Verlagingsveren monteren

Een degelijke manier om je auto te verlagen is met verlagingsveren monteren. Je kunt hier mee je auto beter laten presteren en er wat beter uit laten zien dan wanneer je de standaard hoogte hebt.

In dit artikel leer je hoe je verlagingsveren monteert:

  1. Krik de auto omhoog en verwijder de wielen
  2. verwijder de veer of veerpoot
  3. Plaats de nieuwe veer op de plek van de oude veer
  4. Schroef alles weer vast

Verlagingsveren monteren stappenplan

Benodigdheden:

  • Nieuwe set veren (op kenteken via Winparts)
  • veerspanner set (goedkoop te koop via bol.com)
  • Krik (een krik voor verlaagde auto’s is handig, ook te koop op bol.com)
  • Assteunen (ik heb de opklapbare variant altijd in mn auto liggen bol.com)

Stappenplan verlagingsveren monteren

  1. Krik de auto op en verwijder de wielen

    Voordat je de auto opkrikt kun je het best je wielmoeren vast een beetje los maken. Je kunt de moeren namelijk makkelijker losdraaien als het wiel nog op de grond staat. Draai de moeren nog niet helemaal los.
    Vervolgens krik je de auto op en plaats je een assteun onder je auto. Verwijder het wiel en leg deze voor extra veiligheid onder de dorpel van je auto, mocht je auto dan van de assteun af schieten dan vangt je wiel de auto op.

  2. Achterste veer verwijderen

    De achterste veer van je auto is vaak het makkelijkst omdat deze veer geen onderdeel van je veerpoot is.
    Zet een krik onder je achter as zodat je de spanning van de veer kunt halen. Vervolgens verwijder je de onderste bout van je schokdemper. Je kunt nu langzaam de achteras naar beneden laten zakken. De veer zal er uit vallen als de spanning er helemaal af is.

  3. Vergelijk de veren en plaats montagemateriaal

    Leg de veren naast elkaar om te kijken of de veren dezelfe constructie hebben. Let er op dat de boven en onderkant van de veer gelijk zijn in diameter. Plaats vervolgens eventueel montagemateriaal over van de oude veer naar de nieuwe veer. Sommige veren hebben rubbers boven en onder en sommige veren hebben zelfs een montageplaat met een bout die de veer aan de auto vast maakt. Plaats alles wat op de oude veer zit op de nieuwe veer.

  4. Plaats de nieuwe veer

    Der nieuwe veer plaats je op dezelfde manier. Sommige veren hebben een onder en bovenkant die een andere diameter hebben. Let hier dus op. Als je de veer geplaatst hebt zet je de krik weer onder de as en krik je de as langzaam omhoog tot de veer weer op zijn plek zit.

  5. Maak de schokdemper weer vast

    De onderste bout van de schokdemper zet je weer vast en je herhaalt deze stappen vervolgens aan de andere kant van je auto. Maak de wielen weer vast

  6. Krik de voorkant op

    De voorkant is vaak wat lastiger omdat de veer en de schokdemper een geheel is. Je krikt de auto op en verwijderd de wielen

  7. Markeer de positie van de schroeven op de top mount

    Als je je auto niet opnieuw wil uitlijnen kun je het best de positie van de schroeven bovenop de auto markeren. Je doet dit met een watervaste stift. Zorg dat je een streepje zet over de schroef en op de plaat waar deze gemonteerd zit.

  8. Verwijder de veerpoot

    Op de veerpoot zit een houder voor de remleidingen gemonteerd. Deze zul je los moeten maken. De veerpoot zit onderaan met een of twee bouten vast en bovenaan met 3-4 bouten. Verwijder de onderste twee bouten zodat je de veerpoot uit je draagarm kunt halen. Verwijder de bouten bovenaan zodat je de veerpoot uit de auto kunt tillen. Let op, als de onderkant los is en je de bovenste boutjes verwijderd dan valt de veerpoot naar beneden.

  9. De veer in je veerpoot vervangen

    Nu je de veerpoot los hebt moet je veerspanners op je veer zetten. De veer staat onder spanning in de veerpoot dus als je de bovenste bout los zou schroeven zonder veerspanners schiet de hele constructie uit elkaar. De veerspanners monteer je op de veer en schroef je aan tot de veer los in de veerpoot komt te liggen. Vervolgens verwijder je de top mount en bump stop. Sommige veerpoten hebben lagervet in de bovenkant zitten. Als je dat ook hebt kun je je bovenste moer ergens in dat lagervet vinden. Maak foto’s van hoe de veerpoot uit elkaar gaat zodat je weet hoe de veerpoot weer in elkaar moet.

  10. De veer vervangen

    De oude veer kun je nu uit je veerpoot halen en je kunt de nieuwe monteren. Controleer wederom of de veren er hetzelfde uit zien en of de veren een onder en bovenkant hebben. De nieuwe veer gaat over de demper heen en vervolgens kun je de top mount en andere zaken die bovenop de veer zitten weer terug plaatsen. Zet de veer weer onder spanning met veerspanners voordat je de bovenste bout terug plaatst. Als er lagervet in je veerpoot zit kun je dat indien nodig ook aanvullen.

  11. De verlaagde veerpoot terugplaatsen

    De veerpoot plaats je terug door eerst de bovenkant vast te maken. Als je de schroeven gemarkeerd hebt kun je ze eenvoudig op dezelfde plek terug zetten.
    Draai de veerpoot nog niet helemaal vast bovenaan want het is fijn om de veerpoot nog een beetje te kunnen bewegen. Zet de veerpoot in de draagarm en maak de bouten onderaan vast. Als de bouten onderaan vast zitten kun je de bovenste bouten ook vast maken. Mocht je de anti roll bar ook losgemaakt hebben dan zul je die ook weer vast moeten zetten.

  12. Herhaal de stappen voor de andere kant

    De andere veerpoot werkt op precies dezelfde manier. Meet na het vervangen van de veren de hoogte van de auto op. Kijk of de auto aan beide kanten even hoog staat door van de bovenkant van je wiel tot je spatbord te meten. Er zou minder dan 1 cm verschil in moeten zitten (als je spatborden in goede conditie zijn tenminste)

Type verlagingsveren

Er zit een verschil tussen lineaire veren en progressieve veren. Een lineaire veer heeft een lineair veer gedrag. Hij is dus altijd even hard of zacht. Een Progressieve veer heeft een deel wat wat zachter is, als de veer vervolgens verder ingedrukt wordt zal deze harder worden.

Lineaire vering is erg geschikt voor minimale body roll, je zult dus vlakker de bocht door gaan. Ook is de sterkte van de veer niet afhankelijk van de hoeveelheid druk die er op staat. Het weggedrag is dus voorspelbaarder. Lineaire veren zijn dan ook geschikter als je je auto beter wil laten presteren.

Progressieve vering wordt harder naar mate er meer spanning op de veer komt te staan. Het grote voordeel is dat kleine oneffenheden veel beter weggefilterd worden door de veer. Het nadeel is dat de veer zich niet altijd hetzelfde gedraagt. In de praktijk zijn progressieve veren beter geschikt voor minder agressief weggedrag. Wil je je auto voor de looks verlagen dan zijn progressieve veren vaak prettiger.

Schokdempers vervangen bij verlagingsveren?

Het is erg verstandig om je schokdempers te vervangen bij het aanpassen van de hoogte van je veer. De reden hier voor is dat je standaard demper gemaakt is voor een slapere veer. De demping moet altijd passen bij het type veer. Je kunt dan ook verlagingssets kopen waar dempers bij zitten die voor de set gemaakt zijn.

Als je alleen je veren gaat vervangen en je schokdempers laat voor wat het is zul je merken dat je auto op lagere veren minder lekker zal rijden. Je auto zal minder overhellen dan voorheen maar hobbels in de weg zijn oncomfortabel en je auto zal lang na deinen.

Merken als Koni of Billstein hebben setjes waar verlagingsveren en schokdempers in zitten. De bijgeleverde schokbrekers zijn op de hardheid van de veer afgestemd.

Niet voor alle auto’s zijn complete sets verkrijgbaar. Je kunt even kijken op Winparts.nl of er voor je auto een set bij zit. Is dat niet het geval dan kun je altijd een losse set dempers van koni of billstein aanschaffen plus een set verlagingsveren. Koni’s of Billstein sport dempers zijn sowieso wat harder waardoor ze beter werken met verlagingsveren.

Auto uitlijnen na verlagingsveren monteren

Als je verlagingsveren monteerd zul je idealiter je auto opnieuw willen uitlijnen. Het kan zijn dat je camber veranderd. Ook kan het zo zijn dat je top mount niet helemaal op dezelfde plek zit als waar hij eerst zat.

Je kunt natuurlijk altijd eerst een stukje rijden en kijken hoe de auto aan voelt. Staat het stuur nog recht, duikt je auto niet de kant in als je het stuur los laat en voelt de auto nog goed aan tijdens rechtdoor rijden dan kun je er voor kiezen om je auto niet opnieuw uit te laten lijnen.

Het uitlijnen van je auto hoeft niet heel duur te zijn. De prijzen varieren van 30 tot 100 euro. Wil je een serieuzere uitlijning dan kun je naar een race tuner. Daar hebben ze verstand van uitlijnen en kunnen ze je wensen in de uitlijning voor je vertalen naar de juiste stand van je wielen. De kosten liggen natuurlijk wel wat hoger.

Verschil in rijcomfort verlagingsveren en standaard veren

Een kortere veer zal altijd harder zijn dan de standaard veer. Zelfs bij progressieve veren is dit het geval. Je auto gaat echter alleen echt slecht rijden als de demping en de vering niet op elkaar afgestemd zijn. Een goede set verlagingsveren met kwaliteits dempers zal prima rijden maar wel iets stugger zijn dan het origineel.

Hoe ver verlaag je je auto?

Je kunt met de meeste verlagingsveren je auto tot ongeveer 5cm verlagen. Bij de meeste merken zul je zien dat het aantal milimeters aangegeven wordt dat je auto verlaagd wordt. Soms zie je twee maten staan, bijvoorbeeld 35/40. Dit betekend dat je auto voor 35mm lager komt te staan en achter 40mm lager.

Wil je je auto nog lager hebben dan kun je het best een set coilovers aanschaffen. Coilovers (schroefset) kun je vaak een stuk lager zetten. Wil je alle manieren weten om je auto te verlagen dan kun je kijken bij ons artilel over auto verlagen.

Als je je auto te laag zet gaat de bruikbaarheid erg achteruit. De bodemvrijheid wordt namelijk veel kleiner waardoor de auto veel minder makkelijk over drempels gaat, op en afritten op komt en rijden in de stad wordt een serieuze uitdaging. Bij een schroefset heb je hier meestal minder problemen mee omdat het doel van een schroefset niet is om de auto helemaal op zijn buik te leggen.

5/5 (5 Reviews)

Hé, ik zie dat je het artikel helemaal bekeken hebt. Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad. Ik hebben ontelbare uren besteed aan het ontwikkelen van deze gratis website voor je, en ik zou het erg op prijs stellen als je dit artikel een x aantal sterren geeft! Alvast bedankt, Lukas