Auto spuiten met spuitbussen

Wanneer je een reparatie uitgevoerd hebt of je lak op bepaalde plekken slecht is zul je je auto van een nieuwe laag verf moeten voorzien. Je hebt een paar opties. Je kunt je auto rollen, zelf spuiten of professioneel spuiten in een spuitcabine. In dit artikel laat ik je zien hoe je de auto met spuitbussen van een nieuwe laag verf voorziet.

  • Haal alle delen van je auto los die losgemaakt kunnen worden. Denk aan bumpers, verlichting, sierstrips.
  • Plak de ruiten, handvaten en andere delen die niet gespoten moeten worden af. Doe vuilniszakken over de wielen zodat hier geen verf op komt.
  • Schuur de delen die gespoten moeten worden met waterproof schuurpapier en wat water. 400 g werkt vaak aardig.
  • spuit primer op de auto, schud goed vooraf en wacht 5 minuten tussen de coats als je meerdere coats wil.
  • Wetsand je primer met 600g tot 800g wet schuurpapier. Schuur vervolgens met 1500g wet schuurpapier de fijne krassen weg.
  • Maak alles schoon en spuit je kleur op je auto. Begin met een lichte coat en wacht minimaal 20 minuten tussen coats. Vervolgens kun je je overspray wegschuren met 600g en vervolgens 1500g nat schuurpapier en spuit je de clearcoat over de auto.

In dit artikel zie je hoe je een zo goed mogelijk resultaat krijgt. Ook laten we je weten wat veel voorkomende problemen zijn tijdens het spuiten maar ook bij het polijsten.

Stappenplan auto spuiten

Voor het spuiten van je auto heb je een aantal dingen nodig.

  • Schuurpapier voor nat schuren in 400g, 800g, 1500g varianten.
  • Primer
  • Kleur Spuitbussen (1k of 2k)
  • Clearcoat
  • Schilderstape
  • afplak papier of plastic (of kranten)
  • Vuilniszakken (liefst 100L zodat ze over je wielen passen)
  • Een basis sleutelset om trim te verwijderen
  • Schuurmachine (optioneel maar wel erg praktisch)
  • Handschoenen
  • Mondkapjes

Benodigde tijd: 2 dagen.

  1. Zorg dat de auto in goede conditie is

    Heeft je auto roest, gaten, deuken of andere aandachtsplekken dan is het nog niet het moment om je auto te spuiten. We hebben verschillende artikelen, onder andere over deuken repareren, plamuren en roest repareren. Alle oneffenheden zul je namelijk in je resultaat terug zien.

  2. Zoek een geschikte plek

    Een auto op straat spuiten kan goed gaan maar geeft een aantal potentiele problemen. Ten eerste kan er troep in je lakwerk komen waardoor je delen opnieuw moet spuiten. Daarbij heb je last van wisselende condities. Op een mooi zonnige dag droogt je lak veel te snel, als het koud is duurt het juist te lang. Een garage is je beste optie. Daarbij is het op straat spuiten van je auto niet legaal. Je kunt een boete krijgen omdat je een milieu delict pleegt.

  3. Was de auto

    Was je auto volledig zodat je een schoon oppervlak hebt om te schuren. Bij het wassen van je auto doe je geen wax of andere coating op de lak als je klaar bent. Als je naar een doe het zelf wasstraat gaat is het verstandig om na te spuiten met omose water.

  4. Maak alle trim los

    Verwijder de delen die redelijk eenvoudig te verwijderen zijn. Hoe meer je van je auto af kan schroeven hoe beter het resultaat zal worden. De lichten, handvaten, sierstrips en plastic delen kun je vaak eenvoudig losschroeven of losklikken. Dit scheelt je een hoop afplakwerk. Je kunt ook panelen zoals je bumpers, motorkap en spatborden vaak losmaken.

  5. Plak de auto af

    Alle delen die niet verwijderbaar zijn plak je af. Je kunt masking tape gebruiken (schilderstape) en kranten maar je kunt ook een rol schilderstape en folie in een kopen. Deze rolletjes met tape al bevestigd aan plastic maken het leven vrij eenvoudig. De wielen kun je vaak met een grote vuilniszak bedekken. Een 100L vuilniszak werkt vaak het best. Neem voldoende tijd bij het afplakken. Alles wat niet 100% goed afgeplakt is zul je zien in het resultaat.

  6. Schuur de delen die je gaat spuiten

    Om een goede hechting van de eerste laag verf te garanderen is het verstandig om eerst de delen licht op te schuren. Door de krasjes die je creëert hecht de verf beter. Zelf gebruik ik voor deze stap een 800g wetsand schuurpapiertje. Maak met een plantenspuit steeds je schuurpapier en het oppervlak wat je schuurt nat.

  7. Maak alles droog en vetvrij

    Met een doek en ontvetter (bijvoorbeeld Thinner, rustoleum ontvetter of een ander middel) maak je alle delen die je geschuurd hebt en gaat spuiten goed schoon en vetvrij. Als er nog vocht op de auto zit zal de verf niet hechten of krijg je een slecht resultaat. Zorg dus dat de auto 100% schoon is.

  8. Schud je verfbus minimaal 1 minuut

    De verf moet goed gemengd zijn, als de verf slecht gemengd is kun je kleurverschil, inconsistentie of andere problemen krijgen. 1 minuut schudden is het minimum. Ook kun je kijken of er na het schudden deukjes aan de onderkant van de bus zijn gekomen van het metalen balletje dat in de spuitbus zit. Zie je deukjes na 1 minuut schudden dan weet je dat je goed genoeg geschud hebt. Let op dat je spuitbus tussen de 15 en 20 graden is. Spuit je buiten in de kou dan kun je de bus vooraf even in een warm badje leggen.

  9. Breng primer aan

    Spuit de eerste laag primer licht op de auto. De eerste laag hoeft nog niet dekkend te zijn. Wacht 10-15 minuten tussen de lagen. Ga je te snel dan drogen de onderste lagen slecht.

  10. Voeg extra lagen toe

    1 a 2 lagen primer is meestal voldoende. De primer werkt als tussenlaag en zorgt voornamelijk voor een goede aanhechting. Ook kun je de primer gebruiken om een gladdere ondergrond te krijgen voor de hoofd laag die je wil spuiten.

  11. Schuur de primer

    De primer kun je met 1600g wetsand schuurpapier nog schuren. Heb je overspray, klontjes in je verf of andere problemen dan moet je deze nu uit de laklaag schuren. Je doet dit door met wetsand schuurpapier (eventueel op een blok) de oneffenheden te verwijderen. Na deze stap ontvet je uiteraard weer en maak je alles schoon en droog.

  12. Breng de kleurlaag aan

    Schud de spuitbus. Breng eerst een lichte coat aan. Laat de lagen tussendoor 15 minuten drogen.

  13. Maak de kleurlaag dekkend

    De kleurlaag (base coat of color coat) is de kleur die je uiteindelijk zal gaan zien. Het is dus belangrijk om uiteindelijk deze verf dekkend te krijgen. Ga je je auto van kleur veranderen dan kan het best zijn dat je 3-5 lagen nodig hebt.

  14. Schuur imperfecties

    De kleurlaag kun je ook nog schuren, dit doe je echter vooral als je heel duidelijke defecten in je lak hebt zitten zoals beestjes, druipers of als er iets op je nog te drogen lak is gevallen. Na het schuren kun je nog een paar lagen aanbrengen op de net geschuurde plek.

  15. Spuit clearcoat over de lak

    De clearcoat zal je lak zijn glans geven. De clearcoat breng je op dezelfde manier aan als de andere lagen. Eerst een dunnere laag en vervolgens een aantal lagen om de clearcoat dekkend te krijgen. Je gaat nu zien hoe het resultaat van je lakwerk is.

  16. Verwijder masking tape

    Na ongeveer een uur kun je je masking tape verwijderen. Ongeveer 24 uur nadat je de laatste laag op je auto gespoten hebt kun je de auto poetsen, polijsten of wassen. Het uithardingsproces kan echter nog een week duren dus doe voorzichtig met spullen op je auto zetten of er tegenaan leunen.

  17. Polijst je auto

    Met een polijstmachine kun je de auto nu van zijn echte glans voorzien.

Houd je longen schoon met een stofmasker

Een stofmasker zorgt er voor dat de fijne nevel die in de lucht hard wordt niet in je longen terecht komt. Het is belangrijk om een fatsoenlijk masker te dragen want stoflongen heb je nog wel een paar dagen last van. Ik gebruik het masker van 3m, de filters zijn te vervangen als deze vol zitten met stof.

Veelgestelde vragen over auto spuiten

Hoeveel afstand moet je houden bij het spuiten van je auto?

Houd de kop van je verfspuit ongeveer 15cm van je werk. Wanneer je lak korrelig op je auto terecht komt moet je over het algemeen je spuit dichter bij houden. Als je verf druipers krijgt moet je de spuit verder weg houden.

Hoe lang moet verf drogen voor de volgende laag er op kan?

Afhankelijk van de temperatuur (15-20 graden is ideaal) laat je de lagen 20 minuten drogen. Pas na 24 uur is de verf voldoende uitgehard om te polijsten.

Wat voor soort stofmasker kun je het best gebruiken?

Stofmaskers van de action (van die mondkapjes) werken aardig maar het best kun je een 3m stofmasker kopen. Een halfgelaatsmasker werkt perfect en zorgt er voor dat je de nevel niet in je longen krijgt.

De volvo 245 nadat hij met mat witte verf (van de action) gespoten is

De juiste verf kiezen

Als je verf gaat kiezen zul je eerst moeten kiezen tussen 1k en 2k lakken.

Het verschil tussen 1k en 2k lak is de verharder die toegevoegd is in een 2k lak. De verharder is een losse bus die in de spuitbus zit. Op de onderkant van een 2k lak zit een soort ventiel dat je in moet drukken. Dit zorgt er voor dat de spuitbus van binnen open gaat zodat de verharder en de verf kunnen mengen. De verharder zorgt er voor dat de lak harder wordt bij het uitharden. De lak is hierdoor ook sterker en kan langer mee gaan. Ook heeft een 2k lak van zichzelf al redelijk wat glans. Een clearcoat is dus minder nodig.

1k lak heeft ook enkele voordelen. De houdbaarheid is een van de voordelen. 2k lak is na openen enkele dagen goed. Een 1k lak kun je makkelijk een jaar bewaren, zelfs als de spuitbus al half leeg is. Verder is 1k lak wat beter bestand tegen chemicaliën zoals benzine.

Wanneer je geen clearcoat over je laklaag wil dan is het verstandig om een 2k lak te nemen.

Wanneer je een klein deel wil repareren en de spuitbus wil bewaren voor latere reparaties dan kun je beter 1k lak gebruiken. Het is wel verstandig om hier nog een clearcoat overheen te spuiten.

Het spuiten van 1k en 2k lak werkt hetzelfde. Het enige verschil is dat de 2k lak eerst in de spuitbus gemixt moet worden. Kijk wel altijd op de spuitbus voor specifieke instructies.

Top 3 spuitverf

Beste kleur lak

Rust-oleum geeft over het algemeen het beste resultaat. Het geeft meestal weinig orange peel (dat bubbelige in je verf) en blijft lang goed als je het op je auto gespoten hebt

Motip primer/base

Motip Roestwerende primer geeft niet alleen een goed resultaat maar beschermt de carosserie ook tegen verder ontwikkelende roest.

Motip 2k blanke lak

Blanke lak is de toplaag, je moet dus een goed resultaat krijgen. Ga daarom voor een 2k lak. Deze zijn duurzamer en geven een beter resultaat.

Clearcoat of geen clearcoat

Persoonlijk vind ik clearcoat niet mooi. Ook is het vervelend om te repareren als je een klein deel wil bijwerken. Clearcoat heeft echter wel wat voordelen.

Voordelen clearcoat: Clearcoat zorgt voor een prachtige glans. Clearcoat heb je ook in een 1k of 2k variant. Het is handig om een 2k clearcoat te kiezen omdat deze harder is en meer glans geeft.

Nadelen clearcoat: Reparaties met clearcoat zijn lastig. Ook kan clearcoat loslaten en verkleuren. Daarbij is het polijsten van clearcoat lastiger dan het polijsten van lak zonder clearcoat. Dit komt omdat als je een fout maakt bij het polijsten de reparatie minder makkelijk is.

Voordelen geen clearcoat: Een auto zonder clearcoat is makkelijker te polijsten. Ook worden reparaties makkelijker. Je kunt simpelweg direct je kleur over je huidige lak spuiten.

De beste primer kiezen

De belangrijkste keuze die je moet maken is de keuze tussen een gewone primer en een primer en vuller in een. Beide hebben voor en nadelen.

Zowel een primer als een primer met vuller zijn bedoeld als basis voor de lak. Ze helpen verf aan verf of verf aan metaal te binden.

Wanneer je basis nog niet helemaal vlak is kun je beter primer met vuller gebruiken. De vuller primer vult kleine imperfecties beter dan gewone primer. Na het spuiten van de primer kun je het met nat schuurpapier van 600g helemaal vlak schuren.

Gewone primer heb je ook in verschillende varianten. Kijk of je primer hecht op de ondergrond. Als je je auto tot het metaal vlak geschuurd hebt kijk je of je primer op metaal hecht. Als je slechts de auto geschuurd hebt zodat de nieuwe verf hecht dan kun je vaak zelfs zonder primer aan de slag.

4.4/5 (7 Reviews)

Hé, ik zie dat je het artikel helemaal bekeken hebt. Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad. Ik hebben ontelbare uren besteed aan het ontwikkelen van deze gratis website voor je, en ik zou het erg op prijs stellen als je dit artikel een x aantal sterren geeft! Alvast bedankt, Lukas