Coilovers hoogte en hardheid instellen

Voor veel hobbyisten is het installeren van coilovers een van de eerste modificaties die gedaan worden. Met een set coilovers kun je het weggedrag van je auto flink veranderen.

Coilovers stel je in door de preload van de veer in te stellen, vervolgens stel je de lengte van de veerpoot in. Als je dit gedaan hebt kun je de hardheid van de demping instellen.

De reden voor coilovers kan verschillen. Of je nu een betere wegligging of juist een lagere auto wil, het is belangrijk om te weten hoe je de coilovers op de juiste manier in stelt. Je kunt het weggedrag flink verbeteren maar als je je coilovers niet juist instelt kan het weggedrag ook een stuk beroerder worden.

Werking van een coilover

Een coilover werkt hetzelfde als een normale demper en veer combinatie. Een coilover wordt ook wel een schroefset genoemd. Een schroefset is vrij eenvoudig. Het is een veer die over een demper zit. Het verschil met de fabrieks veerpoot is dat een coilover in veel gevallen helemaal naar wens in te stellen is.

Ik heb zelf gekozen voor een set BC-racing coilovers. De set moest op maat gemaakt worden voor mijn Volvo 245 maar het principe van een coilover is bij de meeste modellen vrijwel hetzelfde.

Als je een set coilovers vast hebt zul je zien dat een groot gedeelte van de coilover uit schroefdraad bestaat. Je kunt de onderkant van de coilover op dit schroefdraad draaien zodat de hele combinatie demper & veer korter wordt. Het resultaat is een lagere auto.

Ook kun je vaak de spanning op de veer instellen. De veer zit meestal bovenaan de coilover vast aan een top mount. Onderaan de veer zit een dubbele locking collar. Hier mee kun je de spanning op de veer strakker of minder strak zetten. Ook kun je de veer er vaak helemaal uit halen om vervolgens de veer te vervangen voor een ander exemplaar.

Tot slot heb je meestal bovenaan een draaiwieltje zitten waarmee je de demping van je coilovers kunt instellen. De demper in je coilover bevat vloeistof. Ook zit er een piston in de vloeistof. Het piston kan afhankelijk van de instellingen van je coilover makkelijker of moeilijker op en neer bewegen. Dit zorgt voor meer of minder demping.

De hoogte van je coilovers instellen

De meeste auto enthousiastelingen die een setje coilovers kopen doen dit enkel en alleen om hun auto wat lager te maken. Een puur esthetische upgrade dus. Als je je auto lager wil maken heb je een kortere veerpoot nodig. Wanneer je je coilover koopt zal deze vaak vanuit de fabriek al op een bepaalde hoogte gezet zijn. Bepaal voordat je je auto verlaagt hoe laag je deze wil hebben, dan weet je waar je naartoe moet werken.

Als je je oude veerpoot onder je auto vandaan hebt kun je meten hoe hoog deze is. Je meet dit van het bevestigingspunt bovenaan tot bevestigingspunt onderaan. Als je de lengte weet en weet hoeveel lager je je auto wil hebben dan kun je vervolgens de coilover instellen. Je neemt de lengte van de oude veerpoot min het aantal centimeters dat je de auto wil verlagen en zo kom je ongeveer uit op de lengte van je coilover.

Als je je coilover ingesteld hebt is het belangrijk om de coilover aan de andere kant precies hetzelfde in te stellen. Dit kun je doen door het aantal schroefdraden te tellen dat je de coilover in of juist uitgeschoeft hebt. Je kunt ook een schuifmaat gebruiken.

Vervolgens zet je je coilover aan een kant onder je auto. je zet het wiel er weer op en zorgt dat alles vast zit. Je kunt nu de auto laten zakken. Duw de auto een halve meter vooruit en vervolgens weer achteruit en kijk of de hoogte goed is. Het kan zijn dat je auto hoger of lager is geworden dan je in eerste instantie wilde. Dit komt omdat de demping en veer anders zijn dan de originele demper en veer.

Ben je tevreden dan stel je de coilover voor de andere kant van je auto precies hetzelfde in en schroef je deze er ook onder. Meestal begin je bij de voorkant. De achterkant van de auto werkt echter exact hetzelfde. Eeerst de ene kant, laten zakken, kijken hoe het er uit ziet en vervolgens doe je de andere kant.

Er bestaat niet echt een ideale rij hoogte. Persoonlijk vind ik het irritant als iedere drempel een uitdaging is dus mijn auto staat relatief hoog. Wil je wel een zo laag mogelijke auto, check dan even wat het laagste punt van je auto is. Je zal dit laagste punt namelijk een flink aantal keren raken als je over stoepjes of drempels gaat. Kijk of het laagste punt dus stevig genoeg is.

Ook moet je er op letten dat je banden niet tegen je wielranden aan lopen. Je checkt dit natuurlijk sowieso zodra je je auto op de grond zet met je nieuwe coilovers er onder. Ook kijk je na een klein stukje rijden of je nergens verbrand rubber tegen komt. Tot slot is het belangijk om de maximale stuuruitslag te testen. Kun je je stuur nog helemaal naar links en naar rechts draaien zonder dat de binnenkant van je band de auto raakt?

Een aardige regel om de hoogte van je auto te controleren is de mighty car mods shoe test. Deze test werkt als volgt: kun je als je je schoen uit trekt deze tussen de wielrand en je band klemmen? valt je schoen er uit dan is de ruimte te groot. Past de neus van je schoen er niet tussen dan is de ruimte te klein.

Preload / voorspanning van de veer instellen

Preload is de hoeveelheid spanning die er op je veer staat. Preload kun je instellen door de veer in je coilover met de hand aan te draaien. Er zitten onder de veer twee ringen die je tegen de veer kunt draaien. Draai de ring die het dichtst bij de veer zit met de hand strak tegen de veer aan. Je veer staat nu op 0mm preload.

De tweede ring draai je tegen de ring die je veer op zijn plek houd. Dit is nu je referentie. Meestal zet je de veer op 2-3mm preload. Je draait de ring de veer strakker aan door het gereedschap te gebruiken dat bij je coilover zat. De onderste ring dient ter referentie. Zorg er dus ook voor dat deze tijdens het schroeven niet verplaatst. Met een schuifmaat meet je het verschil tussen de onderste en de bovenste ring. Als dit het gewenste aantal milimeters is kun je de onderste ring ook aandraaien zodat alles helemaal vast zit.

Als je te weinig preload hebt heb zal een kleine hobbel in de weg al een flinke veerweg hebben. De hobbel wordt dus makkelijker door de vering opgevangen. Je zult wel meer demping nodig hebben, anders kom je constant aan de maximale veerweg.

Te veel preload doet het tegenovergestelde. Bij flinke hobbels veert de veer amper. Je zult dan ook over de weg springen, de enige vering en demping die er nog zijn komen van de banden. Schokken en stuiteren over de weg kunnen hinderlijk zijn.

Demping instellingen

Bij bijna iedere coilover valt de demping in te stellen. Op sommige coilovers kun je de ingaande en uitgaande slag los van elkaar instellen. De demping van je veren is belangrijk en moet in verhouding zijn tot de veer die gebruikt wordt.

Als je demping te slap staat zul je een auto hebben die na een hobbel nog even door blijft hobbelen.

Als je de demping te hard hebt staan zul je merken dat de auto veel te lang doet over het inveren. Als je over een drempel heen gaat zul je dus merken dat je auto uberhoupt niet veert, iedere drempel wordt hierdoor dus een soort schans… Als je remmend een drempel op rijd merk je dat het best, je vliegt over de drempel en zodra je weer neer komt zijn je wielen geblokkeerd en zul je slippend de drempel over gaan.

Er zijn ook coilovers waar je de inverende en uitverende werking apart van elkaar kunt dempen. De inverende demping is voor als je een hobbel op rijd. De uitverende demping gaat over hoe snel je veer als je bovenaan de hobbel bent weer naar beneden kan veren.

Over het algemeen voelt een auto stabieler aan wanneer de demping harder is. Hoe stabiel je je auto wil hebben hangt af van persoonlijke voorkeur. Voor comfort wil je de auto iets zachter gedempt hebben. De veren hebben dan meer de mogelijkheid om de oneffenheden uit de weg te filteren. Wil je bij sportief rijgedrag maximale controle hebben dan wil je je demping vaak wat strakker hebben staan. Oneffenheden tijdens normale ritten zullen dan wel minder gedempt worden.

Demping instellen

Het instellen van je demping doe je pas nadat je de veren hebt ingesteld. De veren zijn het belangrijkste deel en de demping is het fine tunen van het veergedrag.

Je dempers stel je meestal aan de bovenkant van de coilover in. Er zit een wieltje wat een aantal klikken naar links en naar rechts kan draaien. Op het wieltje staat welke kant je op moet draaien om deze harder of juist zachter te zetten. De beste manier om je dempers goed in te stellen is simpelweg door eerst de voorkant op de meest neutrale stand te zetten (precies tussen hard en zacht in) en een stuk te rijden.

Voel je dat de auto teveel bounct na een hobbel, alsof de auto aan het na hobbelen is dan zet je de dempers strakker. Is je rit niet comfortabel genoeg dan kun je de dempers zachter zetten. Krijg je het gedrag van je coilovers met enkel de demping instellen niet goed dan zul je nogmaals moeten kijken of je meer of minder voorspanning nodig hebt. Als je al de maximale of minimale hoeveelheid voorspanning op je veren hebt kun je nog kijken naar zwaardere of juist lichtere veren.

De dempers stel je met een aantal kliks in. Het is handig om te weten hoeveel kliks er van helemaal strak tot helemaal los zitten, zo kun je makkelijk bepalen hoeveel strakker of losser je je dempers nog kunt zetten.

Ook heb ik altijd mijn dempers in de winter wat losser staan dan in de zomer. De winterbanden nodigen niet uit tot sportief rijden. Ook de conditie van de weg (nat, koud of zelfs bevroren) zorgt er voor dat ik in de winter liever meer comfort heb dan een auto waarmee ik hard een bocht in kan.

De combinatie van demper, veer en hoogte.

Als je je coilovers in gaat stellen is het belangrijk om rekening te houden met de combinatie van alle zaken die je gaat aanpassen. De veer is het belangrijkste onderdeel van je coilover. Ook zit er in de veer de minste ruimte om deze aan te passen. Je veer zal iets harder worden met wat meer preload maar grote verschillen zul je in je veer niet creeren. De demping kun je zien als fijnafstelling van je veer maar omdat je in je veer niet geweldig veel ruimte hebt voor aanpassingen kun je je demping eigenlijk ook maar marginaal aanpassen. Mijn demping staat op 10 clicks vanaf volledig hard in de zomer en op 20 clicks vanaf volledig hard in de winter. De demper gaat bij mij van 0 tot 30 clicks.

Bij het instellen van de hoogte is het handig om rekening te houden met de maximale veerweg. Je kunt de veer uit de coilover halen door de topmount te verwijderen. Als je de coilover vervolgens onder je auto zet zonder de veer te installeren kun je de coilover volledig comprimeren totdat deze de bumpstop raakt. Het wiel moet nog vrij kunnen draaien als je de bumpstop raakt. Is dit niet het geval dan kun je je coilover set beter wat hoger zetten. Het zou vervelend zijn als je wiel blokkeerd als je bijvoorbeeld in een bocht je bumpstop raakt. Losse bumpstops van een ander formaat zijn vaak via de dealer van je coilover aan te schaffen.

Veren zijn duur maar wel belangrijk. Heb je het idee dat je veren niet helemaal passen bij het weggedrag dat jij ambieert? Koop dan andere. Er zijn verschillende veren te koop die je in je coilover kunt zetten. Let er wel op dat het vaak het beste werkt als je hetzelfde type veer in je coilover zet als waar de auto origineel mee geleverd wordt. Het is bijvoorbeeld geen verstandig idee om een progressieve veer in je coilover te zetten als de auto niet standaard een progressieve veer had.

5/5 (2 Reviews)

Hé, ik zie dat je het artikel helemaal bekeken hebt. Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad. Ik hebben ontelbare uren besteed aan het ontwikkelen van deze gratis website voor je, en ik zou het erg op prijs stellen als je dit artikel een x aantal sterren geeft! Alvast bedankt, Lukas