Lekke autoband repareren

Afgelopen week merkte ik dat mijn linker voorband zacht werd, even pompen en er zat weer wat lucht in, een aantal dagen later was de band echter weer lek. Bij nadere inspectie bleek er een spijker in te zitten. Irritant want ik had net een nieuwe set banden op mijn auto zitten. Omdat ik de nieuwe set banden liever gewoon op wil rijden besloot ik de band te repareren met een banden reparatie set.

Een lekke autoband repareren doe je met een bandenreparatieset. Houd de volgende stappen aan:

  1. Trek de spijker of schroef uit je band
  2. Maak het gat schoon en groter zodat er een prop in past
  3. Steek een prop in de hiervoor geschikte tool
  4. Smeer rubbercement op de prop
  5. Steek de tool met prop en al in je band
  6. Trek de tool snel uit je band, de prop blijft dan zitten
  7. Snij of knip het restand prop af
  8. pomp je band weer op

Het repareren van je autoband is niet erg moeilijk en in een paar minuten gedaan. Verder behandelen we in dit artikel de vraag of je niet beter nieuwe banden kunt aanschaffen of je band door een professional kan laten repareren.

Autoband plakken met prop: stappenplan

Je band plak je met behulp van een autoband plak set. De setjes bestaan meestal uit vier belangrijke componenten:

  • Set proppen/veters/reparatiekoorden
  • Propboor (een ronde vijl met de juiste diameter voor de prop)
  • Lijm, plaksel of rubber beton
  • Doorsteeknaald/hulpstuk om de prop in de band te duwen
  • Optioneel: een mesje of tang om de prop af te knippen
  • optioneel: een compressor of voetpomp

Ik heb altijd een nood set achterin de auto liggen voor de reparatie. De set is te koop via bol.com en kost inclusief verzending ongeveer 20 euro. Met het setje kun je maar liefst 25 keer je band repareren!

Autoband plak set

Om je band te plakken zul je een plak setje aan moeten schaffen. Je kunt hier een aantal keer je autoband mee repareren. TIP: leg het setje in de auto, als je dan onderweg een lekke band krijgt kun je deze meteen repareren

De setjes werken op iedere band, ook op motorbanden, autobanden en scooterbanden zo lang de band maar geen binnenband heeft. De setjes kunnen ook gebruikt worden ter vervanging van een reserveband.

Benodigde tijd: 10 minuten.

Stappenplan autoband plakken

  1. Kijk of de band echt lek is

    sta jij bij het tankstation je banden te pompen en zie je dat er een spijker of schroef in je band zit? Check dan altijd eerst of je band echt lek is. Spuit water met zeep op de band en kijk of er belletjes naar boven komen. Is dit het geval dan loopt je band langzaam leeg. Je kunt deze methode ook gebruiken om het lek op te sporen.

  2. Draai je stuur naar buiten

    Draai de band zo dat de schroef of spijker makkelijk verwijderd kan worden en je de verschillende tools eenvoudig in je band kunt steken. Meestal is het het makkelijkst om je band zo te draaien dat je de schroef vooraan aan de bovenkant hebt. Is je achterband lek dan zul je wat harder je best moeten doen om de auto netjes te positioneren. Vaak is het het makkelijkst om je auto zo te zetten dat je de schroef aan de achterkant er uit kan trekken. Ook kun je de auto opkrikken en op de handrem zetten, zo beweegt je wiel niet en veert het wiel iets naar beneden om je wat werkruimte te geven.

  3. Verwijder de spijker of schroef

    Met een tank trek je de kop van de spijker makkelijk uit de band. De band zal dan als deze nog niet helemaal leeg was harder leeg gaan lopen. Als er een schroef in de band zit kun je deze vaak makkelijker met een schroevendraaier verwijderen.

  4. Maak het gat schoon

    Druk de vijl in het gat van de band en beweeg deze naar boven en naar beneden. Je zorgt er zo voor dat je alle troep uit het gat verwijderd maar het zorgt er ook voor dat je het gat groot genoeg maakt om de prop in te duwen

  5. Doe de prop door de tool

    Haal een van de proppen uit het plastic en maak met je vingers een eind van de prop platter zodat deze door de tool past.

  6. Smeer de prop in met vloeibaar rubbercement

    Deze stap is optioneel. De meeste plugs werken ook zonder rubber cement maar het toevoegen van het spul zorgt er voor dat de hechting aan de band sterker en sneller gaat.

  7. Duw de prop in de band

    Met de tool druk je de prop in de band tot deze voor een flink deel in de band zit. Druk de prop niet te ver in de band. Als je de prop door het gat heen drukt heb je een losse prop in je band en moet je het opnieuw proberen.

  8. Kijk of je band niet meer lek is

    Spuit nogmaals water met zeep op de plek die je net gerepareerd hebt om te kijken of je reparatie succesvol was, zo niet dan probeer je het grootste gedeelte van de prop er weer uit te trekken (indien mogelijk) en ga je weer met de vijl aan de slag.

  9. Knip het restand van de prop af

    Knip of snij het overtollige deel van de prop af, dit hoeft niet heel precies, als er nog een paar milimeter uitsteekt slijt dit vrij snel er vanaf.

  10. Pomp de band weer op

    Met een compressor (of nog beter, gewoon bij de pomp) kun je de band oppompen tot de gewenste spanning. Een normale autoband zit vaak ergens tussen de 2.2 en 2.5 bar. Meestal zie je aan de binnenkant van je deur hoe hard je je banden moet pompen.

  11. Ga een stuk rijden

    De warmte die je creeert door een stuk te rijden zorgt er voor dat de prop steviger in de band komt te zitten. Check na je rit de bandenspanning weer en rij in het begin voorzichtig. Mocht je band nog leeg lek zijn dan schiet deze namelijk makkelijker van de velg.

Het schieten (of eigenlijk drukken) van een prop in je band kan een permanente oplossing zijn. Je band is echter wel zwakker. Veel autofabrikanten maar ook bandenfabrikanten raden je daarom af om op een gerepareerde band door te rijden.

Wanneer vervang je je band?

Een band kun je beter vervangen als er een schroef of scheur in de zijkant van de band zit. Hoewel dit absoluut te repareren is is het vaak verstandiger om een nieuwe band aan te schaffen omdat de structurele integriteit van de band niet 100% meer is. Banden die een scheur aan de zijkant hebben moeten altijd geplakt worden vanuit de binnenkant. Dit is een klus die minder eenvoudig zelf thuis te doen is en aan de zijkant van de weg al helemaal een uitdaging wordt. Als je dit door een professional laat oplossen kan het zomaar zijn dat je een prijsopgave krijgt die akelig dicht in de buurt van een nieuwe band komt.

Daarbij is een lekke band een goed moment om na te denken of je niet sowieso een nieuw setje banden wil hebben. Banden zijn het enige contact punt dat je hebt met de weg, bla bla we hebben het verhaal allemaal 1000x gehoord. Toch is het waar. Je banden kunnen (en ik spreek uit ervaring hier) een auto maken of breken. Een goede auto met beroerde banden is bij sportiever weggedrag een stuk minder waard.

Ook als je band al vrij vaak gerepareerd is wordt het tijd voor nieuwe banden. De meeste bandenboeren repareren banden ook niet meer wanneer er drie proppen in zitten.

Mijn advies is: zijn je banden bijna op hun eind, ga dan direct voor een nieuwe set. Zijn je banden meer dan 10 jaar oud, ga dan ook voor een nieuwe set. Heb je voldoende geld om een betere set banden te kopen dan je op dit moment hebt, doe dat dan.

Andere manieren om een band te repareren

Naast een prop in je band schieten kun je een band ook van binnenuit repareren. Dit wordt vaak gedaan door de band van binnenuit te plakken, net zoals een fietsband geplakt wordt.

Ook kun je de band laten plakken. Dit wordt vaak gedaan als er een scheur in een band zit. De scheur wordt schoongemaakt en vervolgens met speciale lijm of vloeibaar rubber gerepareerd. Deze reparaties zouden even sterk zijn als een band waar nooit iets mee gebeurd is.

Tot slot kun je je band laten vulkaniseren. Dit proces vereist een speciale machine die de band verhit en onder grote druk zet. Als er een groter gat in de band zit wordt it opgevuld met nieuw rubber. Het nadeel hier van is dat dit proces enkele uren kan duren, toch kan een dergelijke reparatie goedkoper zijn dan een nieuwe band monteren. Zeker als er een duurdere set banden onder de auto zit. Het vulkaniseren van banden wordt vaak gedaan door vrachtwagen eigenaren die een lekke band gekregen hebben. Vrachtwagenbanden zijn vrij kostbaar door het formaat, als je net een nieuwe set onder je truck hebt liggen kan het de moeite waard zijn om een lekke band dus goed te laten repareren.

Zelf de band van binnenuit repareren

Een band repareren van binnenuit is te doen maar vereist wel wat meer tools en geduld. Als het gat recht in de band zit kun je een reguliere paddestoel gebruiken. Zit het gat echter onder een hoek dan gebruik je een reparatieset die uit een losse stam en een losse patch bestaat.

Voor het repareren van een band waar de schade recht door de band zit volg je de volgende stappen:

  1. Haal de band van de velg af en inspecteer waar het gat zit
  2. Zet de band vast zodat je er makkelijk aan kan werken. Er zijn speciale klemmen beschikbaar waarmee je de band bijvoorbeeld op een werkbank vast kunt maken.
  3. verwijder de spijker of schroef
  4. inspecteer de binnenkant van de band. Is het gat groter dan 1 cm dan wordt afgeraden om de band te repareren
  5. met een vijl of dremel maak je het gat groter en schoon tot er een gat van ongeveer 1 cm overblijft.
  6. vijl met een dremel de binnenkant rond het gat zodat er enkel nog nieuwe band zichtbaar is. Let er op dat je de band niet beschadigd, het canvas mag absoluut niet zichtbaar zijn. Is het canvas wel zichtbaar dan moet je de band direct weg doen.
  7. Maak de binnenkant rond het gat schoon met een messing borstel zodat alle kleine stukjes rubber weg zijn.
  8. Breng rubbercement aan in het gat
  9. breng rubbercement aan rond het gat aan de binnenkant van de band
  10. Neem een paraplu of paddestoel, verwijder het plastic en duw de stam door het gat.
  11. Pak de roller die bij de kit zit en rol van binnen naar buiten.
  12. Pak de liquid sealer en strijk het over de binnenkant van de reparatie en daar omheen. Dit vervangt het rubber dat eerder is verwijderd.
  13. Zuig de band uit met een stofzuiger zodat het losgeslepen rubbber verwijderd is
  14. Knip het uitstekende deel van de paddenstoel af.

Heb jij een band waar de spijker of schroef niet recht doorheen gegaan is maar onder een hoek staat dan volg je de volgende stappen:

  1. Verwijder de spijker of schroef
  2. duw een schroevendraaier door het gat, zo kun je de hoek van de beschadiging zien.
  3. Schuur het gat op tot een gat van ongeveer 1 cm met de vijl
  4. Breng vloeibaar cement aan in het gat
  5. Trek de reparatie veter van binnenuit door de band.
  6. Trek de reparatie door de band op zo’n manier dat er nog een klein stuk aan de binnenkant over blijft
  7. Knip het restant aan de binnenkant af en maak de binnenkant van de band schoon met een dremel zodat er enkel nieuw rubber zichtbaar is waar de patch aan kan plakken.
  8. Maak de binnenkant van de band schoon met een messing borstel
  9. Breng rubber cement aan aan de binnenkant van de band
  10. Plak de patch over de plek waar het gat zat
  11. Pak de roller en druk de patch van binnen naar buiten met de roller vast tegen de band.
  12. Verwijder de plastic bescherming van de patch en coat de liquid sealer over de patch
  13. Maak de binnenkant van de band schoon met een stofzuiger zodat al het losgeslepen rubber uit de band is.
  14. Knip het uitstekende deel van het reparatiekoord af.

De set die nodig is om een dergelijke reparatie uit te voeren is te koop via Bol.com. Let er wel op dat dit niet de set is die je standaard achterin je auto hebt. Het is een lastigere reparatiemethode die niet echt lekker langs de kant van de weg uitgevoerd kan worden.

Regelgeving banden reparaties

Banden reparaties zijn in nederland geen APK afkeur punt. Echter zijn in onze duitse buren minder fan van geplakte banden. In duitsland is het plakken van banden niet toegestaan. In duitsland zijn de regels sowieso strenger maar een geplakte band is daadwerkelijk minder sterk dan een nieuwe band.

Hoe lang kun je doorrijden met een geplakte band?

Je kunt als je band goed geplakt is blijven rijden met de band tot deze op is. Hoewel bandenreparatie vaak als noodoplossing omschreven wordt is het vaak zo dat een band die gerepareerd is in de toekomst helemaal geen problemen meer geeft en net zo presteert als een band waar nooit een gat in gezeten heeft. Let wel op als je met je auto het circuit op gaat, een topsnelheidstest gaat doen of andere extremere capriolen uit gaat halen. Hoewel je band het prima nog duizenden kilometers uit kan houden is het verstandig om wel in je achterhoofd te houden dat je band geen nieuwe meer is.

banden uitlijnen na het aanbrengen van een prop

Je banden opnieuw uitlijnen na het aanbrengen van een reparatie is eigenlijk nooit nodig. Bij het uitlijnen wordt namelijk gekeken naar de hoek van je band/velg en deze wordt niet veranderd door het aanbrengen van een prop.

Wanneer je een prop in je band geschoten hebt zal er altijd een kleine onbalans in je band zitten. De prop is namelijk iets groter en zwaarder dan het deel rubber dat eerst aanwezig was in de band. Hoewel het maar een kleine onbalans betreft is het toch mogelijk dat je dit in het stuur voelt. Het zou dus wel kunnen dat je de velg opnieuw moet laten balanceren.

Om te kijken of het nodig is om de velg opnieuw te laten balanceren kun je het beste een aantal verschillende snelheden rijden op een gladde weg. Test op de snelweg bij 100, 110, 120 en 130 of er geen trilling in het stuur voelbaar is. Test het ook op een weg waar je 80, en 50 mag rijden. Merk je geen verschil dan hoef je je banden niet te laten balanceren.

Is een prop een definitieve oplossing?

Er zijn veel wisselende verhalen te lezen over reparaties van autobanden. Veel fabrikanten raden af om een band te laten repareren, op verschillende fora is te lezen dat mensen jaren door rijden met een prop in een band. Belangrijk is dat bij high preformance banden een prop meestal niet de beste oplossing is. Een aardige stijlregel die ik tijdens mijn onderzoek naar banden reparatie voorbij zag komen is:

is de prijs van je band meer dan 100 euro, laat deze dan repareren met een paddestoel of paraplu. Een paddestoel wordt van binnenuit aangebracht en is een permanente oplossing, ook voor high performance banden. Ook kun je voor een dubbele methode gaan. Er wordt dan van binnenuit een reparatie door het gat gestoken, vervolgens wordt er een patch over de reparatie aangebracht.

Volgespoten band met noodreparatie schuim

Wanneer je een noodreparatieset bij je auto hebt gekregen en deze gebruikt hebt is de band in de meeste gevallen direct afgeschreven. Het schuim zorgt er voor dat je naar de garage kunt rijden om je band te laten vervangen maar de kans dat deze nog gerepareerd kan worden is niet erg groot. Het is dus verstandig om de noodreparatieset alleen te gebruiken als het echt je enige optie is of als je sowieso al van plan was om je banden te vervangen.

Prop bij hoge snelheden

Gaat je auto meer dan 180 kilometer per uur (en rij je dat er ook mee) dan is het verstandig om een prop in je band te laten vervangen voor een wat stevigere reparatie. Een prop is niet gemaakt voor hoge snelheden of veel stres op de band. Hoewel het mogelijk is dat het gewoon goed gaat is het voor de veiligheid beter om de band door een professional te laten inspecteren.

5/5 (2 Reviews)

Hé, ik zie dat je het artikel helemaal bekeken hebt. Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad. Ik hebben ontelbare uren besteed aan het ontwikkelen van deze gratis website voor je, en ik zou het erg op prijs stellen als je dit artikel een x aantal sterren geeft! Alvast bedankt, Lukas