Zelf bougiekabels vervangen

De bougiekabels zorgen er voor dat de stroom van je bobine naar de bougies doorgegeven wordt. Bougiekabels kunnen uitdrogen, breken of gewoon verouderd raken. Je auto zal dan minder goed presteren of zelfs beroerd lopen.

Je bougiekabels vervang je door de kabels uit de rotorkap te halen en van de bougies te trekken. Plaats de nieuwe kabels op dezelfde plekken. Vervang ook de centrale kabel van de rotorkap naar de bobine.

Het vervangen van bougie kabels is geen spannend werkje. Het is ook in een half uurtje gedaan. Je moet wel even weten hoe het moet want als je de kabels verkeerd monteert zal je auto niet starten. In dit artikel leggen we het uit voor een absolute beginner. Heb je dus geen verstand van auto reparatie dan is deze reparatie toch uit te voeren.

Benodigdheden bougiekabels vervangen.

  • Nieuwe bougiekabels
  • Optioneel: schroevendraaier, en een doppenset om in de weg zittende onderdelen los te maken

Benodigde tijd: 30 minuten.

Stappenplan bougiekabels vervangen

  1. Bestel nieuwe bougiekabels

    Nieuwe bougiekabels kun je op kenteken bestellen. Onderaan het stappenplan vind je een linkje naar de benodigdheden.

  2. Laat de auto afkoelen

    Bougiekabels vervangen is makkelijker als de motor niet te warm is. Je moet namelijk vrij dicht bij het blok werken dus de kans dat je je brand aan het motorblok is aanwezig als deze nog warm is.

  3. Open de motorkap

    Met de hendel die ergens onder je stuur zit kun je de motorkap openen. Je moet vervolgens de windhaak onder je motorkap weg drukken zodat je motorkap open gaat.

  4. Zoek de bougiekabels

    De bougiekabels lopen van je bougies (die zitten in de motor, meestal aan de zijkant) naar de rotorkap of de ontstekingsmodule.

  5. Verwijder de eerste bougiekabel

    Trek nooit aan een bougiekabel. Je pakt de kabel altijd vast aan de voet (het dopje). Als je aan de kabel trekt breekt deze vaak van binnen. verwijder beide einden van de kabel zodat je de losse kabel vast hebt. Verwijder slechts een kabel, het is makkelijker om de kabels een voor een te vervangen want ze moeten absoluut op dezelfde plek terug.

  6. Kijk welke nieuwe bougiekabel dezelfde lengte heeft

    De bougiekabels hebben vaak allemaal een andere lengte. De langere kabels gaan vaak aan het eind van de motor, de kortere kabels aan het begin. Vergelijk de kabels zodat je de juiste lengte kabel hebt.

  7. Voeg bougiestekkervet (dielectric grease) toe

    Doe een klein beetje vet op de uiteinden van de kabel waar de kabel de bougie en de ontstekingsmodule raakt. Zo komt er geen water in en vermijd je corrosie. Ook wordt het overbrengen van stroom wat makkelijker omdat de weerstand kleiner wordt.

  8. Plaats de nieuwe kabel

    De nieuwe bougiekabel druk je op de bougie en vervolgens op de ontstekingsmodule. Meestal klikt de kabel op de aansluiting.

  9. Herhaal de stappen voor de andere kabels

    De overige kabels (inclusief de kabel van de bobine naar de verdelerkap) doe je op dezelfde manier. Alleen oudere auto’s hebben een verdelerkap dus bij modernere auto’s hoef je hier geen rekening mee te houden.

Bougiekabels kopen

Bij het kopen van bougiekabels heb je keuze uit verschillende merken (en kleurtjes…). De kabels van NGK en Bosch worden het meest verkocht en zijn perfecte alternatieven voor een originele set kabels.

Klus-auto’s beste keuze:

Bougiekabels kun je simpelweg op kenteken bestellen. Vul je kenteken in op autodoc en de site laat je alle bougiekabels zien die je kunt gebruiken voor jouw type auto.

Bougiestekkervet kopen

Bougiestekkervet kun je ook op Autodoc bestellen. Het spul zorgt er voor dat er smering tussen de stekker en de bougie is. Dit voorkomt corrosie en zorgt voor een betere aansluiting.

Klus-auto’s beste keuze:

Bougiestekker vet van Beru is eigenlijk het enige echt goede vet. Op autodoc bestel je het met wat korting

Bougiekabels doormeten

Als je niet zeker weet of je bougiekabels nog goed zijn dan kun je deze doormeten. Je doet dit met een multimeter die je op de Ohm stand zet. Vaak zie je dit teken daar: Ω . Zet je multimeter op 20k. Als je nu de twee draden van de multimeter tegen elkaar aan doet zul je zien dat de meter van 1 . naar ongeveer 0.00 gaat (0.05 is ook nog prima)

Een multimeter kun je online aanschaffen. Ik heb zelf een vrij eenvoudig exemplaar online aangeschaft voor minder dan 10 euro. Bestel multimeter op Bol.com

Met de Ohm stand van je multimeter kun je weerstand meten. Hoe minder weerstand er in een kabel zit hoe beter de stroom door de kabel kan lopen.

Je meet de kabels door de twee draden van je multimeter aan te sluiten op de bougiekabel, een aan ieder uiteinde. Vervolgens kijk je hoeveel weerstand er aangegeven wordt. Als de multimeter 1 aan geeft weet je vrij zeker dat de kabel een kabelbreuk heeft. beweeg de kabel wat heen en weer als je aan het meten bent. Het kan best dat er een breuk in zit die alleen zichtbaar is als je de kabel in wat bochten wringt. Knak de kabel echter nooit. Doe je dat wel dan gaat deze stuk.

De langere kabels hebben altijd wat meer weerstand. Als je de langste kabel meet zou deze maximaal ongeveer 15000 ohm aan weerstand moeten geven (15.00 op de meter). Een kabel die de helft zo lang is zou ook de helft van de weerstand moeten hebben.

Hoe vaak moet je bougiekabels vervangen

Bij veel auto’s is geen interval voor hoevaak de bougiekabels vervangen hoeven te worden. Meestal worden ze simpelweg vervangen als ze kapot zijn of stuk beginnen te raken.

Zelf vervang ik mijn bougiekabels iedere 100.000km of als er droogtescheurtjes of andere problemen mee zijn. Iedere 100.000 km doe ik sowieso een grote beurt waarbij ik ook remschijven, dempers en andere minder onderhoudsgevoellige zaken meeneem. Ook bij het vervangen van de bobine kan het handig zijn om de bougiekabels mee te vervangen. Zo weet je zeker dat het volledige elektrische systeem in goede conditie is.

Veelgestelde vragen over bougiekabels

Hoevaak vervang je de bougiekabels?

Er zijn fabrikanten die iedere 45.000 km aan geven. Ook geven veel fabrikanten uberhoupt niets op, in dat geval is iedere 100.000km een aardig interval

Welke bougiekabels zijn het best?

Je kunt heel goed de originele kabels kopen. Als deze niet beschikbaar zijn of je iets wil besparen dan kun je NGK of Bosch bougiekabels aanschaffen.

Wat kosten bougiekabels

Een set bougiekabels kost normaal tussen de 40 en 60 euro. Dit geld echter voor viercilinder auto’s. V6 of V8 auto’s hebben meer bougiekabels en dus een duurdere set.

4.5/5 (10 Reviews)

Hé, ik zie dat je het artikel helemaal bekeken hebt. Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad. Ik hebben ontelbare uren besteed aan het ontwikkelen van deze gratis website voor je, en ik zou het erg op prijs stellen als je dit artikel een x aantal sterren geeft! Alvast bedankt, Lukas