Wanneer je een oldtimer rijd, zeker een op gas moet je regelmatig je auto afstellen. Normaliter draai je 3000 toeren, schroef je de lpg toevoer terug tot de motor langzamer gaat lopen en draai je je lpg schroef vervolgens een halve slag verder open. Dit werkt aardig maar geeft je geen zekerheid over de afstelling. Een Air Fuel Ratio wideband sensor geeft je wel zekerheid over de hoeveelheid brandstof die je motor binnen komt.

Een Air Fuel Ratio (AFR) wideband sensor helpt je bij het afstellen van je auto. De sensor kan meten wat de lucht/brandstof verhouding van je auto is. Met deze informatie kan de perfecte brandstofverhouding afgesteld worden.

Een AFR wideband sensor kun je vrij eenvoudig installeren. Hoe je dit doet zie je in het stappenplan dat we hier voor geschreven hebben. Ook het verschil tussen verschillende merken en het verschil tussen een narrow en een wideband sensor is belangrijk om te weten. Na het lezen van dit artikel weet je alles wat je moet weten, zo bestel je de juiste spullen en ben je gegarandeerd van een vlekkeloze installatie

Wideband air fuel ratio meter

Een wideband AFR meter kan meten hoeveel onverbrande zuurstof er in je uitlaatgassen aanwezig is. Hiermee kan de sensor zien wat de verhouding van je brandstofmengsel is. Om brandstof goed te laten ontbranden is het belangrijk dat er de juiste hoeveelheid brandstof met lucht gemengd wordt. Het juiste brandstofmengsel dus.

Een air fuel ratio meter geeft een getal, dat getal geeft aan of je mengsel arm is (te weinig brandstof) of rijk is (te veel brandstof). Een te rijk mengsel is niet schadelijk voor de motor maar zorgt er wel voor dat de motor niet goed loopt. Een arm mengsel is wel schadelijk. Wanneer er teveel zuurstof in het mengsel zit wordt de temperatuur hoger. Dit kan zeker op lange termijn voor schade zorgen. Ook kan je motor gaan pingelen bij een te arm mengsel. Dit gebeurt wanneer het mengsel te arm is en daardoor zichzelf ontbrand. Meestal is de zelfontbranding niet op het juiste tijdstip, wederom kan dit voor motorschade zorgen.

Met een wideband sensor weet je altijd wat de verhouding brandstof lucht is. Het is vooral belangrijk om de verhouding te weten bij volle belasting. Wanneer je het gas volledig indrukt dus. Onder deze omstandigheden staan er de grootste krachten op je motor.

Een wideband sensor bestaat uit een aantal delen. Je hebt de sensor, deze plaats je in de uitlaat van de auto. De sensor meet de uitlaatgassen en kan hiermee zien wat de verhouding is in de motor. De sensor geeft de waarde door aan een meter. Deze meter geeft vaak een waarde tussen de 10 en 20. Hoe hoger de waarde hoe hoger het aantal liters lucht per liter brandstof in het mengsel. Hoe lager de waarde hoe lager het aantal liters lucht op 1 liter brandstof.

Benodigde tijd: 2 uren.

Wideband sensor installatie

  1. Controleer de uitlaat op lekkage

    Een wideband sensor werkt alleen als de uitlaat niet lek is. Een lekke uitlaat zorgt er voor dat er lucht in de uitlaat kan komen en de waardes van de sensor onbetrouwbaar worden. Een lekke uitlaat herken je aan een stoer geluid (ahum…) of aan roet op de uitlaat. Je kunt ook met een natte doek de uitlaat blokkeren. Als je de uitlaatgassen door een gat in de uitlaat hoort komen weet je dat je ergens lekkage hebt. Je spoort lekkage ook eenvoudig op met een spray fles water en zeep. Spray het mengsel op een (niet te hete) uitlaat. Als je bellen ziet weet je dat je daar lekkage hebt.

  2. Meet waar de sensor gemonteerd moet worden

    Laat je auto afkoelen en meet vanaf het begin van je uitlaatspruitstuk. Idealiter wil je je wideband sensor 60 cm tot 100 cm van je uitlaatpoort monteren. Meet dus vanaf de uitlaatpoort op het blok langs je uitlaat. Kijk waar je uitlaatspruitstuik samen komt. Je moet de sensor in de pijp van het uitlaatspruitstuk monteren.

  3. Markeer en kijk waar je een gat gaat boren

    De sensor moet onder een hoek van 10-70 graden van boven in je uitlaat geschroefd worden. Dit voorkomt dat er condens op de sensor blijft zitten wanneer je de auto uit zet en de sensor afkoelt. De hoek zorgt er voor dat eventueel condens een druppel vormt en van de sensor af zal vallen in plaats van in de sensor zal kruipen.

  4. Monteer de sensor

    Als je de positie hebt bepaald monteer je de sensor. Dit kan op twee manieren:

    1. Boor een gat en las het schroefdraad in je uitlaat
    2. Gebruik een opzetstuk. Boor een gat, zet het opzetstuk met de pakking op je uitlaat en zet alles vast met uitlaatklemmen

    Lassen heeft altijd de voorkeur omdat dit een stevigere manier van monteren is. Kun je niet lassen dan is het opzetstuk een aardig alternatief. Check altijd na de montage op lekkage. Schroef als je klaar bent de sensor in het schroefdraad.

  5. De bedrading installeren

    Meestal zit er een draad aan je AFR sensor met een clip aan het eind. Deze clip kun je het snoer in klikken. Meestal wil je de connector ergens in de cabine van je auto hebben. Als het nodig is kun je een gat in je auto boren om de draad doorheen te trekken. Het is echter vaak mogelijk om de draad naar de cabine te trekken via de versnellingspook.

    De bekabeling bestaat meestal uit 4 draden. Een rode en een zwarte draad moeten voor stroom zorgen. Kijk waar je je stroom vandaan kunt halen in je zekeringskast en monteer de rode draad op een contactgeschakelde spanningsbron (bijvoorbeeld bij de bobine). De zwarte draad schroef je ergens op de carosserie.

    nu heb je nog twee draden over. Meestal een witte en een blauwe. Deze doe je achterin de meter zodat deze het signaal kan oppakken. De meeste kitjes hebben een meter die zijn stroom vanuit de sensor krijgt. Er zijn ook setjes beschikbaar waar je de meter los van stroom moet voorzien. Zet de meters op een contactgeschakelde stroombron want anders is je accu leeg wanneer je s’ochtends je auto probeert te starten omdat het lampje van de meter aan blijft staan.

  6. Installeer de meter

    De meter moet je ergens in je interieur kwijt zodat je kunt aflezen hoe arm of hoe rijk je auto loopt. Vaak wordt de meter op de a stijl gemonteerd. Je kunt een a stijl meterhouder bestellen (bij bol.com) die vrij universeel is. 100% passend zijn ze af fabriek zelden dus je zult nog wat moeten klussen om het netjes te maken. Een dremel helpt vaak bij het passend maken.

Narrow band air fuel ratio meter

Een narrow band Air fuel ratio is hetzelfde als een Labdasonde. Het is een meter die een waarde tussen de 0 en 1 aangeeft. De meter geeft dus alleen aan of het brandstofmengsel goed is, te arm of te rijk is.

Een narrow band sensor kan geen exacte waarde aangeven en wordt daardoor niet gebruikt om auto’s mee af te stellen. Narrowband sensoren worden vaak door autofabrikanten gebruikt in een gesloten systeem waar de computer informatie over de brandstofverhouding nodig heeft ter controle.

Wideband AFR sensor kits

Er zijn tientallen verschillende setjes wideband sensoren te koop. De prijzen beginnen bij ongeveer 200 euro. Met wat montage materiaal er bij kom je ongeveer op 250 euro uit.

De populairste wideband sensor setjes komen van AEM. Het setje bestaat uit een digitale meter met 2 face plates (wit en zwart), een kabel en een stukje schroefdraad dat je in je uitlaat last.

AEM Wideband sensor

De meest populaire wideband kit komt van AEM. Het bedrijf produceert verschillende types maar de meest populaire versie is. De set is in nederland slecht te verkrijgen maar wel te koop via de Nederlandse Amazon

De beste wideband sensor is van Innovate. De techniek werkt exact hetzelfde maar de innovate set is prettiger te integreren in de originele ECU. Je motormanagement kan gebruik maken van de sensor als je deze bijvoorbeeld in plaats van de narrowband sensor gaat gebruiken.

Innovate MTX-L plus

Innovate is een merk dat kwalitatief hoogwaardige producten produceert. De installatie van de innovate wideband kit is wat eenvoudiger dan die van AEM, voornamelijk wanneer je de sensor in de originele ecu wil prikken.

brandstofmengsel

Een stoichiometrisch brandstofmengsel is een mengsel waar een perfecte verhouding brandstof en lucht samen komen. Het gaat dus om de verhouding brandstof/lucht. Verschillende type brandstoffen hebben een verschillende stoichometrische waarde.

BrandstoftypeLucht : brandstof verhouding
Benzine14.7 : 1
E-859.7 : 1
Methanol6.4 : 1
Diesel14.6 : 1
LPG15.5 : 1

Benzine heeft dus een stoichometriche waarde van 14.7:1. Dit betekend dat er 14.7 delen lucht nodig zijn voor 1 deel brandstof. Alleen dan heb je een perfecte ontbranding.

Een perfecte ontbranding geeft echter niet het meeste vermogen af. Vaak is het zo dat een iets rijker mengsel meer vermogen geeft. Een armer mengsel zorgt er voor dat de auto zuiniger wordt maar kan ook voor overmatige slijtage zorgen.

Welke waardes kun je verwachten tijdens het rijden?

Wanneer je je gas los laat is het normaal dat je AFR sensor aangeeft dat de auto te arm loopt. Je geeft namelijk geen gas meer, hierdoor zakt de motor in toeren.

Wanneer je onder normale omstandigheden rijd is het normaal om waardes tussen de 14 en 15.5 te zien. (op benzine).

Een auto zonder turbo of compressor tijdens accelereren zou normaliter 12.5 tot 13.3 aan moeten geven. De auto loopt tijdens het accelereren wat rijker om meer vermogen te kunnen leveren. Een auto met turbo geeft vaak 11.0 tot 12.0 aan tijdens het accelereren.

Tijdens het starten van de auto zal de sensor nog geen signaal afgeven. De sensor moet namelijk opwarmen om te calibreren. Pas als de sensor warm genoeg is geeft deze de juiste waarde aan.

4.7/5 (13 Reviews)

Hé, ik zie dat je het artikel helemaal bekeken hebt. Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad. Ik hebben ontelbare uren besteed aan het ontwikkelen van deze gratis website voor je, en ik zou het erg op prijs stellen als je dit artikel een x aantal sterren geeft! Alvast bedankt, Lukas