet meer dan 25 graden is. In de zon verven is sowieso een slecht idee.
  • Let op het weerbericht. Als het gaat regenen nadat jij je auto hebt gerold dan kun je het waarschijnlijk er weer af schuren en opnieuw beginnen.

Moet je clearcoat gebruiken na het rollen van je auto?

Dat kan. Het eindresultaat wordt beter als je clearcoat gebruikt. De doffe look die je vaak krijgt met het rollen van je auto zal een stuk minder zijn wanneer je clearcoat gebruikt. Gebruik wel altijd een 2k clearcoat en wacht tot de gerolde verf helemaal droog is. clearcoat aanbrengen met een roller is echter een matig idee. Je kunt dit beter met een spuitbus doen. Je kunt simpelweg de clearcoat stappen volgen in het artikel dat we eerder schreven over je auto spuiten.

Hoe lang moet een gerolde auto drogen?

In principe wacht je ongeveer 6 uur tussen coats. Met een beetje geluk krijg je dus 2 coats op een dag op je auto. Meestal heb je 4-6 lagen nodig, zeker als je tussendoor veel moet schuren kan het dus een aantal dagen duren voordat je klaar bent. Het is niet verstandig om met je auto in de tussentijd te gaan rijden omdat de lak vaak nog fragiel is. Ook krijg je dan viezigheid in je lak die je terug kan zien in het eindresultaat.

Je kunt het beste 2 weken de verf uit laten harden voor je begint met wetsanden en polijsten. De polijstmachine zorgt namelijk voor vrij veel hitte in de lak. Als je de lak nog niet hebt laten uitharden kan dit voor problemen zorgen.

Moet de auto in de grondverf voor je gaat rollen?

Nee dat is niet nodig. Als je begint met een laag verf tenminste. Verf hecht op verf, dat is het hele idee van grondverf. De grondverf is alleen nodig om te hechten op metaal. Als je je auto dus kaal hebt geschuurd of een verfafbijtmiddel gebruikt hebt dan zul je wel met grondverf aan de slag moeten gaan. Zorg er altijd voor dat je de grondverf niet in te dikke lagen aanbrengt en dat je de grondverf netjes rolt. Je kunt eventueel de grondverf nog schuren als je het resultaat niet helemaal goed vind. Een glad grondverf resultaat zal helpen bij een glad eindresultaat.

De combicolor van rustoleum hecht direct op metaal, toch zou ik als je direct op metaal gaat rollen eerst een grondverf laag aanbrengen.

Ook als je je auto van kleur gaat veranderen is het handig om een laag grondverf aan te brengen. Mijn auto ging bijvoorbeeld van wit naar rood. Als ik niet een laag grondverf had aangebracht was de auto roze geworden. Rood en oranje zijn namelijk kleuren die lastig dekken.

Hoe laat je een gerolde auto glimmen?

Je kunt je auto redelijk laten glimmen door als je klaar bent met de verf de auto te wetsanden met een blok. Blocksanden zorgt er voor dat je de toplaag van de verf weer verwijderd. De lage delen van je verf zullen hierdoor even hoog zijn als de toplaag. Hierdoor krijg je een glad resultaat en is “orange peel” niet zichtbaar. Als je dit gaat doen kun je het best met 1500g schuurpapier aan de slag gaan. Als je te grof schuurpapier gebruikt kun je krassen veroorzaken die je er niet meer uit kunt polijsten.

Vervolgens ga je met de polijstmachine aan de slag. Zorg dat je de hele auto dof hebt geschuurd voor je dit doet. Kijk goed naar de lak of er niet nog kleine rondjes zitten die glimmen. Dit zijn lagere spots die uiteindelijk de reflectie minder scherp maken. Als de auto goed geschuurd is kun je met een polijstmachine de boel polijsten. Ik gebruik zelf commandant 5, het groene potje is geschikt voor een polijstmachine. Ook gebruik ik mijn ascentrische polijstmachine. Het voordeel hier van is dat deze minder snel door je lak heen vreet, je hebt dus wat meer speling en zal de lak minder snel verpesten.

Auto mat rollen

Je auto mat rollen is wat eenvoudiger dan glanzend. Wanneer je simpelweg mat of zijdeglans verf koopt zal je auto vanzelf mat er uit komen. Het voordeel is dat je ook niet hoeft te schuren, polijsten of poetsen. Je auto mat rollen is helemaal nog niet zo’n gek idee. Als je toch gaat rollen zal het eindresultaat waarschijnlijk beter zijn als je op zoek bent naar een matte finish. Verf om te rollen is eigenlijk niet gemaakt om een spiegelachtige glans te hebben.

Auto rollen, welke roller?

Als je een glimmende finish op je auto wil kun je het best een zo fijn mogelijke roller nemen. Het nadeel van deze rollers is dat ze niet veel verf opnemen. Het voordeel is dat het resultaat vele malen strakker wordt dan wanneer je een grovere roller gebruikt. Blijf sowieso weg van harige rollers. Die schuimrollers geven een veel beter resultaat en zorgen er ook voor dat je zeker weet dat er geen haartjes in je lakwerk komen.

Auto rollen met hammerite

Ja, doen. Hammerite is top spul, gaat een verbinding aan met roest en kan goed gebruikt worden als verf voor op de auto. Je kunt echter ook voor rustoleum gaan. Dit is het amerikaanse equivalent van hammerite. Persoonlijk zou ik voor mijn tuinhek hammerite gebruiken maar voor mijn auto rustoleum. Het is wat lastiger te krijgen in nederland maar op Bol.com kun je het bestellen.

4.7/5 (25 Reviews)

Hé, ik zie dat je het artikel helemaal bekeken hebt. Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad. Ik hebben ontelbare uren besteed aan het ontwikkelen van deze gratis website voor je, en ik zou het erg op prijs stellen als je dit artikel een x aantal sterren geeft! Alvast bedankt, Lukas