Autobanden kopen waar op letten

Autobanden kopen? Banden heb je in honderden verschillende soorten en maten. Uiteraard wil je de beste banden die je met je budget kunt kopen maar waar let je dan op? Voor mijn volvo was ik ook op zoek naar een nieuwe set betere banden. De uitkomst lees je hier.

Autobanden kun je beoordelen door te kijken naar de prijs, geluidsniveau, zuinigheid, breedte. Ook let je op het seizoen waar de banden geschikt voor zijn en kijk je naar de waterafvoer capaciteit.

Er is een hoop te leren over autobanden. Het is de moeite waard om je er in te verdiepen want de juiste autobanden kunnen je auto transformeren tot een auto die een stuk beter rijd.

Nieuwe banden kopen

Bij het kopen van een nieuwe band zul je eerst moeten kijken welke maat je nodig hebt. De band van je auto moet de juiste breedte hebben, om je velg passen en de juiste hoogte hebben. Om te kijken welke band je nodig hebt moet je weten waar de letters voor staan die op je huidige band staan.

bandenmaat aflezen
195 is de breedte van het loopvlak in milimeters (het contactvlak met de weg)
65 is de hoogte in relatie tot de breedte. in dit geval 65% van 195mm = 127mm
R14 is de velgmaat waar de band omheen past. 14 inch in dit voorbeeld.
De totale hoogte van deze band is dus 14 inch (356mm) + 2x 127mm = 610mm

Bovenstaande afbeelding laat zien dat er voldoende is om rekening mee te houden, om het makkelijk te houden breken we het even op in delen. Het makkelijkst is om dezelfde bandenmaat aan te houden als je huidige set maar het kan natuurlijk voorkomen dat je juist een ander formaat banden wil op je auto.

De juiste breedte bepaal je door te kijken naar je velgmaat. Meestal staat je velgmaat in J op de velg aangegeven. J is de breedte in inches. een 7j breede velg is 177.8mm breed. Een tabel voor de juiste breedte van een band op een bepaalde velg vind je op ons artikel over velgmaten.

De hoogte is een percentage van de breedte. 65 Is dus een hoogte van de band die 65% is van het loopvlak. Een hoger percentage zal er voor zorgen dat je een hogere sidewall hebt. Dit komt het comfort ten goede. Als je een groter velg wil monteren en een gelijke totale hoogte wil behouden dan zul je in de meeste gevallen een lager percentage moeten kiezen. Er blijft dan meer ruimte over voor de velg.

De velgmaat wordt aangegeven met R. In het voorbeeld wordt R14 aangegeven. Dit betekend dat het gat in het midden van de band groot genoeg is voor een 14 inch velg. Wil je grotere velgen monteren dan moet je ook autobanden kopen waar een groter gat in zit zodat ze om de velg passen.

Het juiste type band

Als je banden gaat kopen dan heb je keuze uit performance banden of budget banden. Een budget band is zo gemaakt dat deze lang mee gaat, stil is en de auto zuiniger maakt. Een performance band is zo gemaakt dat de auto zo goed mogelijk presteert.

In beide gevallen is het niet verstandig om de goedkoopste varianten te kopen. Ik heb dit zelf in het verleden wel gedaan en ben er altijd achter gekomen dat goedkoop duurkoop is. De banden waren niet echt rond waardoor ze slecht te balanceren waren, de prestaties waren niet goed en het hele zooitje moest in een jaar al weer vervangen worden.

Performance banden presteren goed wanneer het droog weer is. De banden hebben vaak wat warmte nodig om de beste prestaties te leveren. Performance banden hebben meer grip omdat ze een minder profiel geulen hebben. Ook is het rubber vaak wat zachter waardoor de banden beter “plakken” aan de weg. Kortom, als het droog is kun je harder door een bocht.

Top 3 performance banden

Goedkope performance banden

Toyo Tires semi slick zijn geschikt voor op een droge weg. Er is goed op de straat mee te rijden, zeker als het wat beter weer is. De banden hebben fenomenale grip maar zijn minder geschikt voor slechtere omstandigheden. De R888R band is een instapband voor de serieus sportieve rijder.

Beste sportieve autoband

De Michelin Pilot Sport sport 4 is de beste band voor sportief rijgedrag op de weg. Vele tests zijn gedaan waar deze band op nummer 1 is komen te staan. Ook bij minder goede condities op de weg presteert deze band nog goed.

Beste budget sport banden

De Hankook Ventus S1 zomerband is een van de beste sportieve zomerbanden voor een zeer schappelijke prijs. In sommige maten zijn ze al vanaf 60 euro beschikbaar. De banden presteren daarbij ook uitstekend bij nat wegdek.

Economy banden zijn vaak harder, hebben meer geulen om water af te voeren en zijn zuiniger. De banden zijn ook vaak wat goedkoper dan performance banden. De banden zijn perfect geschikt voor als je niet een extreem sportieve rijder bent. Economy banden zijn de nieuwe “normale” banden en zijn dus voor de gemiddelde automobilist gemaakt.

Ik heb een aantal verschillende bandentypes geprobeerd en kwam tot de volgende winnaars:

Top 3 economy banden

Goedkope zuinige banden

De Hankook Ventus prime 3 is een van de goedkoopste en meest zuinige winterbanden. Ook presteert deze band net als veel andere banden van het merk perfect op nat wegdek. De banden zijn voor 60-70 euro online te bestellen.

Beste A merk budget band

De beste banden voor ultieme grip op nat wegdek zijn de continental premiumcontact 5 banden. Ze presteren goed bij nat wegdek en hebben een C rating bij benzineverbruik.

Beste B merk budget band

De Falken Sincera SN832 Ecorun zijn gemaakt om minder brandstof te verbruiken. Wederom presteren de banden goed bij nat wegdek en een extra voordeel is dat de banden wat stiller zijn dan veel concurrerende exemplaren.

Wanneer heb je nieuwe banden nodig?

Je banden moet je vervangen als er droogtescheuren in zitten. Droogtescheuren krijg je vaak na ongeveer 10 jaar. Als je weinig gebruikt maakt van je auto dan kan dit al een stuk eerder zijn. Als je veel op de weg zit dan zullen je banden versleten zijn voordat je droogtescheuren krijgt.

Ook is er een minimale profieldiepte. De wettelijk minimale profieldiepte is 1.6mm. Voor de veiligheid wordt het echter aangeraden om de banden te vervangen wanneer de profieldiepte minder dan 2mm is. Winterbanden moeten bij een profieldiepte van minder dan 4mm vervangen worden.

Ook wanneer het canvas van de band zichtbaar is moet deze vervangen worden. Dit komt voor wanneer de banden niet goed uitgelijnd zijn of als er iets mis is in de ophanging. Een band kan dan schuin op de weg komen te staan. Als dit zo is dan slijt de band aan een kant harder dan aan de andere kant. Omdat er veel kracht op een klein deel van de band komt te staan zal een band bij een onjuiste uitlijning op een bepaalde plek extreem snel slijten. Een band kan in een paar duizend kilometer al versleten zijn.

Gecupte banden zijn banden die niet gelijkmatig versleten zijn. Dit kan een aantal oorzaken hebben. Verkeerde banden, uitlijning van de auto of de bandenspanning kunnen allemaal invloed hebben. Ook kapotte schilkbrekers kunnen voor slecht contact met de weg zorgen. Het is dus raadzaam om bij een vreemd slijtagepatroon aan de band de schokdempers op lekkage en werking te controleren.

Draagvermogen band

Het draagvermogen van een band is het maximale gewicht dat een band aan kan. Het draagvermogen van een band wordt weergegeven in de Load index. De load index loopt voor de meeste auto’s van 70 tot 120 en is een index per band. Je moet voor de load index het gewicht van je auto dus door vier delen om de minimale load index te weten.

Rekenvoorbeeld: Mijn auto met gastank weegt 1400 kg. In extreme gevallen heb ik 5 personen aan boord en nog 400kg aan spullen. Ik kom dan in totaal op grofweg 2200kg uit. Als ik dit deel door 4 dan heb ik 550kg per band aan gewicht. In onderstaande tabel kun je zien wat de load index is en welk gewicht daar bij hoort. Ik moet dus een load index van 88 hebben om veilig te kunnen rijden.

De load index is altijd een minimum. Een hogere load index is geen probleem. Een lagere load index wel.

Hier onder vind je de load index tabel. Je zoekt er eenvoudig mee op welke load index je nodig hebt voor je auto.

load- IndexKgload- IndexKgload- IndexKg
6025082475104900
6125783487105925
6226584500106950
6327285515107975
64280865301081000
65290875451091030
66300885601101060
67307895801111090
68315906001121120
69325916151131150
70335926301141180
71345936501151215
72355946701161250
73365956901171285
74375967101181320
75387977301191360
76400987501201400
77412997751211450
784251008001221500
794371018251231550
804501028501241600
814621038751251650

Snelheidsindex van een band

Verschillende banden zijn geschikt voor verschillende snelheden. De snelheidsindex van een band staat meestal na de load index aangegeven en is een letter. De letter geeft aan wat de maximale veilige snelheid van de band is. Mijn auto gaat niet harder dan 170 dus ik zit met een band met een R snelheidsindex goed.

Hier onder vind je de snelheidsindex banden tabel. Je kunt hier de snelheidsindex vinden en de maximum snelheid die je met een band veilig kunt rijden.

RatingKLMNPQRSTHVWYZR
Max. km/h110120130140150160170180190210240270300240+

Een uitgebreid artikel over de snelheidsindex van banden inclusief de voor en nadelen en wettelijke bepalingen kun je vinden in het artikel snelheidsindex banden

Winterbanden, all season banden of zomerbanden?

Wanneer een product meer dan 1 functie heeft zal het minder goed zijn in beide omstandigheden. Ofwel, een band die zowel zomerband als winterband moet zijn zal minder goed presteren dan een losse zomerband en een losse winterband. Voor de beste prestaties zul je dus 2 setjes banden moeten hebben. Gewoon 1 set in de schuur leggen en ieder seizoen wisselen dus.

Als je geen zin hebt om ieder seizoen te wisselen dan kun je een all season band kopen. Een all season band zit ergens tussen een zomerband en een winterband in.

Een all season band is een perfecte oplossing wanneer je:

  • Niet super sportief rijd
  • Weinig kilometers per jaar maakt
  • Niet in extreme weersomstandigheden rijd (bijvoorbeeld skivakantie)

Anwb heeft een vrij uitgebreide test gedaan naar winterbanden. de Michelin crossclimate kwam als best uit de test. Het voordeel van deze band is dat hij als winterband in het buitenland goedgekeurd wordt. Hierdoor krijg je geen boete wanneer je in het buitenland er op rijd. In de winter kun je op zomerbanden in het buitenland wel een boete krijgen dus let hier op als je op wintersport gaat.

ANWB all season winnaar

De michelin crossclimate is door zijn goede prestaties een winterband die als winnaar uit de test gekomen is. De band is ook beschikbaar met het sneeuwvloksymbool waardoor deze geschikt is als winterband in het buitenland.

Een losse set winterbanden

Wil je het beste uit je auto halen dan kun je heel goed een losse set winterbanden aanschaffen. Doe dit in het voorjaar want dan wil iedereen van zijn set winterbanden af ;). Winterbanden kun je heel goed tweedehands kopen. Vaak zijn ze namelijk maar heel kort gebruikt. Let er op dat de band in goede conditie is en niet gerepareerd is. Kijk ook goed of er een sneeuwvloksymbool aanwezig is op de band. Als dat niet zo is dan is de band niet goedgekeurd als winterband in het buitenland.

Het mooist is als je kunt testrijden op de gebruikte winterbanden. Kijk of de banden gebalanceerd zijn. Let ook op de velg waar de band op zit. Is de velg recht? je test dit door de band plat op de grond te leggen en te kijken of je de band heen en weer kunt bewegen terwijl deze op de grond ligt. Ook kun je aan de velg vaak zien of er goed met de band omgegaan is. Als de velg veel roest heeft dan kan het zo zijn dat de banden een seizoen buiten gelegen hebben. Hierdoor kunnen ze uitdrogen. Aan de velg zie je ook of er stoeprandjes meegepakt zijn tijdens het rijden op de banden.

Een nieuwe set winterbanden aanschaffen is natuurlijk ook een optie. Met winterbanden kun je beter gaan voor grip in plaats van verbluffende resultaten. In de winter is de weg nat en vies dus zul je sowieso minder sportief rijden. Veiligheid, remweg bij nat weer en prestaties in de sneeuw zijn veel belangrijker. Verder is het handig om een set winterbanden op stalen velgen te kopen. Dit is makkelijk wisselen, de kosten van een set stalen velgen heb je na 1x banden wisselen al terugverdiend. (behalve natuurlijk als je zelf een bandenwisselmachine hebt staan).

Top tip!

Koop je winterbanden op een kleinere velg, hogere banden geven een minder sportief weggedrag maar rijden wel comfortabeler.

Een bijkomend voordeel van winterbanden op stalen velgen is dat je niet je mooie zomervelgen door de blubber hoeft te rijden. Mooie velgen en zout op de weg is vaak een slechte combinatie.

Een laatste voordeel van winterbanden op een extra velg is dat je niet ieder jaar je wielen opnieuw hoeft te balanceren als je je banden om gaat wisselen. Kortom, koop een set winterbanden op stalen velg.

Beste winterband

De Continental Wintercontact TS860 is de beste winterband voor nat wegdek. Gezien we in nederland meer nat wegdek hebben dan sneeuw is het de beste keuze.

Runflat banden voordelen en nadelen

Runflat banden zijn banden waar je op door kunt rijden als ze lek zijn. Je kunt dan niet hard meer rijden maar je kunt nog wel even rustig naar de garage om je banden te repareren.

Het voordeel is dat je niet meer een reserveband in je auto hoeft te hebben. De runflatband kan vaak nog een flink eind kunt rijden naar een garage. Ook zijn de banden wat veiliger. Plotseling een lekke band op hoge snelheid krijgen kan een probleem zijn. Met runflat banden wordt dit probleem beperkt.

Het nadeel is dat de banden wat duurder zijn en het comfort wat minder is. Runflat banden hebben vaak een verstevigde sidewall (de wang van de band). Hierdoor rijden runflat banden wat stugger. Ook werkt het systeem alleen als er een sensor aanwezig is die aangeeft wanneer de band lek is. Niet iedere velg kan iedere runflat band aan. De constructie is vaak anders waardoor je een speciale velg nodig hebt.

Al met al vind ik runflat banden niet de moeite waard. Ik heb altijd een kleine compressor in de auto liggen en een banden reparatie set waarmee een band gemakkelijk geplakt kan worden. Het verminderde comfort van runflat banden is echter de doorslaggevende factor. Het verhaal is hetzelfde als bij winter en zomerbanden. Een band die meerdere functies moet vervullen zal altijd de individuele functies minder goed kunnen uitvoeren.

Banden per stuk of per paar vervangen?

Heb je een band die vervangen moet worden en een die nog goed is dan heb je een probleem. Je moet banden namelijk altijd per 2 vervangen. Als je je band toch per stuk vervangt zul je zien dat het weggedrag minder wordt. Bij remmen kan de auto naar de zijkant trekken en je hebt ook niet even veel grip links als rechts.

Het is niet nodig om je banden per 4 te vervangen. Als je een band moet vervangen dan moet je de voorkant samen vervangen en de achterkant samen vervangen.

Levensduur banden verlengen

Banden kunnen vrij lang mee gaan als je er zuinig op bent. Het is raadzaam om je banden eens per twee maanden op te pompen tot de aanbevolen spanning. Dit zorgt er voor dat het loopvlak van de band goed contact blijft maken met de weg. Je voorkomt hier gecupte banden mee.

Ook is het uitlijnen en balanceren van je wielen heel belangrijk. Als je auto niet goed uitgelijnd is dan krijg je snel versleten banden. Je banden kunnen ook schuin afslijten, dit gaat veel sneller dan normale slijtage en zorgt er dus voor dat je binnen no time je banden weg kunt doen

Controleer regelmatig de bandenslijtage. Je kunt dit doen met een twee euro muntstuk. Als de buitenste ring van het muntstuk in de groef van je band verdwijnt dan zijn je banden nog goed. Controleer ook links en rechts en vergelijk of de band gelijkmatige slijtage vertoont. Is dat niet zo dan zul je snel je auto moeten uitlijnen voordat het een serieus probleem wordt.

5/5 (3 Reviews)

Hé, ik zie dat je het artikel helemaal bekeken hebt. Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad. Ik hebben ontelbare uren besteed aan het ontwikkelen van deze gratis website voor je, en ik zou het erg op prijs stellen als je dit artikel een x aantal sterren geeft! Alvast bedankt, Lukas