Kleine roestplek behandelen

Een roestplek op je auto ontdekken, vervelend. In veel gevallen is hier echter prima wat aan te doen. Mijn volvo roest altijd flink, ik heb verschillende methodes geprobeerd om de roest te stoppen, aan te pakken en ben zelfs op las cursus geweest om delen te vervangen. De beste methode om beginnende roest een halt toe te roepen behandel ik in dit artikel.

Een kleine roestplek stoppen kun je met brunox epoxy doen. Maak de plek eerst goed schoon en schuur de roest weg met een metaal schuurpad. Strijk de brunox vervolgens met een kwast over de plek.

Na tientallen middeltjes gebruikt te hebben met wisselend resultaat ben ik uitgekomen op brunox epoxy. Brunox gaat een verbinding aan met de roest en zorgt er voor dat de roest niet verder groeit. Hoe je het aanbrengt en gebruikt lees je in dit artikel.

Benodigdheden roestplek verwijderen

Klus-auto’s beste keuze:

Ik gebruik altijd brunox om roestplekken op de carosserie te verwijderen. Het spul is effectief en laat een beschermende epoxy laag aan. Je koopt het op Winparts

Stappenplan roest stoppen

Benodigde tijd: 2 uren.

  1. Inspecteer de roestplek

    Kijk of de roestplek nog magnetisch is. Als dit het geval is zit er nog goed metaal onder de roestplek. Is de roestplek niet meer magnetisch dan kun je een flink gat in je auto tegenkomen en is de roest al te ver gevorderd.

  2. Maak de roestplek schoon

    Pak een krabber en steek het grootste deel van de roest weg tot je alleen nog metaal ziet. Maak het werk af met een staalborstel of staal schuurpad. Indien mogelijk wil je zowel de binnenkant als de buitenkant van de roestplek schoonmaken. Maak de plek die je schoonmaakt iets groter dan de roestplek zodat je enkel schoon metaal aan de rand hebt en de roest niet verder kan.

  3. Ontvet de plek die je gaat behandelen

    Ontvet het metaal zodat de roestomvormer goed zijn werk kan doen. Je kunt ontvetten met wasbenzine of thinner.

  4. Breng de ontroester aan

    Schud de pot brunox voor je het aanbrengt. Met een kwast strijk je het gedeelte dat schoongemaakt is in. Binnen korte tijd zou het materiaal zwart moeten worden. Heb je nog niet volledige dekking dan kun je als het helemaal opgedroogd is een tweede laag aanbrengen.

  5. Breng een toplaag aan

    Na 24 uur is de reactie tussen de brunox en de roest klaar. Er kan nu een toplaag aangebracht worden. Schuur de brunox niet voordat er iets overheen aangebracht wordt. De brunox kan als grondlaag gebruikt worden en kan dus direct afgelakt worden.

Auto’s en roest

In de jaren 90 kwamen de eerste auto’s met een verzinkte carosserie op de markt. Het verzinken van metaal laat het roestproces amper toe, roest leek dus verleden tijd. Vooral franse auto’s stonden er om bekend dat deze “al in de folder aan het roesten waren”. Na de introductie van het verzinken leek dat verleden tijd te zijn.

Helaas is de waarheid anders. Door de carosserie te verzinken konden autofabrikanten simpelweg goedkoper staal gebruiken. Soms betekende dit dat het staal dunner was maar fabrikanten grepen ook naar minder puur staal. Het resultaat is dat ook moderne auto’s nog flink kunnen roesten.

De bekendste plekken waar een auto kan roesten zijn de wielranden en de dorpels. Het gedeelte onder de deuren. Deze plekken roesten makkelijk omdat er eenvoudig vuil kan blijven hangen. Ook zijn dit vaak plekken waar een dubbele laag metaal aanwezig is of holle ruimte’s zijn. Wanneer er vocht in deze ruimtes komt heeft de roest vrij spel om zich te ontwikkelen. Gelukkig zijn de wielranden en dorpels geen dragende delen van de auto. Zit er op deze plekken wat roest dan zal de auto niet veel minder stevig worden. Wel is het een punt voor de apk. Meer dan 15% roest in de dorpel is op deze plek toegestaan.

Roest tegengaan

Een nare eigenschap van roest is wanneer het eenmaal begonnen is is het lastig te stoppen. Roest vreet zich een weg door alles wat het aanraakt. Daarom is het beter om roest te voorkomen dan te genezen.

Roest wordt over het algemeen tegen gegaan door een auto te behandelen met initrol. Dinitrol is een roestbeschermer die je over het metaal smeert of spuit. Door het spul aan te brengen zorg je dat zuurstof niet bij het metaal komt. Zonder zuurstof kan roest zich niet vormen. Ook Krijgt vocht geen kans om zich direct op het metaal te vestigen.

  1. Voordat je Dinitrol aanbrengt moet je de delen die je wil beschermen goed schoonmaken. Roest die al aanwezig is kan beter eerst behandeld worden. Schoonmaken kun je doen met een hogedrukspuit en eventueel kun je een stoomreiniger gebruiken om alles echt schoon te krijgen. Alle olie, zout, vocht, brandstof en andere viezigheid moet verwijderd worden om de dinitrol zo goed mogelijk te laten hechten.
  2. Laat de auto voldoende drogen. Het liefst binnen. de plekken die je wil behandelen moeten echt goed droog zijn. Een week je auto binnen en warm parkeren is vaak voldoende om ook al het vocht uit chassis balken te krijgen.
  3. Verwijder alle onderdelen van je auto die het spuiten van dinitrol bemoeilijken. Veelal zul je de onderkant van de auto behandelen. Denk aan bumpers, uitlaat systemen of andere zaken waarvan je denkt dat deze in de weg kunnen zitten.
  4. Maak de auto van onder goed schoon, zie je nog roest dan kun je dit met een staalborstel verwijderen.
  5. Plak alle delen die je niet wil behandelen af. Denk bijvoorbeeld aan de onderkant van de deuren, de uitlaat (als je die niet verwijderd hebt) en doe een plastic zak over de wielen en remmen.
  6. Doe een verf masker en veiligheidsbril op en spuit dinitrol in de chassis balken. Je gebruikt voor de binnenkant van balken de Dinitrol rc900 convertrust epoxy.
  7. Wanneer je de binnenkant van de balken gedaan hebt kun je dinitrol coating ML aanbrengen.
  8. Dinitrol ML kun je ook gebruiken om de onderkant van je auto mee in te smeren. Het gaat net als brunox een verbinding aan met de roest en gebruik je dus voordat je de bithumen op de auto spuit.
  9. Tot slot spuit je de auto van onder met de Dinitrol Bithumen coating. De coating zorgt er voor dat zuurstof en vocht niet meer tot het chassis kunnen komen en beschermt ook tegen steenslag.

Let hier op bij roest verwijderen

Wil je de roest blijvend verwijderen dan is het belangrijk om de roest 100% weg te halen. Roest breid zich namelijk uit. Wanneer je de roest voor 90% weg haalt zul je over een aantal jaren weer opnieuw je reparatie uit moeten voeren. Haal je 100% weg dan kun je aanzienlijk langer door.

De gouden combinatie voor roest verwijderen is: Eerst roest 100% weghalen, vervolgens een roestomvormer aanbrengen. Daarna aflakken en beschermen met epoxy of dinitrol.

Roestgat repareren

Als je dit kopje aan het lezen bent ben je eigenlijk te laat begonnen met het roestwerk van je auto. Toch is het goed te doen. Roestomvormer gaat je echter in dit stadium weinig meer helpen. Er zijn verschillende manieren om de auto te repareren. Je auto lassen is de enige goede reparatie. Mocht je dit niet willen of kunnen dan kun je nog wat andere opties proberen. Dit raden we echter niet aan.

Roestgat volvo, wielrand rot

Een gat dicht lassen

De beste manier om roest te repareren is de roest uit de auto te slijpen en een nieuw stuk in de auto te zetten. Voor veel auto’s is reparatie plaatmateriaal beschikbaar. Zeker voor delen die bekend staan als zwakke of kwetsbare plek.

Als je begint met een reparatie deel in je auto lassen is het belangrijk om eerst de roest te inspecteren. Je bepaald aan de hand van de afbeeldingen die je online vind van de reparatie delen of je een of meerdere delen nodig hebt. Vervolgens bestel je het deel wat vervangen moet worden. Let er bij vervangingsdelen op dat er verschillende kwaliteiten zijn. Veel vervangingsdelen worden tegenwoordig in china gemaakt. Als je een origineel reparatie deel kan vinden gaat dit waarschijnlijk langer mee. Het staal is namelijk vaak van betere kwaliteit.

Nadat je je reparatie deel binnen hebt markeer je op de auto het deel dat je uit moet slijpen. Vaak kun je het reparatiedeel op het originele stuk houden en met een stift markeren hoeveel je weg gaat slijpen. Als je de slijptol in je auto zet kun je beter eerst wat minder weg slijpen. Het wordt namelijk lastig als je gat groter is dan je reparatie paneel. Let er ook op dat echt alle roest weg is. Je kunt namelijk amper op roest lassen.

Als je je gat op maat van je reparatie paneel gemaakt hebt kun je het reparatiepaneel met lasmagneten vast zetten. Ontvet alles voor je te werk gaat anders kan het moeilijk zijn om een lasboog te creeren.

Zelf zet ik de panelen altijd eerst met een aantal punt lassen vast. Meestal in de buurt van de hoeken. Als je rondom een aantal puntlassen maakt zit het paneel vast en heb je minder kans dat het krom trekt door de hitte.

Vervolgens las je rondom enkele punten bij. Las nooit in een keer het hele paneel. Je introduceert dan teveel hitte waardoor het krom trekt. De kans dat je het paneel er dan nog netjes in krijgt is niet zo groot.

Wanneer je het paneel er in hebt zitten en de las rondom helemaal gemaakt is kun je met een slijptol de las kraal verwijderen zodat het geheel redelijk vlak is. Je doet dit met een afbraamschijf voor metaal, een andere slijpschijf kan breken als je er zijwaartse druk op zet.

Vervolgens kun je je paneel afwerken met bondo. Dit is een vuller die uit twee delen bestaat. Mix de bondo en breng met een plamuurmes voldoende aan. Je kunt beter iets meer aanbrengen want je kunt het altijd weer vlak schuren. Als je alles vlak geschuurd hebt wacht je tot het droog is en werk je alles af met primer en lak.

Makkelijk, goedkoop en snel een gat repareren

Tsja… Een vraag die we vaak krijgen. Ik wil niet lassen maar toch een gat in de auto dicht smeren, hoe doe ik dit… Het antwoord is eigenlijk: Begin er niet aan, het brengt enkel ellende. Wil je toch heel graag op een niet juiste manier je auto repareren dan kun je de volgende stappen aanhouden:

Koop een polyester reparatieset. Deze setjes bestaan vaak uit een glasmat en polyester hars.

Verwijder zo veel mogelijk roest en knip de glasmat op maat. Leg de mat op het bijgeleverde folie en smeer het geheel in met hars. Leg vervolgens de combinatie op het te repareren deel en druk alles goed aan zodat de luchtbellen er uit gaan. Als alles droog is trek je het folie er af en kun je het schuren, afwerken met body filler of direct overschilderen.

Belangrijk is dat dit vaak niet een reparatie is die goedgekeurd wordt voor de apk. De polyester reparatie is lang niet zo stevig en roest kan er simpelweg onderdoor kruipen. Ook als je het heel netjes doet wordt het waarschijnlijk ontdekt tijdens de apk omdat de stukken niet magnetisch zijn.

Wat kost roest verwijderen bij een professional?

Wil je toch liever je roestbehandeling uitbesteden dan moet je op zoek naar een autoschade bedrijf. Roest is een vorm van schade die door een schadereparatiebedrijf perfect uitgevoerd kan worden. Je zou ook naar een lasser op zoek kunnen gaan maar dan zul je later nog op zoek moeten naar een spuiter. Vaak is het prettiger en voordeliger om alles bij een partij onder te brengen. Kleine roestreparaties kosten vaak 150-250 euro. Er wordt dan éen paneel gerepareerd. Het lassen en spuiten zit hier bij. Afhankelijk van de roest komt hier wel nog wat bij voor het reparatiepaneel.

Heb je meerdere delen die gerepareerd en gespoten moeten worden dan loopt dit al vrij snel op. In de regel kun je voor 1000 euro je dorpels en wielranden wel laten lassen. Het spuiten van een volledige auto kost vaak 2000 tot 5000 euro afhankelijk van de gewenste kwaliteit en lakken. Wil je ook de binnenkant laten spuiten dan zal de prijs hoger zijn.

Roest reparatie bij een auto wordt als je zelf niet kan lassen snel prijzig. Het is daarom ook vaak niet de moeite waard om auto’s op te knappen als deze veel roest hebben. Op zoek gaan naar een andere carosserie is vaak een beter optie. Mijn Volvo krijgt ook een dergelijke behandeling. Omdat er vrij veel roest aanwezig is zoek ik een Volvo 245 die motorisch niet meer in orde is maar geen roest heeft. Ik zet vervolgens de motor, bak en mijn sport onderstel over en behandel de nieuwe koets volledig met dinitrol. Hoewel de operatie een paar duizend euro kost is het goedkoper dan de auto helemaal lassen en opnieuw spuiten.

Roest verwijderen alternatieve methodes

Kun je roest verwijderen met cola?

Ja en nee… Je kunt oppervlakte roest verwijderen met cola en een metaal schuurpad. Dit is echter niet de meest effectieve methode, bovendien wordt alles plakkerig.

Kun je roest verwijderen met WD40?

Ja, oppervlakte roest kan verwijderd worden met wd40. Je laat je verroeste onderdelen even weken in wd40, vervolgens kun je het met een staalborstel schoon schrobben. Toch is wd40 niet de ideale manier om roest weg te halen. Je kunt beter een roestomvormer gebruiken.

Roest verwijderen met azijn

Azijn kan er voor zorgen dat lichte roest van goed metaal gescheiden wordt. Wederom werkt deze methode vooral goed bij oppervlakte roest. Voordeel van deze methode is dat het ook op chrome aardig werkt.

4.1/5 (14 Reviews)

Hé, ik zie dat je het artikel helemaal bekeken hebt. Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad. Ik hebben ontelbare uren besteed aan het ontwikkelen van deze gratis website voor je, en ik zou het erg op prijs stellen als je dit artikel een x aantal sterren geeft! Alvast bedankt, Lukas