Wanneer je een deuk gereden hebt, roestreparatie gedaan hebt of een deel van de auto wil gaan spuiten dan loont het om het deel waar je mee aan de slag gaat eerst te plamuren. Het liefst wil je zo min mogelijk plamuur gebruiken voor een zo goed mogelijk resultaat.

Een auto plamuren kan met 1 of 2 componenten vuller. Twee componenten plamuur is sterker. Je brengt het aan met een plamuur mes en laat het vervolgens drogen. Als de plamuur droog is kun je het schuren en eventueel een extra laag aanbrengen.

Een auto repareren met plamuur is een prima methode. Plamuur is sterk en duurzaam. De reparatie moet echter wel goed uitgevoerd worden. Anders zal het eindresultaat matig worden. Bespaar niet op plamuur of de tijd die je investeert in het plamuren. Alle extra moeite die je in je plamuur stopt zorgt er voor dat het aflakken of spuiten een stuk eenvoudiger wordt.

Wat is plamuur?

Plamuur bestaat meestal uit twee componenten. Een polyesterhars en een middel dat er voor zorgt dat de hars goed uithard. Wanneer de twee gemengd worden ontstaat er een plamuurachtige substantie die aangebracht kan worden op een voertuig. Een kleine beschadiging of reparatie kan met plamuur weer helemaal glad gemaakt worden.

Autoplamuur is te vergelijken met pleisterplamuur dat thuis gebruikt wordt om schroeven en spijker gaten dicht te smeren. De consistentie en het gebruik ervan zijn vergelijkbaar, evenals het proces dat het oppervlak waarop het wordt aangebracht ondergaat.

Het verschil tussen pleisterplamuur en body filler is dat body filler speciaal gemaakt is om goed op metaal te hechten, goed blijft in extreme temperaturen. Het materiaal is vaak ook harder dan pleisterplamuur waardoor het minder snel zal beschadigen. Hoewel plamuur niet zo hard wordt als het metaal komt het wel aardig in de buurt.

Plamuur aanbrengen op een auto

Voordat je plamuur aan kunt brengen is het belangrijk om het juiste type plamuur te kopen. Er bestaat plamuur uit een component (1k plamuur) of uit twee componenten (2k plamuur).

1k plamuur droogt sneller en is fijner van structuur. 1k plamuur is de beste keuze wanneer er erg fijne oneffenheden verwijderd moeten worden. Omdat het minder sterk is dan 2k plamuur wordt het in de automotive branche voornamelijk gebruikt als aanvulling op 2k plamuur.

2k plamuur bestaat uit twee componenten. Een basis deel en een verhardingsmiddel. De combinatie van de twee zorgt er voor dat de plamuur erg hard wordt. Het nadeel is dat de droogtijd vaak langer is. Ook is de plamuur minder geschikt voor erg fijne oneffenheden.

Stappenplan om plamuur goed aan te brengen.

Plamuur aanbrengen is niet ingewikkeld maar moet wel vrij precies gedaan worden. Je hebt een aantal zaken nodig om de plamuur zo netjes mogelijk aan te brengen. Je boodschappenlijstje voor plamuur aanbrengen op een auto is:

  • Body filler/plamuur 2K
  • (optioneel) 1K body filler
  • Schuurpapier 80g, 120, 400 en 1000
  • Plamuurmessenset met minimaal 2 plamuur messen
  • Meng bord (of een stuk stevig karton)
  • Ontvetter: st marc of thinner of wasbenzine
  • Controlepoeder

Stappenplan auto plamuren

  1. Reinig het te behandelen deel

    Om een goede hechting van de plamuur aan het paneel te krijgen moet het paneel eerst goed schoongemaakt worden. Het ontvetten kun je doen met paint thinner of wasbenzine. Je kunt garage doeken (van dat dikkere blauwe keukenpapier) gebruiken om mee schoon te maken.

  2. Verwijder verf en grote oneffenheden

    Bij het vullen van een deuk is het belangrijk om de verf te verwijderen tot het metaal. Je kunt hiervoor een schuurmachine gebruiken met 80g tot 120g schuurpapier.

  3. Maak het oppervlak nogmaals schoon

    Herhaal de reinigingsstap, maak schoon met ontvetter.

  4. Maak de plamuur klaar

    Tweecomponenten plamuur moet gemengd worden. Je kunt dit het best doen op een mengbord met een spatel. Meng niet te agressief want dan heb je kans op bubbels. Deze bubbels kunnen het eindresultaat verpesten. Meestal bestaan de twee componenten uit een wit deel (de basis) en een roodbruin deel (de verharder). De mengverhouding is vaak 1 op 50. Bekijk op de verpakking wat de verhouding van je plamuur is. Er zijn ook setjes beschikbaar die een 1:1 verhouding hebben dus er zit nogal wat verschil in.

  5. Breng plamuur aan

    Bij het aanbrengen van plamuur probeer je zo veel mogelijk het originele lakwerk te vermijden. Breng een laag aan die maximaal 3mm dik is anders droogt het niet goed. Een extra laag aanbrengen kan altijd nog.

  6. Laat de plamuur drogen

    Plamuur moet gemiddeld 15 minuten drogen. Als de omgeving erg koud of vochtig is kan het langer duren. Na 15 minuten kan de plamuur bewerkt worden of kan er een volgende laag aangebracht worden.

  7. Plamuur in vorm brengen

    De plamuur breng je met schuurpapier op een blok in vorm. Werk van grof schuurpapier naar fijn schuurpapier. Als er meer vuller aangebracht moet worden is het nu tijd om een nieuwe lading te maken en er overheen aan te brengen.

  8. Fijnere plamuur aanbrengen

    Als er nog teveel krassen of oneffenheden in de plamuur zitten dan kun je een 1k plamuur aanbrengen. let op dat 1k plamuur vaak heel snel droog is. De fijnere plamuur kan in alle kleine gaatjes komen. Fijnere plamuur schuur je fijn met 400-1000g schuurpapier.

  9. Plamuur laten uitharden

    Hoewel plamuur in 15 tot maximaal 30 minuten droog is kan het verstandig zijn om de plamuur 24 uur uit te laten harden. Eventueel vocht en oliën krijgen dan nog de kans om te ontsnappen.

  10. Aflakken van plamuur

    Aflakken van plamuur kun je het best doen nadat je met 400g-1000g schuurpapier er overheen gegaan bent. De primer kan dan beter hechten. De meeste plamuur is na 30 minuten overschilderbaar maar langer wachten is nooit een probleem.

Beste plamuur voor autoreparaties

De beste plamuur is afhankelijk van de klus die geklaard moet worden. De eerste keuze die gemaakt moet worden is of er 1k of 2k plamuur gebruikt wordt.

2k plamuur is geschikter om grotere gaten te vullen. Het is sterker omdat er een verhardingsmiddel aan toegevoegd wordt. Het nadeel is dat het minder geschikt is om fijn af te werken. Wel kan het als basis gebruikt worden en afgewerkt worden met 1k plamuur.

1k plamuur is geschikt voor fijnere afwerkingen. Kleine krassen verwijderen kan goed gedaan worden met dit type plamuur. De plamuur is makkelijker in kleine oneffenheden aan te brengen en kan gebruikt worden als afwerking voor een 2k plamuur. Bij het opschuren laat 1k plamuur een fijner resultaat achter.

Persoonlijk gebruik ik altijd Motip plamuur. Ik begin met de 2k plamuur en werk het werk waar nodig af met 1k plamuur.

Wanneer je een deuk gereden hebt, roestreparatie gedaan hebt of een deel van de auto wil gaan spuiten dan loont het om het deel waar je mee aan de slag gaat eerst te plamuren. Het liefst wil je zo min mogelijk plamuur gebruiken voor een zo goed mogelijk resultaat.

Een auto plamuren kan met 1 of 2 componenten vuller. Twee componenten plamuur is sterker. Je brengt het aan met een plamuur mes en laat het vervolgens drogen. Als de plamuur droog is kun je het schuren en eventueel een extra laag aanbrengen.

Een auto repareren met plamuur is een prima methode. Plamuur is sterk en duurzaam. De reparatie moet echter wel goed uitgevoerd worden. Anders zal het eindresultaat matig worden. Bespaar niet op plamuur of de tijd die je investeert in het plamuren. Alle extra moeite die je in je plamuur stopt zorgt er voor dat het aflakken of spuiten een stuk eenvoudiger wordt.

Wat is plamuur?

Plamuur bestaat meestal uit twee componenten. Een polyesterhars en een middel dat er voor zorgt dat de hars goed uithard. Wanneer de twee gemengd worden ontstaat er een plamuurachtige substantie die aangebracht kan worden op een voertuig. Een kleine beschadiging of reparatie kan met plamuur weer helemaal glad gemaakt worden.

Autoplamuur is te vergelijken met pleisterplamuur dat thuis gebruikt wordt om schroeven en spijker gaten dicht te smeren. De consistentie en het gebruik ervan zijn vergelijkbaar, evenals het proces dat het oppervlak waarop het wordt aangebracht ondergaat.

Het verschil tussen pleisterplamuur en body filler is dat body filler speciaal gemaakt is om goed op metaal te hechten, goed blijft in extreme temperaturen. Het materiaal is vaak ook harder dan pleisterplamuur waardoor het minder snel zal beschadigen. Hoewel plamuur niet zo hard wordt als het metaal komt het wel aardig in de buurt.

Plamuur aanbrengen op een auto

Voordat je plamuur aan kunt brengen is het belangrijk om het juiste type plamuur te kopen. Er bestaat plamuur uit een component (1k plamuur) of uit twee componenten (2k plamuur).

1k plamuur droogt sneller en is fijner van structuur. 1k plamuur is de beste keuze wanneer er erg fijne oneffenheden verwijderd moeten worden. Omdat het minder sterk is dan 2k plamuur wordt het in de automotive branche voornamelijk gebruikt als aanvulling op 2k plamuur.

2k plamuur bestaat uit twee componenten. Een basis deel en een verhardingsmiddel. De combinatie van de twee zorgt er voor dat de plamuur erg hard wordt. Het nadeel is dat de droogtijd vaak langer is. Ook is de plamuur minder geschikt voor erg fijne oneffenheden.

Stappenplan om plamuur goed aan te brengen.

Plamuur aanbrengen is niet ingewikkeld maar moet wel vrij precies gedaan worden. Je hebt een aantal zaken nodig om de plamuur zo netjes mogelijk aan te brengen. Je boodschappenlijstje voor plamuur aanbrengen op een auto is:

  • Body filler/plamuur 2K
  • (optioneel) 1K body filler
  • Schuurpapier 80g, 120, 400 en 1000
  • Plamuurmessenset met minimaal 2 plamuur messen
  • Meng bord (of een stuk stevig karton)
  • Ontvetter: st marc of thinner of wasbenzine
  • Controlepoeder

Stappenplan auto plamuren

  1. Reinig het te behandelen deel

    Om een goede hechting van de plamuur aan het paneel te krijgen moet het paneel eerst goed schoongemaakt worden. Het ontvetten kun je doen met paint thinner of wasbenzine. Je kunt garage doeken (van dat dikkere blauwe keukenpapier) gebruiken om mee schoon te maken.

  2. Verwijder verf en grote oneffenheden

    Bij het vullen van een deuk is het belangrijk om de verf te verwijderen tot het metaal. Je kunt hiervoor een schuurmachine gebruiken met 80g tot 120g schuurpapier.

  3. Maak het oppervlak nogmaals schoon

    Herhaal de reinigingsstap, maak schoon met ontvetter.

  4. Maak de plamuur klaar

    Tweecomponenten plamuur moet gemengd worden. Je kunt dit het best doen op een mengbord met een spatel. Meng niet te agressief want dan heb je kans op bubbels. Deze bubbels kunnen het eindresultaat verpesten. Meestal bestaan de twee componenten uit een wit deel (de basis) en een roodbruin deel (de verharder). De mengverhouding is vaak 1 op 50. Bekijk op de verpakking wat de verhouding van je plamuur is. Er zijn ook setjes beschikbaar die een 1:1 verhouding hebben dus er zit nogal wat verschil in.

  5. Breng plamuur aan

    Bij het aanbrengen van plamuur probeer je zo veel mogelijk het originele lakwerk te vermijden. Breng een laag aan die maximaal 3mm dik is anders droogt het niet goed. Een extra laag aanbrengen kan altijd nog.

  6. Laat de plamuur drogen

    Plamuur moet gemiddeld 15 minuten drogen. Als de omgeving erg koud of vochtig is kan het langer duren. Na 15 minuten kan de plamuur bewerkt worden of kan er een volgende laag aangebracht worden.

  7. Plamuur in vorm brengen

    De plamuur breng je met schuurpapier op een blok in vorm. Werk van grof schuurpapier naar fijn schuurpapier. Als er meer vuller aangebracht moet worden is het nu tijd om een nieuwe lading te maken en er overheen aan te brengen.

  8. Fijnere plamuur aanbrengen

    Als er nog teveel krassen of oneffenheden in de plamuur zitten dan kun je een 1k plamuur aanbrengen. let op dat 1k plamuur vaak heel snel droog is. De fijnere plamuur kan in alle kleine gaatjes komen. Fijnere plamuur schuur je fijn met 400-1000g schuurpapier.

  9. Plamuur laten uitharden

    Hoewel plamuur in 15 tot maximaal 30 minuten droog is kan het verstandig zijn om de plamuur 24 uur uit te laten harden. Eventueel vocht en oliën krijgen dan nog de kans om te ontsnappen.

  10. Aflakken van plamuur

    Aflakken van plamuur kun je het best doen nadat je met 400g-1000g schuurpapier er overheen gegaan bent. De primer kan dan beter hechten. De meeste plamuur is na 30 minuten overschilderbaar maar langer wachten is nooit een probleem.

Beste plamuur voor autoreparaties

De beste plamuur is afhankelijk van de klus die geklaard moet worden. De eerste keuze die gemaakt moet worden is of er 1k of 2k plamuur gebruikt wordt.

2k plamuur is geschikter om grotere gaten te vullen. Het is sterker omdat er een verhardingsmiddel aan toegevoegd wordt. Het nadeel is dat het minder geschikt is om fijn af te werken. Wel kan het als basis gebruikt worden en afgewerkt worden met 1k plamuur.

1k plamuur is geschikt voor fijnere afwerkingen. Kleine krassen verwijderen kan goed gedaan worden met dit type plamuur. De plamuur is makkelijker in kleine oneffenheden aan te brengen en kan gebruikt worden als afwerking voor een 2k plamuur. Bij het opschuren laat 1k plamuur een fijner resultaat achter.

Persoonlijk gebruik ik altijd Motip plamuur. Ik begin met de 2k plamuur en werk het werk waar nodig af met 1k plamuur.

Plamuur en roest

Vaak wordt plamuur gebruikt om roest te verhullen. Ook bij mijn auto kwam ik er achter dat de vorige eigenaar op creatieve wijze de roest op deze manier gemaskeerd had. Hele delen zaten aan elkaar geplamuurd zonder dat er een gedegen roestbehandeling aan de reparatie te pas gekomen was. Even voor de duidelijkheid:
Over roest heen plamuren is geen roestreparatie

Wanneer je roest hebt is het belangrijk om dit eerst te verwijderen en eventueel nieuwe stukken in te lassen. Je kunt roest verwijderen door het stappenplan dat ik geschreven heb te volgen.

Wanneer je de roest verwijderd hebt kun je met de plamuur aan de slag gaan.

Persoonlijk gebruik ik altijd Motip plamuur. Ik begin met de 2k plamuur en werk het werk waar nodig af met 1k plamuur. Motip 2k plamuur is te koop op autodoc. Voor het afwerken kun je een fijnplamuur gebruiken zoals Motip Spuitplamuur

Deuken plamuren

Als je een deuk in je auto hebt is het verstandig om de deuk eerst zo veel mogelijk uit de auto te halen. Er zijn verschillende manieren om je auto uit te deuken. Je kunt met een stofzuiger aan de slag gaan, een bak ijs er overheen mikken, met een fohn je plaatwerk proberen te manipuleren of even lezen bij ons artikel over je auto uitdeuken.

4.7/5 (6 Reviews)

Hé, ik zie dat je het artikel helemaal bekeken hebt. Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad. Ik hebben ontelbare uren besteed aan het ontwikkelen van deze gratis website voor je, en ik zou het erg op prijs stellen als je dit artikel een x aantal sterren geeft! Alvast bedankt, Lukas