De bobine zorgt er voor dat je bougies een vonk kunnen maken. De spanning die nodig is wordt door de bobine gecreëerd. Als je bobine stuk of op het eind van zijn levensduur is zul je merken dat de auto lastig start en slecht loopt.

De bobine vervang je door:

  1. Kijk of je een Losse bobine hebt of een bobine die direct in het blok zit
  2. Verwijder de stroom van de auto door de accu te ontkoppelen
  3. Zoek de bobine, deze zit bij oudere auto’s op het schutbord, bij nieuwer auto’s in de buurt van de bougies.
  4. Maak de kabels los
  5. Verwijder de oude bobine, losse bobines of bobine unit
  6. Plaats de nieuwe bobine(s) en maak de kabels op dezelfde manier vast als deze zaten
  7. sluit de accu opnieuw aan

Er zijn twee verschillende soorten bobines. Een interne en een externe bobine. Oudere auto’s hebben vaak een externe bobine. Dit is een losse coil die onder het schutbord te vinden is. Vervolgens gaat de stroom naar een verdelerkap zodat het over de verschillende bougies verdeeld kan worden.

Benodigdheden bobine vervangen

Een nieuwe bobine kun je kopen via Autodoc. Je kunt simpelweg je kenteken invullen zodat je het juiste onderdeel te zien krijgt. De kosten hangen af van het merk en model auto dat je hebt. Verwacht ergens tussen de 40 en 100 euro kwijt te zijn. Mocht je een modernere v8 hebben dan kan het nog iets prijziger worden. Voor sommige auto’s moet je per cilinder een losse bobine kopen. Andere auto’s hebben een bobine rail waar meteen vier of zes bobines aan zitten.

benodigdheden lijst:

Stappenplan bobine vervangen

Omdat de meeste auto’s tegenwoordig losse bobines hebben per cilinder is dat wat we in het stappenplan gaan behandelen. Onderaan de pagina vind je de stappen die je nodig hebt om een externe (losse) bobine te vervangen.

Benodigde tijd: 1 uur.

Bobine’s vervangen

  1. Haal de stroom van de auto

    Je kunt de negatieve accu pool van de accu verwijderen zodat de stroom van de auto af is.

  2. Verwijder kappen om bij de bobine te komen

    Vaak moet je de kap die bovenop de motor zit er af schroeven om bij de bobine’s te komen. Deze zit meestal met kruiskop schroeven of boutjes vast.

  3. Zoek je bobines

    De bobines zitten vaak op de bovenkant of de zijkant van je motorblok. Ze zijn zwart. Het kan zijn dat er een rails is waar de bobines op vast zitten. Meestal vervang je de rail in dat geval mee.

  4. Maak de connectoren van de bobines los.

    De connectoren kun je met een stift markeren zodat je weet waar ze terug geplaatst moeten worden. De connectoren hebben meestal een lipje dat je in moet drukken om ze los te maken. Soms zit er ook een metalen clipje dat je los kunt schroeven.

  5. Schroef de bobines los

    In de meeste gevallen zit de bobine vast met een boutje. Vaak 11 of 13mm. Soms zitten de bobines ook gewoon met een o ring vast en kun je ze er zo uit trekken. De bobine kun je er daarna gewoon uit trekken. Er zit een o ring op de coil zodat er geen vocht in kan komen. De o ring kan aan het blok vastgeplakt zitten, het kan helpen om de bobine wat heen en weer te wiggelen.

  6. Plaats de nieuwe bobine’s

    Zorg dat je de nieuwe bobine recht op zijn plek drukt. Schroef nu de bout weer terug. Omdat de bobine van plastic is moet je de schroef niet te hard aandraaien. Doe je dat wel dan kun je je nieuwe bobine breken. Daardoor kan er vocht de bobine in komen.

  7. Sluit de kabelboom weer aan

    De kabelboom klik je terug op zijn plek. Als je de connector terug duwt zou je een klik moeten horen. Dit geeft aan dat de kabel weer op zijn plek zit.

  8. Sluit de accu weer aan

    De negatieve pool van de accu sluit je weer aan. Je kunt nu de sleutel in het contact doen en kijken of de auto weer start. Als de auto niet start zit waarschijnlijk de connector niet goed aangesloten, ben je vergeten de accu aan te sluiten of zit de bobine niet goed op zijn plek.

  9. Zet de kap weer op de motor

    Als je klaar bent en de auto het weer doet kun je de kappen weer op de motor zetten. Nu kun je weer enkele tienduizenden kilometers genieten van een verse bobine.

Externe bobine vervangen

Een externe bobine is nog eenvoudiger te vervangen. De bobine heeft een aantal draden die er op aangesloten zitten. Dit is omdat het een contactgeschakeld stroompunt is waar autoreparateurs graag gebruik van maken.

Vaak worden externe accessoires zoals usb laders, lampjes of andere zaken die op het contact geschakeld moeten worden er direct op aangesloten.

De externe bobine bevind zich meestal bij het schutbord.

  1. Vergelijk de oude met de nieuwe bobine. Kijk of je dezelfde hoeveelheid aansluitingen hebt en of de bobine hetzelfde formaat heeft.
  2. Verwijder de negatieve pool van de accu en zorg dat de sleutel uit het contact is.
  3. Zet alle kabels van de oude bobine om naar de nieuwe bobine. Je kunt een foto van de oude situatie maken zodat je weet hoe je alles uiteindelijk aangesloten moet hebben. Zorg dat je de centrale kabel op de onderkant van de bobine ver genoeg op de bobine drukt.
  4. Maak de oude bobine los. Nu alle kabels overgezet zijn kun je de oude bobine verwijderen. Meestal zit deze met een stalen clipje vast. Maak de oude bobine los en zet de nieuwe bobine op dezelfde plek vast.
  5. Controleer alle kabels. Kijk of de bobine net zo aangesloten zit als de oude (je kunt je referentie foto gebruiken ter vergelijking).
  6. Sluit de accu weer aan en start de auto. Als je alles goed hebt aangesloten en je de juiste bobine gekocht hebt zou je auto nu goed moeten starten.

Wanneer moet je de bobine vervangen?

Een bobine gaat meestal zo’n 75.000 km tot 150.000 km mee. Als je regelmatig de bougies vervangt gaat de bobine wat langer mee omdat er minder druk op de bobine komt te staan om een juiste vonk te maken.

Het is voor de levensduur van je bobine belangrijk dat je regelmatig de kabels bekijkt. Niet goed aangesloten kabels of oude kabels hebben meer weerstand waardoor de bobine harder moet werken en dus sneller slijt.

Je bobine vervangen moet meestal als je het motorstoring lampje ziet branden. Het lampje geeft aan dat je bobine niet meer de juiste hoeveelheid stroom geeft.

Een hoger verbruik kan ook een indicatie van een kapote bobine zijn. Het mengsel wordt minder efficient verbrand als er geen goede vonk is waardoor er meer brandstof ingespoten moet worden om hetzelfde resultaat te halen.

Als de motor stottert of sputtert heb je ook een goede kans dat de bobine op zijn eind is. Zeker als je de kabels en bougies al vervangen hebt.

Tot slot kan een slecht startende motor een indicatie van een kapotte of versleten bobine zijn

Welke bobine heb je nodig?

Je kunt op autodoc op kenteken kijken welke bobine je nodig hebt. Je kunt vervolgens voor verschillende kwaliteiten gaan.

Met een bobine van Bosch, NGK of Hella zit je eigenlijk altijd goed. Deze zijn vaak iets duurder dan b merken maar zijn gemaakt met hogere standaarden. Zo koop je een bobine die zo lang mogelijk mee gaat.

Je kunt ook bij de dealer een bobine kopen. Vaak krijg je dan een bobine van een A-merk met het logo van het automerk er op geplakt.

Zelf rij ik al jaren op een bobine van bosch. Eerder heb ik een B-merk bobine in de auto gehad, deze ging snel stuk omdat het in mijn motorruimte te warm geworden was in de zomer. Bij de Bosch bobine heb ik deze problemen nog niet gehad.

Bobine doormeten

Je kunt een bobine doormeten. Je meet dan de interne weerstand van de bobine. Vaak staat op de bobine aangegeven wat de weerstand moet zijn. Je kunt de primaire en de secundaire weerstand meten.

Zet je multimeter op het meten van weerstand (ohm).

De primaire weerstand meet je door je multimeter op de plus en de min van de bobine te zetten.

De secundaire weerstand meet je door de multimeter op de aansluiting van de draad te zetten die naar de verdeler gaat. De andere draad zet je op een van de twee 12v aansluitingen (de plus of de min) van de bobine.

De weerstand staat dus op de bobine maar kun je ook vaak vinden in het handboek van je auto.

Nieuwe of tweedehands bobine

Een bobine is erg essentieel en niet onwijs duur. Het is dus handig om gewoon een nieuwe bobine aan te schaffen. Het probleem is dat je niet goed kunt zien wat de staat van een bobine is. Een bobine kan er nog perfect uit zien en toch al aan het eind van zijn levensduur zijn.

Daarbij hoef je een bobine niet vaak te vervangen, meestal eens in de 2-3 jaar, afhankelijk van hoeveel kilometer je maakt.

Tips voor je bobine vervangen

Als je toch aan de slag gaat kun je direct je bougies vervangen. Eerder schreven we hier een artikel over.

Vervang ook kabels die er oud uit zien. Vaak loopt er een kabel van de bobine naar je verdelerkap. Dit is een onderdeel van een bougiekabel setje, lees het artikel over bougiekabels vervangen om de stappen te bekijken.

Je kunt contacten invetten met stekkervet. Zo heb je een kleinere kans op corrosie en is de aansluiting beter.

Schrijf de kilometerstand en datum op de bobine. Zo weet je wanneer je deze vervangen hebt en dus ook wanneer je nog een keer aan de slag moet.

Kosten bobine laten vervangen

Wil je de bobine toch niet zelf vervangen maar dit laten doen door een garage dan kun je verwachten dat je tussen de 100 en 400 euro kwijt bent. Sommige modellen hebben vrij prijzige bobine’s. Ook als je een 6, 8 of 12 cilinder hebt wordt het snel duurder. Je hebt namelijk meer bobines nodig als je meer cilinders hebt en de bobines op je bougies zitten.

Gemiddeld ben je voor een vier cilinder ongeveer 200 euro kwijt, de helft hiervan is arbeidsloon, de rest is materiaal kosten. Als je premium rijd (mercedes, bmw, audi) dan kunnen de kosten voor wat luxere auto’s stijgen tot 600+ euro.

Ga je zelf aan de slag dan bespaar je ongeveer 50%. De materiaalkosten zijn iets lager als je zelf de spullen besteld. De arbeidsloon kosten zijn er natuurlijk niet als je het zelf doet.

Veelgestelde vragen

Hoe lang gaat een bobine mee?

Reken op 75000 tot 150000km. Na deze tijd moet je je bobine vervangen omdat hij niet voldoende kracht meer heeft. Een bobine gaat langer mee als je goede bougies en bougiekabels gebruikt die je regelmatig nakijkt en waar nodig vervangt.

Hoe vind ik de juiste bobine?

Kijk in het handboek van je auto, op de bobine of online op kenteken welke bobine je nodig hebt.

Welke bobine moet ik kopen?

Een bobine van NGK, Bosch of Hella is altijd prima. Je kunt ook bij de dealer een originele bobine kopen. Vaak zijn dit dezelfde als je online koopt maar dan met het logo van het merk van je auto er op.

5/5 (1 Review)

Hé, ik zie dat je het artikel helemaal bekeken hebt. Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad. Ik hebben ontelbare uren besteed aan het ontwikkelen van deze gratis website voor je, en ik zou het erg op prijs stellen als je dit artikel een x aantal sterren geeft! Alvast bedankt, Lukas