Dit moet je doen als je auto in de kou niet start. [4 oplossingen]

De kans is groot dat je dit leest in de vrieskou, met een niet startende auto. Sterkte. In dit artikel lees je wat je kunt doen om het probleem te identificeren en op te lossen.

  • Probeer alle energie vreters uit te zetten zoals de Airco, verwarming, blower en verlichting.
  • Draai de sleutel op het contact en wacht 10 sec zodat de benzinepomp meer benzine de motor in kan pompen.
  • Start de auto met de sleutel en pomp op het gaspedaal met je voet voor 10 sec.

Als bovenstaande stappenplan gewerkt heeft kun je nu je weg vervolgen. Het is wel verstandig om de auto na te kijken want er is een reden dat de auto zo lastig start. Start je auto niet of wil je meer informatie dan lees je hier wat je moet doen.

Checklist voor een auto die niet start

Er kunnen verschillende dingen aan de hand zijn als je auto niet start. We kijken hier alleen naar de problemen die er voor zorgen dat je auto niet aan slaat. Een slecht lopende auto behandelen we in een ander artikel.

Probleem 1 De startmotor slaat niet aan

Als de startmotor niet aan slaat hoor je over het algemeen een zoemend geluid. De startmotor heeft een kleine pin die er in en er uit schiet als de auto gestart moet worden. De magneet die er voor zorgt dat de het rondsel (een klein tandwiel in de startmotor) startmotor op de starterkrans (een groot tandwiel op de motor) schiet kan verzwakt raken. Je zult in de meeste gevallen dan een nieuwe startmotor moeten hebben.

Mogelijke oplossingen:

Bekijk wel eerst de startmotor. Het wil nog wel eens gebeuren dat er kabeltjes van de startmotor af schieten waardoor de startmotor geen stroom meer krijgt. Je vind de startmotor vaak onderaan je motor. Het is een cilindervormig stuk metaal dat aan de zijkant zit van de motor en ongeveer 15-20cm lang is.

Een andere manier om je startmotor nog een keer aan de praat te krijgen is een tik met een hamer er op geven. De starterkrans wil dan nog wel eens in positie komen zodat je je auto nog een maal kunt starten om naar de garage te rijden.

De laatste oplossing is de auto aanduwen. Zet de auto in zijn tweede versnelling met je voet op de koppeling. Laat de auto vervolgens aanduwen en laat de koppeling opkomen als je wat vaart hebt. Met wat geluk en voldoende snelheid kun je zo verder rijden.

Probleem 2 De accu is leeg

Meestal is in de winter de accu leeg. Een accu is in de winter minder goed in het afgeven en vasthouden van spanning. Als de accu al op zijn eind was zul je dit waarschijnlijk dus in de winter gaan merken.

Je controleert of de accu leeg is door de interieurverlichting aan te zetten. Brand de verlichting niet of bijna niet dan is de accu waarschijnlijk niet vol genoeg om de auto te starten. Er zijn een aantal mogelijke oplossingen.

Oplossingen voor een lege accu.

Start de accu met een startbooster. Zelf ben ik talloze keren gered door mijn jumpstart pack toen ik een auto kocht waar de lichten niet meer automatisch uit gingen. Regelmatig kwam ik dus terug bij de auto en kon ik niet meer starten. Ik heb daarom een jumpstarter gekocht. Accu techniek (Lithium ion) maakt het tegenwoordig mogelijk om een redelijk compacte accu te kopen waarmee je toch je auto gestart krijgt. Zelf heb ik een jumpstarter van Kunzer gekocht voor rond de 150 euro. Je kunt hetzelfde apparaat tegenwoordig voor iets minder kopen op Autodoc. Als je je auto gestart hebt met de bijgeleverde jumpstart kabeltjes kun je het apparaat via de sigaretten aansteker weer opladen.

Duw je auto aan. Kijk of je een van je vrienden zo ver krijgt om de auto aan te duwen. Voet op de koppeling, auto in zn 2, zetje geven en als je voldoende vaart hebt de koppeling op laten komen en starten.

Je kunt de auto ook jumpstarten met startkabels. Zorg dat je een auto hebt met een grotere of even grote motor, dan is de kans op succes het grootst. Sluit de startkabels aan tussen de accu’s. Je doet dit als volgt als je geen kortsluiting wil:

  • Zet alle stroomverbruikers uit. Denk aan de ruitverwarming, lichten, verwarming, stoelverwarming en radio.
  • Sluit de rode startkabel aan op de plus van de accu van de hulp auto en vervolgens op de kapotte auto
  • Sluit de zwarte startkabel aan op de minpool van de accu van de hulp auto. Sluit vervolgens de kabel aan op de minpool van de kapotte auto.
  • Laat de hulp auto een paar minuten draaien voor het beste resultaat
  • Start de pech auto. Start niet langer dan 10 sec. Als de auto na 10 sec starten niet aansluit wacht je even voor je het opnieuw probeert. Pomp met je gaspedaal als de auto niet aan wil slaan tijdens het starten. De motor kan dan meer brandstof krijgen.
  • Als beide auto’s gestart zijn zet je de verwarming en de ruitverwarming van beide auto’s aan en ontkoppel je de startkabels.
  • Ga een stukje rijden met de kapotte (nu weer gestarte) auto om de accu vol te krijgen. 15 minuten is een aardige tijd om de accu weer van stroom te voorzien.

Probleem 3: de auto slaat niet aan.

Als de auto in koud weer niet aan slaat maar verder alles lijkt te werken heb je vaak een brandstoftoevoer probleem. Je kunt een aantal dingen doen:

  • Pomp met je gaspedaal tijdens het starten. De pompende beweging zorgt er voor dat de lucht brandstof verhouding in je motor anders wordt. Vaak zorgt dit er voor dat je net dat kleine beetje extra in je motor krijgt waardoor deze wel start. Als je regelmatig moet pompen met je gaspedaal dan is het handig om je auto te laten afstellen.
  • Haal het luchtfilter los. Een luchtfilter dat vol met troep zit kan er voor zorgen dat de motor niet voldoende zuurstof krijgt. Als je de auto wel gestart krijgt terwijl je het luchtfilter verwijderd hebt kan het een teken zijn dat je je luchtfilter eens moet vervangen.
  • Gebruik startpiloot. Startpiloot spuit je in de inlaat van je auto. Haal eerst het luchtfilter van de motor en spuit vervolgens een beetje startpiloot naar binnen. De motor zuigt het op zodra je de auto gaat starten. Nog makkelijker is als iemand anders de startpiloot naar binnen spuit terwijl jij de auto start. Zo vervliegt de startpiloot niet maar wordt het direct de motor in gezogen.
  • Check of de auto brandstof krijgt (is de tank bijvoorbeeld leeg?). Trek de brandstofleiding los, start de auto kort en kijk of er brandstof uit de benzineleiding komt. Als er geen brandstof uit de leiding komt kan het zijn dat je een kapotte brandstofpomp hebt.

5/5 (1 Review)

Hé, ik zie dat je het artikel helemaal bekeken hebt. Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad. Ik hebben ontelbare uren besteed aan het ontwikkelen van deze gratis website voor je, en ik zou het erg op prijs stellen als je dit artikel een x aantal sterren geeft! Alvast bedankt, Lukas