Auto start niet? Dit moet je doen!

Balen als je auto niet start. Gelukkig is er meestal makkelijk iets aan te doen. Na het lezen van dit artikel is de kans groot dat jij je auto weer aan de praat krijgt. In het kort kun je de volgende zaken proberen:

  • Check of je accu nog stroom heeft door te kijken of je lampen nog branden
  • Controleer brandstof: luister of je de brandstofpomp hoort
  • Compressie: luister of je motor sneller overslaat tijdens het starten

Negen van de tien keer is het probleem met je auto starten iets wat simpel te verhelpen is. Start je auto in de winter niet door de kou? Check dan ons auto start niet in de winter artikel. Heb je geen problemen met vorst? Neem dan de stappen in dit artikel door.

Startprobleem vinden

Dit artikel bestaat uit een overzicht van alle problemen en een gedetailleerde omschrijving van de problemen. Iedere stap bij het zoeken van de startproblemen is verder uitgewerkt in een uitgebreid plan met meer uitleg.

1. Accu controleren

Kijk naar de connectoren op de accu, zie je veel corrosie? Maak het dan schoon. Het kan best zijn dat je auto dan weer start.

Als je auto niet start kan dit aan een aantal dingen liggen. De meest voorkomende problemen zijn accu problemen. Dit herken je doordat je lampen niet gaan branden of je ventillator niet werkt. De oplossing is aanduwen of een startkabel gebruiken.

2. Brandstof controleren

Een droog brandstoffilter kan duiden op brandstoftoevoer problemen.

Is de accu nog goed dan kun je een brandstof probleem hebben. Veel brandstofproblemen hebben met vuil in het systeem te maken. Het kan dus best zijn dat je auto net niet start maar dat er maar weinig voor nodig is om de auto toch startend te krijgen. De oplossing is vaak luisteren of je benzine pomp nog druk geeft en vervolgens je auto starten terwijl je met je gaspedaal een pompende beweging maakt. Zo wordt er meer brandstof aangezogen en heb je een grotere kans dat je auto start. Uiteraard kan een lege tank ook nog een mogeijkheid zijn.

3. Zuurstof controleren

Een motor heeft voor verbranding brandstof nodig. Dit krijgt de motor via de lucht inlaat. De luchtinlaat is een zwarte doos waar een filter in zit. Dit filter moet met enige regelmaat schoongemaakt of vervangen worden omdat de motor anders geen zuurstof krijgt. Je luchtfilter kun je verwijderen door het luchtfilterhuis open te maken en het luchtfilter er uit te halen. Kijk of het filter vol met stof of andere troep zit. Het filter kun je voorzichtig uitkloppen met je hand of zelfs met een borsteltje afnemen. Kijk ook of je luchtfilterhuis niet vol met bladeren zit.

4. Compressie controleren

Compressie testen zonder compressietester is lastig. Een compressie test set kan helpen bij een diagnose

Compressie is een derde probleem. Dit is lastig te controleren als je weinig gereedschap mee hebt. Kijk of je motor normaal over slaat als je de auto probeert te starten. Een heel snel overslaande motor kan op compressie problemen duiden.

5. Vonk controleren

Je kunt de centrale pin uit je rotorkap halen en deze tegen je blok houden om te kijken of je vonk hebt.

Geen vonk bij de bougies zorgt ook voor een niet startende auto. Oudere auto’s (jaren 80,90) hebben vaak een immobiliser (ook wel startblokkering of startonderbreking). Deze zit vaak in de sleutel en kan een error geven. De oplossing? Probeer een andere sleutel of wiggel de sleutel in je contact.
Je kunt de vonk controleren door een van je bougies uit je motorblok te schroeven. Vervolgens houd je de bougie met het schroefdraad tegen je blok. Kijk nu of je bij de bougie een vonk ziet overspringen.

6. Motorschade herkennen

Motorische problemen herken je vaak aan het geluid dat dit met zich mee brengt. Een gebroken distributie ketting, gebroken zuiger of kapot lager zullen in veel gevallen geluiden produceren waaraan je best zult herkennen dat je auto waarschijnlijk niet meer makkelijk te starten is.

7. Startmotor problemen

De startmotor zit op je motorblok gemonteerd en zorgt er voor dat de motor kan draaien tijdens het starten. Als je accu nog goed is maar de motor niet overslaat tijdens het starten dan heb je een grote kans dat je startmotor stuk is. Je kunt controleren of alle draden die naar de startmotor gaan nog aan de startmotor vast zitten. Je kunt ook in de zekeringskast kijken of er geen doorgebrande zekering is.

Accu spanning controleren

De meest voorkomende reden voor een niet startende auto is een lege accu. Je controleert dit eenvoudig door je sleutel om te draaien en te controleren of de lampjes in je dashboard nog aan gaan. Je kunt ook de ventilator aan zetten en checken of deze nog geluid maakt.

Weet je niet zeker of je accu nog voldoende spanning heeft omdat bijvoorbeeld het dashboard wel wat licht geeft maar de startmotor niet overslaat dan kun je de accu meten met een multimeter. Een uitgebreid stappenplan kun je vinden in het accu vervangen artikel.

Als je er achter gekomen bent dat je accu het probleem is kun je de auto aanduwen of met startkabels te werk gaan.

Auto aanduwen

Het aanduwen van je auto doe je met twee personen. Een in de auto en een die duwt. Het aanduwen gaat makkelijker als je op een heuveltje zit waardoor je wat makkelijker naar beneden kunt rollen.

  1. Zet de auto in de tweede versnelling, druk de koppeling in en vraag of je een zetje kunt krijgen
  2. Als de auto ongeveer 8-15 km/h rijd laat je de koppeling opkomen.
  3. Zodra de auto aan slaat druk je de koppeling weer in. Je auto is nu gestart en je kunt wegrijden

Tip: Als je auto niet start kun je tijdens het loslaten van je koppeling wat gas bij geven. Zo zorg je er voor dat er meer lucht en brandstof in je motor komt.

Controleer of het accu lampje niet blijft branden en rij minstens 15 minuten zodat je accu de tijd krijgt om weer op te laden. Blijft het lampje branden dan is waarschijnlijk je dynamo stuk

Auto starten met startkabels

Heb je niemand die je wil helpen starten maar heb je wel een hulp auto die je kunt gebruiken dan zijn startkabels een goede optie.

  1. Start de hulp auto
  2. Schakel alle stroomverbruikers van de hulp auto uit (verwarming, airco, achterruitverwarming, radio en verlichting)
  3. Sluit de rode kabel aan op de plus van de hulp auto
  4. Sluit de rode kabel aan op de plus van de pech auto
  5. Sluit de zwarte kabel aan op de min van de hulp auto
  6. Sluit de zwarte kabel aan op de min van de pech auto
  7. Laat de hulp auto 5 minuten draaien zonder dat je de pech auto start. Zo kan de accu van de pech auto een beetje opladen
  8. Start de pech auto
  9. Schakel alle stroomverbruikers weer in, zo voorkom je piekstroom tijdens het loskoppelen.
  10. Verwijder de zwarte kabel van de pech auto
  11. Verwijder de zwarte kabel van de hulp auto
  12. Verwijder de rode kabel van de pech auto
  13. Verwijder de zwarte kabel van de hulp auto

Rij vervolgens minimaal 15 minuten zodat de auto accu weer kan opladen. Let op het accu lampje. Blijft deze branden? Dan is het tijd voor een nieuwe dynamo.

Auto starten met mobiele accu

Met de komst van compactere lithium ion accu’s kun je tegenwoordig een groot uitgevallen powerbank gebruiken om je auto mee te starten. Zelf ben ik groot fan van de Genius Boost sport. Hij heeft een lampje zodat hij als zaklamp gebruikt kan worden in het donker, usb aansluiting waardoor je er ook je telefoon mee op kan laden en de mogelijkheid om je auto een aantal keer te starten. Sluit simpelweg de kabels aan en je kunt gaan rijden.

Klus-auto’s beste keuze:

Een booster jumpstarter is compact en kun je ook in je auto met de sigaretten aansteker weer opladen als je deze gebruikt hebt. Daarbij kun je je telefoon er ongeveer 5x mee opladen.

Brandstof toevoer problemen

Is je accu niet het probleem dan heb je best kans dat je brandstof problemen hebt.

Het is vrij stom maar veel mensen staan stil omdat de brandstof op is. Dit kan komen omdat de tank lek is maar natuurlijk ook omdat je de auto niet getankt hebt. Kijk even of er een plas brandstof onder je auto ligt. Dit hoeft niet altijd zo te zijn bij een lekke tank want brandstof verdampt vrij makkelijk. Zet ook je motor op contact en kijk of je brandstof meter aan geeft dat je tank leeg is. Dit is ook geen waterdichte methode want niet alle auto’s controleren het brandstofniveau als de motor niet loopt maar als je ziet dat er wel brandstof in de tank zit weet je in elk geval dat dat het probleem niet is.

Controleer altijd of je tank niet leeg is. Je zou niet de eerste zijn…

Ook oudere brandstof kan een probleem geven. Benzine is best een half jaar tot een jaar houdbaar maar daarna kan er vergomming optreen. De benzine wordt minder brandbaar waardoor de motor lastiger aan slaat.

In de meeste gevallen komt dit door een niet werkende brandstofpomp. De brandstofpomp zit in je tank en zorgt er voor dat de brandstof naar je motor gepompt wordt.

De brandstofpomp controleren doe je door in je auto te zitten, het contact naar de aan positie te draaien en (zonder de auto te starten) te luisteren naar een zoemend geluid. Het geluid komt meestal vanuit de achterbank en is het geluid van de pomp die druk op bouwt. Dit geluid zou een aantal seconden aan moeten houden en daarna moeten stoppen.

Hoor je dit geluid niet dan is de brandstofpomp stuk of krijgt deze geen stroom. Controleer eerst of de zekering van de brandstofpomp nog werkt. Kijk in het boekje welke zekering er bij hoort en kijk of deze niet doorgebrand is.

Brandstof controleren in het motorruim doe je door de fuel rail te zoeken en te kijken of je daar de brandstof druk kunt controleren. Bij auto’s met carburateur kun je simpelweg de benzine slang van de carburateur verwijderen, de auto starten en kijken of er benzine uit de slang komt. Bij auto’s met injectoren maak je de brandstoftoevoer van de fuel rail een beetje los en laat je de motor een paar keer overslaan. Als er brandstof uit spuit weet je dat de brandstofpomp goed werkt.

Spuit er geen brandstof uit dan weet je dat er toch iets met de brandstofpomp mis is. Sommige auto’s hebben meer dan een brandstofpomp. Een kleine in de tank en een buiten de tank bijvoorbeeld. Het zou kunnen zijn dat een van de twee pompjes stuk is.

Tot slot kun je na het proberen te starten je bougies uit de motor halen en even ruiken aan de bougies. Als deze naar benzine ruiken dan weet je dat de brandstof ook in de motor terecht komt.

Krijg je geen brandstof in je motor of misschien te weinig? Dan kun je startpiloot gebruiken. Startpiloot spuit je in de lucht inlaat van je auto. In veel gevallen zul je dus de lucht buis die naar de motor gaat even los moeten maken zodat je het direct in de inlaat kunt spuiten. Spuit een paar pufjes in de inlaat en kijk of je motor dan aanslaat. Slaat de motor even aan maar blijft deze niet lopen? Dan betekend dit dat je auto wel wil starten maar niet de juiste hoeveelheid brandstof krijgt.

Zuurstof toevoer naar de motor controleren

Naast brandstof is zuurstof belangrijk voor een verbranding. Zuurstof krijgt de motor via de lucht inlaat. De lucht inlaat is een buis die meestal van vooraan bij de motor naar de motor loopt. Er zit een zwarte doos waar het filter in zit. In deze doos zit het luchtfilter

Het luchtfilter kun je verwijderen door de doos open te maken. Meestal zit dit met een aantal clipjes of schroeven vast. De bovenste helft kun je er af halen zodat je tot het luchtfilter komt.

Om te controleren of het luchtfilter niet verstopt zit kun je de doos openmaken en de buis en het filter controleren. Vaak komen er bladeren of een hoop stof in het luchtfilter terecht waardoor de motor veel minder lucht krijgt dan nodig is om de auto te kunnen starten.

Verwijder en inspecteer het luchtfilter. Je kunt het filter schoonmaken met een droge doek, uitblazen of zelfs met een stoffer schoonmaken. Doe wel voorzichtig want de meeste filters zijn papier. Uitwassen gaat ook alleen bij speciale filters die hier speciaal voor gemaakt zijn.

Controleer ook de buis op scheuren, onjuiste montage en op beesten. Het kan best zo zijn dat je auto niet start omdat er een muizen of vogelnest in je lucht inlaat zit. In je motorruimte is voldoende te vinden om een nestje mee te maken, voornamelijk een hoop isloatie materiaal.

Controleer ook alle sensoren. Vaak zit er een luchtmassameter in je inlaat. Deze meet hoeveel zuurstof er naar binnen komt. Als deze sensor stuk is kan het zijn dat niet de juiste hoeveelheid brandstof ingespoten wordt. Je kunt dit controleren door de sensor los te maken. Start de auto nu wel? dan is de sensor waarschijnlijk stuk.

Compressie controleren

Compressie is wanneer het lucht/brandstof mengsel samengeperst wordt. Zonder compressie zal de motor niet lopen. De druk in de cilinder is nodig om het mengsel goed te ontbranden. Daarbij is de druk nodig om kracht te leveren. Een motor zonder druk heeft geen vermogen.

Compressie controleer je met een compressietester. Een compressietester heb je alleen niet altijd mee. Om een idee te krijgen van de compressie kun je je auto laten overslaan met de startmotor. Je moet tijdens het starten goed luisteren. Klinkt het geluid regelmatig, niet te snel? Wanneer je compressie verliest hoor je vaak dat de motor sneller over gaat slaan. Bij compressieverlies op een of twee cilinders zie je vaak dat bij het starten het geluid onregelmatig klinkt.

Compressietester gebruiken

Compressie controleren met een compressietester doe je door eerst al je bougies te verwijderen. Een compressietester kun je kopen of huren. Goedkopere compressietesters zullen minder accuraat zijn maar zijn wel goed om consistentie te meten.

Nadat je de bougies verwijderd hebt schroef je de compressietester in een van de gaten waar een bougie zat. Nu start je de motor en laat je deze over slaan tot de compressietester niet meer omhoog gaat. Kijk of je minimaal. 90 psi (iets meer dan 6 bar) compressie hebt. Dat is namelijk het minimum voor ontbranding. Herhaal dit voor de overige cilinders. Schrijf op een papiertje voor iedere cilinder hoeveel compressie je hebt. Zo kun je makkelijk zien of een van je cilinders ver afwijkt.

Je cilinders mogen niet teveel afwijken. Meestal is 10% nog acceptabel, heel veel meer wordt een probleem.

Vonk controleren

Om het samengeperste lucht/brandstof mengsel tot ontbranding te brengen heb je een vonk nodig. Deze vonk komt van de bougies. De bougies krijgen hun stroom van de bobine.

Om de vonk te controleren kun je een tooltje gebruiken of de bougie tegen je blok aan houden. Niet iedereen vind een bougie tegen het blok houden een prettige manier omdat je een schok kan krijgen.

Een tooltje is niet heel duur. Je hebt daar echter niets aan als je deze niet vooraf hebt aangeschaft en langs de weg staat. Je kunt het tooltje op bol.com kopen.

Als je het tooltje gebruikt trek je eerst je bougiedop van de bougie af. Vervolgens zet je het tooltje tussen de bougie en de bougiedop. Nu start je je auto en controleer je of het lampje regelmatig gaat flikkeren. Herhaal dit voor de andere bougies.

Als een van de bougies geen vonk geeft dan kun je kijken of de bobine wel een vonk geeft. Meestal gaat de bougiekabel van de bobine naar een verdeler. Vanuit de verdeler gaat de stroom naar de verschillende bougies. Kijk met het tooltje of er vanuit de bobine naar de verdelerkap een vonk over gaat.

Heb je uberhoupt geen vonk dan kun je met een multimeter controleren of je bobine wel stroom krijgt. Controleer de plus en de min met een multimeter. Je bobine is contact geschakeld. Het zou dus kunnen dat als je een beetje rommelt met je sleutel in het slot dat je bobine weer stroom krijgt. Je kunt ook nog de zekeringkast controleren.

Heb je geen tooltje om de bougies te testen dan kun je de bougie uit het motorblok schroeven en tegen het blok aan leggen. Je kunt dan de vonk zien overspringen op de bougie. Zorg er voor dat je het schroefdraad tegen een ongelakt deel van het motorblok aan duwt.

Motorschade controleren

Als je echt pech hebt dan heb je motorschade. Bewegende delen in de motor kunnen slijten waardoor de toleranties te groot worden om de motor nog te kunnen starten. Sommige onderdelen kunnen ook breken en de motor blokkeren.

Motorschade zorgt er in bijna alle gevallen voor dat je je auto niet meer kan starten. Als je je auto nog gestart krijgt is het meestal verstandig om deze snel weer af te zetten zodat je niet meer schade introduceerd.

Een groot deel van de motorschade komt door slecht onderhoud van een motor. Ouderdom kan natuurlijk ook de oorzaak van motorschade zijn.

Motoschade geluiden

Motorschade is te herkennen aan het geluid. In veel gevallen zul je geratel uit de motor horen. Lagers, zuigers, zuigerveren, kapotte turbo(s) en de distributieketting zijn de meest voorkomende vormen van motorschade.

Controleer bij motorschade altijd of er een tikkend, ratelend of rammelend geluid uit de auto komt. Kijk ook naar koelvloeistof. Is deze nog mooi helder of zit er olie in de vloeistof? Hetzelfde geld voor de olie. Is deze nog goed of zitten er metaal deeltjes in? Een witte smeurie in de olie kan ook op motorschade wijzen. Dit komt door koelvloeistof die bij de olie kan komen.

Witte mayonaise achtige smeurie is een indicatie van koelvloeistof in je olie.

Motorschade herken je vaak aan lage compressie. Dit hoeft echter niet altijd zo te zijn. Bij motorschade kun je lage compressie op een cilinder hebben maar je kunt ook op alle cilinders druk verliezen. Compressieverlies zorgt er voor dat de motor anders gaat klinken. De auto hoeft dan niet direct stuk te klinken.

Tot slot is het handig om onder de auto te kijken naar scheuren in het blok, sporen van grote lekkage.

Rook uit de uitlaat

In veel gevallen zie je vlak voor dat de motor helemaal stuk gaat rook.

  • Witte rook is meestal een koelvloeistof probleem.
  • Zwarte rook is vaak een brandstof probleem. Dit kan echter in veel gevallen goed verholpen worden
  • Blauwe rook is vaak een probleem met de smering van de auto. Blauwe rook duid op veel olie in de verbrandingskamer.

Startmotor kapot

Een kapotte startmotor zorgt er natuurlijk ook voor dat je auto niet meer start. Gelukkig kun je je auto (als je een handgeschakeld exemplaar hebt) nog wel aangeduwd worden.

Een startmotor werkt op magneten. Deze magneten kunnen na verloop van tijd hun kracht verliezen. Ouderdom is dus ook een van de hoofd redenen voor een kapotte startmotor.

Controleer altijd de kabels naar de startmotor.

Naast de magneten zitten er ook koolborstels in een startmotor. Dit is een slijtage onderdeel. Koolborstels in startmotoren komen bij nieuwere auto’s minder vaak voor. Koolborstels moeten druk geven op een draaiend onderdeel. Hierdoor slijten de borstels. Als deze op zijn is er geen goede connectie meer en zal de startmotor niet meer werken

Een hefoom zorgt er voor dat de startmotor aan de starterkrans van de auto gekoppeld wordt. Deze hefboom zit in de startmotor en zorgt er voor dat het tandwieltje dat aan de motor moet grijpen tegen de motor aan geduwd wordt zodat deze rondgedraaid kan worden. Wanneer het mechaniek niet meer werkt zal de startmotor nog wel kunnen draaien maar zal de startmotor niet in verbinding staan met de motor. Hierdoor kan je motor niet rondgedraaid worden door de startmotor.

Startmotor repareren

Als je startmotor het niet meer doet is het verstandig om deze te laten repareren. Toch wil je natuurlijk tot die tijd wel je auto kunnen starten. Hoewel het onorthodox klinkt is vaak de beste manier om er een tik tegenaan te geven met een hamer.

Het hefboom mechaniek, de magneten en de koolborstels kunnen vast zitten, verroest zijn of niet gesmeerd zijn. In dat geval kan een tik met een hamer er voor zorgen dat alles weer goed op zijn plek komt te staan en vrij kan bewegen. Zelf heb ik mijn startmotor meerdere malen op deze manier weer aan de praat gekregen.

Als je met een hamer aan de slag gaat zorg dan dat je eerst de bedrading gecontroleerd hebt. Er moet een contactslot aansluiting en een 12v aansluiting op de startmotor zitten. Als deze aansluitingen niet goed zijn zal de startmotor ook na een aantal tikken niets gaan doen.

Ram niet exorbitant hard op de startmotor. Een redelijke tik met een klein hamertje moet voldoende zijn. Harder meppen heeft meestal geen invloed. In mijn ervaring werkt een tik met de hamer of wel of niet, ongeacht de forsheid van de klap.

Veelgestelde vragen

Waarom start mijn auto niet?

Voor het starten van je auto heb je vonk, compressie, brandstof en zuurstof nodig. Je auto start niet omdat je een of meerdere van deze componenten niet of niet op het juiste tijdstip hebt.

Hoe diagnostiseer ik startproblemen?

Begin met luisteren naar vreemde geluiden voordat je alles los schroeft. Kijk vervolgens naar de accu, brandstoftoevoer en controleer of je vonk hebt.

3/5 (1 Review)

Hé, ik zie dat je het artikel helemaal bekeken hebt. Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad. Ik hebben ontelbare uren besteed aan het ontwikkelen van deze gratis website voor je, en ik zou het erg op prijs stellen als je dit artikel een x aantal sterren geeft! Alvast bedankt, Lukas