Een van de makkelijkste klusjes om zelf op te pakken is het vervangen van de bougies. Goede bougies kunnen er voor zorgen dat de motor een stuk beter loopt.

De bougies vervang je als deze het einde van hun levensduur bereikt hebben of na 3 jaar. Je kunt dit eenvoudig zelf doen door de bougies van de bougiekabels los te trekken en de bougies te vervangen voor nieuwe exemplaren.

In dit artikel vind je een stappenplan voor het vervangen van bougies, laten we zien waar je op let als je de bougies verwijderd en leren we je hoe je aan de hand van de bougie kleur motorproblemen kunt identificeren.

Bougies vervangen stappenplan

Verwijder bougies makkelijk met een bougiesleutel

Om de bougies te vervangen heb je een bougiesleutel nodig. Dit zijn universele doppers die kunnen draaien zodat je ook bougies kunt verwijderen die op een lastigere plek zitten.

Benodigde tijd: 15 minuten.

  1. Bestel de juiste bougies.

    Bougies hebben een hittegraad. Als je niet weet welke hittegraad je bougies moeten hebben dan kun je het best de originele bougie bestellen of een bougie met dezelfde hittegraad. De originele bougie heeft namelijk niet alleen de juiste hittegraad maar ook de juiste electrode afstand.

  2. Vervang de bougies per cilinder

    Je kunt de oude bougies verwijderen door de bougiekabel (de kabel die richting je motor gaat) van de bougie af te trekken. Houd de bougiekabel altijd bij het uiteinde vast. Trek je aan de kabel dan kun je een kabelbreuk veroorzaken wat kan resulteren in een motor die op een cilinder minder loopt. Als je de kabel van de bougie af hebt kun je met de bougiesleutel de bougie uit het blok draaien. LET OP: bij een warme motor is de bougie vrij warm.

  3. Schroef de nieuwe bougie in het blok

    Met de bougiesleutel schroef je de nieuwe bougie in het blok. Het aanhaalmoment kan belangrijk zijn. Kijk in het handboek van de auto hoe strak je de bougies moet draaien. Meestal is 5nm voldoende. Dit is iets meer dan handvast. Draai je bougies nooit te strak vast. Koop je veel voorkomende NGK bougies dan staat er op de doos van de bougies hoe strak je deze dient aan te draaien.

  4. Zet de bougiekabel weer op de bougie

    De bougiekabel druk je op de bougie en vervolgens ga je door naar de volgende cilinder. Controleer altijd even of de bougiekabels nog in orde zijn. Je kunt de bougiekabels eventueel doormeten met een multimeter. Let er wel op dat je altijd de juiste bougiekabel bij de juiste cilinder aansluit.

Bougie kopen

Er zijn heel veel verschillende bougies van verschillende merken beschikbaar. Waar je op let is dat je een bougie met de juiste hittegraad kiest. Dit is meestal de bougie die origineel in de auto geleverd werd. Alleen als je een auto op gas of een turbo op je motor geschroeft hebt kun je in uitzonderlijke gevallen een andere hittegraad nemen. Heb je dat niet dan hou je gewoon de standaard hittegraad.

Op Autodoc vul je je kenteken in. Je zoekt vervolgens naar “Bougies”. In de lijst vind je enkel bougies die geschikt zijn voor je motor.

Top 3 producten

NGK laserline

De laserline serie van ngk is geschikt voor het rijden van lpg. Omdat lpg heter ontbrand heb je een sterkere bougie nodig. Let op dat de bougies een stuk duurder zijn en per stuk verkocht worden.

Bosch iridium

iridium is een beter metaal om bougies van te maken omdat het langer mee gaat dan een bougie met koperen punt.

Reguliere NGK bougie

De beste prijs krijg je bij reguliere ngk bougies. Deze hebben een nikkel elektrode en zijn beschikbaar met flenszitting of kegelvormige zitting.

Bougie kleur aflezen

De bougies kunnen een hoop zeggen over de staat van je motor en de brandstoftoevoer. De kleur van een bougie kan aangeven of een motor te warm, te rijk (teveel brandstof) of te arm (te weinig brandstof) krijgt.

Een wit uitgeslagen bougie kan een indicatie zijn van een te heet geworden bougie. Meestal slaan bougies wit uit als deze meer dan 800 graden celcius bereiken. Een foutief koelsysteem, probleem met het ontstekingstijdstip of een arm mengsel kunnen deze problemen veroorzaken.

Een zwartgeblakerde bougie geeft aan dat er teveel olie in het mengsel zit. Vaak komt dit door een defecte zuigerveer om de zuiger waardoor er olie meeverbrand wordt. Dit is meestal ook aan het olieverbruik en de kleur van de uitlaatgassen te zien. Het zou ook kunnen dat je motor te rijk staat.

Arm mengsel (links) Rijk mengsel (midden) of een optimaal mengsel (rechts)

Hoe werkt een bougie

Bougies zijn al zo oud als motoren. De eerste motoren hadden al bougies. De bougie zorgt er voor dat een brandstofmengsel ontbrandt wordt. Benzinemotoren hebben een bougie, diesel motoren niet. Motoren hebben minimaal een bougie per cilinder. Er zijn echter motoren die meer dan 1 bougie hebben.

De bovenkant van een bougie heeft een aansluiting waar de bougiekabel op aangesloten wordt. Vaak kan de connector er af geschroeft worden om een schroefdraad aansluiting te krijgen.

Onder de connector zit een stuk isolatie. Meestal is dit van porselein, hier doorheen loopt een draad die de energie door de bougie leid. De draad gaat richting de elektrode en is meestal van koper

Er zit een moer op de bougie waar je je dopper op kunt zetten. Onder de moer zit een zitting. Er zijn twee verschillende soorten zittingen, een konische en een vlakke. Een konische of tapse zitting draai je minder strak vast dan een vlakke zitting.

Verder bevat de bougie schroefdraad waarmee de bougie in het blok geschroefd wordt.

Onderaan de bougie is een positieve en een negatieve elektrode aanwezig. tussen deze twee elektrodes vind de vonk plaats. De afstand van de twee elektrodes zorgt voor de sterkte van de vonk.

Warme vs koude bougies

Een koude bougie heeft minder isolatie. Er kan met minder isolatie meer warmte van de motor weggevoerd worden.

Een warme bougie heeft meer isolatie. De bougie houd zijn warmte beter vast.

Een warme bougie gebruik je in normale auto’s die niet opgevoerd zijn. De warmte bij de bougie zorgt er voor dat er meer carbon van de bougie afgebrand wordt. De bougies gaan langer mee als deze schoon blijven.

Bougie warmtegraad

De juiste warmtegraad is erg belangrijk. Een bougie heeft een optimale werktemperatuur. Als een bougie buiten de optimale werktemperatuur werkt zal de bougie minder effectief zijn.

De meeste bougies werken het best tussen 400 en 700 graden. Onder deze temperatuur zal er roetvorming plaatsvinden op de bougie. Boven deze temperatuur zullen de elektrodes erg slijten.

Als de warmtegraad te hoog is kan de warmte niet snel genoeg afgevoerd worden. De bougie wordt dus te heet. Een te hete bougie zorgt er voor dat het brandstof mengsel ongecontroleerd tot ontbranding gebracht wordt. Dit kan voor motorschade zorgen.

Als de warmtegraad te laag is zal zich een laag roet op de bougie vormen. De bougie kan dan niet meer goed presteren. De motor kan slecht gaan lopen, het brandstofverbruik neemt toe evenals de uitstoot.

Soorten bougies

Er is eigenlijk maar een soort bougie. Wel zijn er verschillende zaken om op te letten bij het kopen van een bougie:

  • Kies de juiste hittegraad. Neem de voorgeschreven hittegraad.
  • Kies de juiste zitting (konisch of met pakking). Kies voor de
  • Kies de voorgeschreven hoeveelheid massa elektroden. Meer massa elektroden zorgen voor een betere verspreiding van de vonk, een bougie met meer massa elektroden kan dus langer mee gaan. Het nadeel van meer massa elektroden is dat er ook meer delen zijn die kunnen breken en voor motorschade kunnen zorgen.

Levensduur bougie

De levensduur van een bougie is afhankelijk van een hoop factoren. Moderne auto’s kunnen vaak 40.000-60.000km op een set bougies door rijden. Dit is echter een theoretisch maximum. Het loont altijd om bougies vroegtijdig te vervangen.

Bougies met betere materialen gaan langer mee. Duurdere bougies hebben vaak een platinum of iridium coating op de massa elektrode. Deze materialen slijten minder snel en gelijden energie makkelijker. Bougies met deze materialen kunnen tot twee keer langer mee gaan. Ook kan de centrale elektrode een veel kleinere diameter hebben waardoor de vonk kwaliteit beter wordt.

Tot slot moeten bij auto’s die op lpg of een ander gas rijden de bougies vaak eerder vervangen worden. De ontbrandingstemperatuur is namelijk enkele honderden graden hoger. Deze hogere ontbrandingstemperatuur zorgt er voor dat bougies minder lang mee gaan. Er kunnen speciale LPG bougies gemonteerd worden die speciaal ontwikkeld zijn voor deze extreme hitte. Deze zullen een levensduur hebben die vergelijkbaar is met de levensduur van de originele bougie in combinatie met de originele brandstof. Kijk eens bij de NKG Laserline bougies op autodoc.nl als je wil weten of dergelijke bougies iets voor jou zijn.

4.7/5 (10 Reviews)

Hé, ik zie dat je het artikel helemaal bekeken hebt. Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad. Ik hebben ontelbare uren besteed aan het ontwikkelen van deze gratis website voor je, en ik zou het erg op prijs stellen als je dit artikel een x aantal sterren geeft! Alvast bedankt, Lukas