Er zijn verschillende manieren om je auto te verlagen. Iedere manier heeft voor en nadelen. Zelf heb ik op alle mogelijke manieren mijn auto’s verlaagd. Van gratis methodes tot manieren die duizenden euro’s kosten.

Je auto kun je op 4 manieren verlagen:

  • Een stuk van de veer slijpen (gratis)
  • Verlagingsveren monteren (100-300 euro)
  • Coilovers/schroefset monteren (500-3500 euro)
  • Air ride monteren (2000-5000 euro)

De prestaties van je auto wanneer je deze wil verlagen zullen erg afhangen van de manier van verlagen. Als je simpelweg je auto lager wil hebben en de dagelijkse bruikbaarheid minder uit maakt dan kun je je auto vrij goedkoop verlagen. Wil je je auto beter laten presteren dan wordt het al snel wat duurder.

In dit artikel lees je welke oplossing er is voor je budget en je wensen.

Verschillende soorten verlagingssets

Je hebt keuze uit verschillende manieren om je auto te verlagen. De manier die je kiest zal voor een groot deel afhankelijk zijn van het budget dat je beschikbaar hebt. De rij eigenschappen van je auto worden over het algemeen beter op het moment dat je meer geld uit geeft.

Veer slijpen: De goedkoopste manier om je auto te verlagen is simpelweg een deel van je veer af te slijpen met een slijptol.

Het voordeel is dat je (behalve wat slijpschijven) geen kosten hoeft te maken.

Het nadeel is dat je weinig controle hebt over hoe de auto zal presteren, de veer kan los in de auto gaan liggen en je hebt een goede kans dat je auto niet meer door de apk komt. Daarbij is het heel lastig om alle veren exact even hoog te krijgen. Je auto kan erg vreemd gaan rijden op het moment dat je vier ongelijke veren hebt.

Je veren slijpen doe je door een halve ring van de veer af te halen per keer. Let goed op of je veer onder en boven hetzelfde is. Sommige veren hebben een andere diameter boven als onder, daar wordt het al lastiger. Bij volledig conische veren gaat het slijpen sowieso niet lukken. Let ook op dat de hoeveelheid die je van je veer af slijpt niet gelijk staat aan hoe ver je auto naar beneden zal komen. Het is heel makkelijk om je veer te ver af te slijpen.

Verlagingsveren: Een iets duurdere optie maar wel de betere optie is het monteren van verlagingsveren. Verlagingsveren hebben een spring rate (de sterkte van de veer) die aangepast is op het kortere formaat. Je auto wordt dus iets stugger als je verlagings veren monteert. Verlagingsveren zijn een prima manier om de auto wat beter te laten presteren. De stuggere veren zorgen voor een betere wegligging.

Voordelen van verlagingsveren zijn dat de kans groter is dat je de apk door komt. De veer zal namelijk niet los in de veerschotel zitten als de auto opgekrikt wordt. Ook zal de auto gewoon goed blijven rijden. Standaard veren waar een stuk afgeslepen is hebben niet de juiste springrate voor de lengte van de veer waardoor je een heel hobbelige wegligging krijgt. Bij verlagingsveren heb je dit probleem niet.

Het nadeel van verlagingsveren is dat je schokdemper niet meer bij je veer past. Je demper is waarschijnlijk te slap voor de veer. Je kunt hierdoor een deinend weggedrag krijgen bij een glooiend wegdek. Voor de maximale prestaties zul je dus een set verlagingsveren in combinatie met stevigere dempers moeten aanschaffen. Ook kun je je auto niet heel veel meer dan 3-5 cm verlagen voordat je auto serieus oncomfortabel wordt en heb je geen invloed op de hoogte (behalve dan het kopen van de juiste set)

Alle informatie over verlagingsveren kun je vinden in ons stappenplan verlagingsveren monteren.

Coilovers heb je al vanaf 500 euro, de goedkopere exemplaren zou ik echter van weg blijven omdat deze vaak de voorspanning van de veer gebruiken voor de hoogte instelling. Iets duurdere coilovers hebben een hoogte instelling die los van de voorspanning geregeld wordt.

Het voordeel van coilovers is dat je je auto een stuk lager kunt zetten. Ook kun je de demping aanpassen zodat je de auto precies zo kunt dempen als je wil. Vind je het weggedrag wat te grof? Dan zet je eenvoudig je dempers wat minder hard.
Met coilovers kun je ook de hoogte van je auto precies zo instellen als jij dat wil. Je kunt de auto dus extreem laag zetten als je een dagje naar een meeting gaat of een dag op het circuit gaat rijden. Voor alledaagse ritten kun je de auto op een wat hogere stand zetten en de demping wat zachter zetten.

Het nadeel van coilovers is dat het verstellen van de hoogte nog best wat moeite kost. Je moet in veel gevallen je wiel van de auto halen om de hoogte te regelen. Niet iets wat je regelmatig wil doen dus.

Airride is de meest luxe optie voor het verlagen van je auto maar is meestal meer gemaakt voor looks dan voor de beste wegligging. In plaats van een veer heb je een rubberen ballon die je met een compressor vanuit je auto kunt opblazen. Zo kun je als je je auto laag wil zetten de lucht uit de ballonnen laten lopen, je auto zakt dan op zijn buik. Wil je met redelijk comfort weer naar huis rijden dan pomp je de auto gewoon weer wat omhoog.

Het voordeel is dat je een extreem lage auto kunt hebben waar je dagelijks goed mee kunt rijden. Doordat je de auto gewoon omhoog kunt zetten zijn drempels en hellinkjes een minder groot probleem.

Het nadeel is dat je flink in de buidel zult moeten tasten. Naast het complete airride systeem heb je namelijk ook de compressor nodig en een module waarmee je alles vanuit de auto kunt aansturen. Reken minimaal op 5000 euro voordat je alles er netjes in hebt zitten. Ook ben je een redelijk deel van je kofferbakruimte kwijt omdat je daar een compressor in zult moeten monteren.

Auto verlagen voor betere wegligging

Van origine komt het verlagen van auto’s omdat mensen een auto een lager zwaartepunt wilde geven. Een auto met een lager zwaartepunt zal minder duiken bij accellereren en remmen. Ook zorgt een lager zwaartepunt voor minder rol in de koets tijdens stevig bochtenwerk.

Wil je voor de beste wegligging gaan dan kun je het best een set coilovers kopen. Let bij de aanschaf op de volgende zaken:

  • Instelbaarheid demping, zowel de inverende als de uitverende slag kan gedempt worden. Wil je maximale instel mogelijkheden hebben dan moet je een set kopen waar dit los van elkaar instelbaar is
  • Kwaliteit van de set. “Ebay coilovers” zijn de goedkoopste coilovers die op de markt verkrijgbaar zijn. Hiermee ga je de kwaliteit van je auto niet verbeteren. Deze sets zijn enkel handig om je auto te verlagen. Een kwaliteit set gebruikt beter materialen, heeft een betere veer en een betere demping.
  • Hoogte instelling van de set. Zorg dat je de hoogte instelling kunt regelen met een aparte hoogte regeling. Meestal is dit een mount die je kunt draaien. Blijf weg van coilovers waarmee je de hoogte instelt door de veer strakker in te spannen.
Bc racing coilovers volvo 245
Mijn volvo is 10cm lager gaan staan door een set BC racing coilovers. Hij is ook 10x zo hard geworden door de stuggere veren en demping.

Zelf heb ik momenteel een set BC Racing Coilovers onder mijn volvo en dit bevalt prima. De wegligging is een stuk beter en het grote voordeel is dat ik de hoogte kan instellen zonder de hardheid aan te passen.

Wil je weten hoe je je coilovers moet instellen dan kun je ons stappenplan voor coilover instellingen doornemen

Auto verlagen zonder comfortverlies

Een utopie. Als je je auto gaat verlagen heb je altijd verlies van comfort. Dit komt omdat je een minder lange veer weg hebt. Een langere veerweg zorgt er altijd voor dat hobbels in de weg soepeler opgevangen kunnen worden, zo werkt het nou eenmaal.

Wat je wel kan doen is een kwaliteitsset verlagingsveren kopen en bijpassende schokdempers. Er zijn bijvoorbeeld setjes van eibach die vrij populair zijn. Je kunt op kenteken zoeken wat een setje kost via Autodoc.nl

Auto verlagen kosten

Voor ieder budget zijn er andere mogelijkheden. Hieronder per budget wat je kunt doen:

Geen budget: Je kunt een halve ring van je huidige veren af slijpen. Voor de apk is het niet de meest handige methode van verlagen maar het kan werken. Let op, je auto zal er wel wat lager van worden maar zal er niet beter van gaan presteren.

tot 300-1000 euro: Voor dit budget kun je heel goedkope coilovers kopen waarmee je de hoogte aan kunt passen. Je auto zal dan beroerd rijden maar wel een flink stuk lager staan.
Je kunt ook een set verlagingsveren kopen. Als je het helemaal goed wil doen kun je zelfs een set verlagingsveren en bijpassende dempers aanschaffen. Je zult dan een auto hebben die iets lager is (meestal 30 tot 50mm). De auto zal hier iets stugger van worden maar wel beter door bochten gaan.

tot 1000-2500 euro. Je komt nu met je budget makkelijk bij een goede set coilovers. Kies een set die in hoogte en hardheid verstelbaar is. Je kunt expirimenteren met de sterkte van de veer die je in de coilover wil. Je hebt alle vrijheid om je coilovers helemaal naar smaak in te stellen, zowel wat hoogte alswel wat rijbeleving betreft. Hoe je dat doet lees je in ons artikel over je coilovers afstellen.

Oneindig budget. Wat moet het leven prachtig zijn… Oneindig budget voor een set schokdempers betekend dat je een mooie air ride kit in je auto kunt bouwen. Een andere optie is serieus high end coilovers. Ga je voor looks? Kies dan een set kwalitatief hoogwaardige coilovers. Ga je voor je auto na een meeting makkelijk een stukje hoger zetten? Kies dan voor airride.

5/5 (6 Reviews)

Hé, ik zie dat je het artikel helemaal bekeken hebt. Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad. Ik hebben ontelbare uren besteed aan het ontwikkelen van deze gratis website voor je, en ik zou het erg op prijs stellen als je dit artikel een x aantal sterren geeft! Alvast bedankt, Lukas