Kleppendekselpakking vervangen

Het kleppendekselpakking van je auto zorgt er voor dat de olie in de bovenkant van je motorblok niet langs het kleppendeksel naar buiten loopt. Dit is een vrij simpel klusje waar je weinig technische kennis voor nodig hebt.

Het vervangen van een kleppendekselpakking doe je zo:

  • Verwijder het kleppendeksel
  • Maak je kleppendeksel schoon
  • Plaats de nieuwe pakking
  • Draai je kleppendeksel naar specificatie dicht

Je kleppendeksel kun je er af halen zonder dat je verstand hebt van auto’s of motoren. Je kunt niets verzieken aan je auto als je het probeert. Met het stappenplan laten we je precies zien wat je moet doen.

Kleppendekselpakking vervangen

Voor het vervangen van je kleppendekselpakking heb je de volgende materialen nodig:

  • Nieuwe kleppendekselpakking
  • Remreiniger
  • Eventueel een Bougietrekker
  • Ratelset (te koop op Aliexpress, die van mij doet het al jaren perfect)

Benodigde tijd: 1 uur.

Stappenplan kleppendekselpakking vervangen

  1. Verwijder alles van het kleppendeksel

    Het is handig om een foto te maken van de huidige situatie zodat je later kunt kijken waar alles weer terug moet. Je moet bij sommige auto’s van het kleppendeksel een vacuum slang verwijderen en bij sommige auto’s zitten de bougies in of door je kleppendeksel geschroefd. Als je de bougies moet verwijderen is het handig om deze te nummeren. Cilinder 1 is de cilinder die het dichtst bij de neus van je auto zit (of bij je distributieriem als je een voorwiel aangedreven auto hebt). Je kunt ze markeren met een stift

  2. Maak het kleppendeksel los

    Het kleppendeksel zit vast met een aantal boutjes. Het is handig om de volgorde van verwijderen aan te houden, leg bijvoorbeeld de boutjes op rij van verwijderen. Zo weet je als je verschillende lengtes hebt welke bouten waar terug moeten.

  3. Verwijder het kleppendeksel

    Je kunt nu je kleppendeksel van je motor af halen. Verwijder het kleppendeksel door deze recht naar boven te trekken. Je wil liever niet de zaken die achter het kleppendeksel liggen raken met het deksel.

  4. Kijk of de nieuwe pakking hetzelfde is

    Verwijder de nieuwe pakking uit de verpakking en vergelijk deze met de oude pakking. Pas zodra je weet dat deze hetzelfde zijn ga je verder. Als de pakking niet hetzelfde is schroef je gewoon je kleppendeksel weer terug en bestel je wel de juiste.

  5. Verwijder het oude rubber

    Leg het kleppendeksel op zijn kop op een oude handoek. Het zou kunnen dat er nog wat olie van het kleppendeksel af komt dus dit is een goed moment om je handschoenen en doeken er bij te pakken. Verwijder de oude pakking. Optioneel kun je nu wat residu verwijderen. Als er in het verleden een vloeibare pakking op het kleppendeksel gezeten heeft kun je dit met een stukje hout verwijderen. Een houten stokje van een ijsje werkt vaak goed. Ook kun je een klein borsteltje met koperen haren gebruiken.

  6. Maak het kleppendeksel schoon met remreiniger

    Nu je toch alles aan het schoonmaken bent kun je in het randje waar je pakking moet wat remreiniger spuiten. Vervolgens maak je met je borsteltje alles schoon. Met een doek kun je de binnenkant van het kleppendeksel afnemen.

  7. Plaats het nieuwe rubber in je kleppendeksel.

    Let goed op dat je het nieuwe rubber op de juiste manier in het kleppendeksel doet. Leg eerst het rubber op het deksel zodat je weet hoe het er in moet. Druk vervolgens de hoeken in het richeltje. Zodra je weet dat het past. druk je het rubbber helemaal in het deksel.

  8. Maak je motor schoon waar de pakking de motor raakt.

    Gebruik een doekje waar je eventueel wat remreiniger op spuit. Gebruik geen papieren doeken want dan heb je best kans dat je stukken papier in je motor krijgt.

  9. Optioneel: voeg vloeibare pakking toe

    Als je vloeibare pakking tegengekomen bent tijdens het verwijderen van de oude pakking dan is het handig om je auto merk en model even te googelen en te kijken op welke plekken je de vloeibare pakking moet aanbrengen. Bij de meeste auto’s is vloeibare pakking echter niet nodig.

  10. Plaats het kleppendeksel

    Het kleppendeksel zet je nu weer op je motor. Zorg er voor dat alle gaten voor de bouten vrij zijn om de boutjes te kunnen plaatsen

  11. Maak alle bouten vast

    Draai met de hand alle bouten weer vast. Het is handig om de bouten op de plekken terug te zetten waar ze vandaan kwamen.

  12. Draai de bouten naar specificatie vast

    Je zet de bouten vast op 10Nm. Dit is niet heel veel, je zet de bouten dus vast maar trekt ze niet hard aan.

  13. Plaats de eerder verwijderde slangen en leidingen terug

    Zet de (gemarkeerde) bougie kabels weer op de juiste plek terug. Plaats ook de vacuum leiding weer terug.

  14. Maak een testrit

    Je kunt de oude olie met wat remreiniger en een doek verwijderen. Zo kun je zien of de auto nog lekt vanuit het kleppendeksel. Maak een testrit waarbij de auto op temperatuur komt. Minimaal 15 minuten dus. Als je terug bent kijk je of er olie te vinden is op het motorblok. Is alles nog droog? Dan heb je succesvol je kleppendeksel vervangen.

Als je pakking niet blijft zitten wanneer je het kleppendeksel terug op de motor wil plaatsen dan kun je hier een speciaal middel voor gebruiken. Het heet RTV sealant maar is lastig verkrijgbaar.

Wanneer vervang je je kleppendeksel pakking?

De meest voorkomende reden voor het vervangen van je kleppendekselpakking is olie dat langs het blok loopt via de pakking. Andere simptomen zijn:

  • Rook onder de motorkap. Als je kleppendekselpakking echt op is en er een flinke hoeveelheid olie uit je blok loopt kan dit op het uitlaatspruitstuk komen. De olie zal dan verdampen waardoor je rook onder de motorkap vandaan kunt zien komen. Het zal geen witte rookpluim zijn maar eerder een blauw achtige waas.
  • Onaangename olie geur. Olie die langs het motorblok loopt kan warm worden en daardoor gaan ruiken. De lucht kan vervolgens de cabine binnentreden.
  • Slecht lopende auto. Als je bougies via je kleppendeksel naar de motor lopen kan er olie op de bougies komen. De bougies kunnen hierdoor slecht hun werk doen, hun hitte minder goed kwijtraken of de olie meeverbranden. Je auto zal dan minder goed lopen
  • Hoger olieverbruik. Olie die via het kleppendeksel de motor verlaat zal vroeg of laat bijgevuld moeten worden.
  • Olie op het wegdek. Wanneer je olie lekkage hebt zie je dit vaak terug als je geparkeerd hebt. Als de auto een nachtje heeft gestaan kun je een paar druppels of zelfs een plasje olie onder de auto tegenkomen.

Kun je doorrijden met een lekke kleppendekselpakking?

Ja, in principe kun je met een lek kleppendekselpakking doorrijden. Olie lekkage is niet een groot probleem, mits er maar voldoende olie in het blok overblijft. Je moet dus regelmatig bijvullen.

Het wordt vervelender wanneer de olie je bougies bereikt en de auto er slecht van gaat lopen.

Het is dan wel mogelijk om door te rijden met een lek kleppendekselpakking, echt goed is het niet. Je kunt beter gewoon tijdig je auto repareren.

Welke pakking moet je kopen?

Je kunt op veel websites je kenteken invullen, je krijgt dan te zien welke pakking jij moet kopen. Soms bestaat een pakking uit een enkele pakking. Er zijn echter ook kleppendeksels waar twee pakkingen in moeten.

Pakking bestellen op kenteken

Je pakking bestel je op kenteken via Autodoc. Vul je kenteken in en druk op zoeken. Je krijgt direct de pakking te zien die past op jou motor.

Meestal heb je twee pakkingen nodig bij auto’s die de bougies via het kleppendeksel in de motor hebben. Je hebt 1 pakking nodig als je bougies aan de zijkant van je blok zitten.

Oudere auto’s hebben in de regelmaat een kurken pakking. Nieuwe auto’s hebben een rubber pakking.

Wat kost het vervangen van de kleppendekselpakking?

Een setje pakkingen (of pakking als het er maar 1 is) kost je meestal 10-20 euro. Als je vloeibare pakking nodig hebt ben je voor een tube nog eens dat zelfde bedrag kwijt.

Het kost je ongeveer 20 minuten tot een uur om de pakking in de auto te krijgen.

Bij de garage de pakking laten vervangen zal je rond de 100 euro kosten. Je bent dan 40 euro materiaal en 60 euro arbeidsloon kwijt. Ga je naar de dealer dan kun je rekenen op 150 euro. 50 euro voor het materiaal en 100 euro arbeidsloon.

4.6/5 (36 Reviews)

Hé, ik zie dat je het artikel helemaal bekeken hebt. Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad. Ik hebben ontelbare uren besteed aan het ontwikkelen van deze gratis website voor je, en ik zou het erg op prijs stellen als je dit artikel een x aantal sterren geeft! Alvast bedankt, Lukas