Carburateur schoonmaken

Oudere auto’s hebben vaak een carburateur om het brandstofmengsel in de motor te krijgen. Het is vrij essentieel dat je carborateur goed werkt, anders loopt je auto niet mooi. Mijn Volvo 245 fluit vanuit de carburateur, ik heb besloten om een extra exemplaar te kopen, deze schoon te maken en te vervangen voor het oude exemplaar.

De carburateur schoonmaken doe je door deze eerst uit elkaar te schroeven. Verwijder de vlotterkamer, en het mechaniek voor de luchttoevoer. Controleer ook de pakkingen en eventuele membramen op lekkage.

In dit artikel leer je hoe je je carburateur uit elkaar haalt zodat deze schoongemaakt kan worden. Ook zie je hoe je de carburateur het makkelijst schoon krijgt. Vaak zijn carburateurs al jaren en soms zelfs decenia niet meer schoon gemaakt dus een goede reinigingsmethode helpt behoorlijk.

Carburateur schoonmaken stappen en benodigdheden

Om je carburateur schoon te maken heb je de volgende zaken nodig:

  • Een aantal borsteltjes, ook kleinere messing borsteltjes
  • Optioneel een ultrasoonreiniger
  • Een tandenborstel
  • Een schroevendraaierset
  • De revisie materialen. Onderaan het stappenplan zie je welke onderdelen je mogelijk moet vervangen.

Benodigde tijd: 3 uren.

Stappenplan carburateur schoonmaken

  1. Maak de brandstofleidingen los

    Op de carburateur zitten vaak twee brandstof leidingen. Een brandstof toevoer leiding en een brandstof retour leiding. Je kunt met een stukje schilderstape aangeven welke leiding waar vanaf komt. Maak een foto van de originele situatie zodat je weet hoe alles teruggeplaatst moet worden. Als er benzine lekt uit je leidingen kun je deze afdoppen. benzine leidingen zjin vaak niet zo dik dus je kunt er gewoon een moer in draaien als deze van rubber zijn. Let wel op dat je het canvas van de leiding niet sloopt en geen scheurtjes introduceert.

  2. Verwijder de carburateur

    Je carburateur zit tussen het luchtfilter en je inlaat spruitstuk. In de meeste gevallen verwijder je eerst het luchtfilterhuis zodat je bij de carburateur kunt. Er zijn echter ook modellen waar het luchtfilter direct op de carb geschroefd zit.
    Nu het luchtfilterhuis verwijderd is haal je de carburateur los door de schroeven waarmee deze vast zit los te maken. Let op bij auto’s met lpg. Er wil nog wel eens een lpg mengstuk tussen de carburateur en het inlaatspruitstuk zitten.

  3. Maak het gasschuif/plunjermechaniek open

    bovenop je carburateur vind je het mechaniek waarmee je de gasschuif kunt regelen. Dit zit vaak vast met een veer. De veer zorgt er voor dat het gasmechaniek op zijn plek blijft en niet open kan blijven staan. Ook verwijder je het membraam en de gasnaald via de bovenkant van de carburateur. Let op, bij deze stap kan er ATF olie uit de carburateur lopen, Als je een olie gedempte carburateur hebt zie je vaak een dopje bovenin zitten waar “special oil” op staat. Je kunt eerst de olie uit je carburateur laten lopen en daarna alles openschroeven.

  4. Verwijder de veer

    Als je de bovenkant van de carburateur los schroeft kom je een veer tegen. Je verwijderd de bovenste helft heel voorzichtig, het kan staan dat de bovenkant door de veer op spanning staat. Er zit vaak een membraam in de bovenkant dat kan scheuren. Als het membraam scheurt moet je het vervangen. Je carburateur doet het niet met een stuk membraam. Plunjer veer carburateur

  5. Verwijder de gasschuif en gasnaald

    Haal heel voorzichtig de gasschuif (het cilindervormige deel dat aan het membraam vast zit) en gasnaald naar boven. Zorg dat je de gasnaald niet buigt of breekt. Meestal zit de gasnaald onderaan de gasschuif vast. Membraam carburateur

  6. Maak de vlotterkamer open

    De vlotterkamer bevind zich onderaan de carburateur. Deze kamer zit met een aantal schroeven vast. Tussen de vlotterkamer en het huis van de carburateur bevind zich een pakking. Als je de schroeven uit de vlotterkamer verwijderd moet je er op letten dat de vlotterkamer open kan springen. De sproeier kan namelijk met een veer op zijn plek gedrukt worden. De vlotterkamer staat dus onder druk. Let er ook op dat er vaak nog brandstof in de vlotterkamer aanwezig is. Vaak ongeveer 10 ml. Dit lijkt niet veel maar kan toch een redelijke bende geven…

  7. Verwijder de ingewanden uit de vlotterkamer.

    In de vlotterkamer kom je de vlotter tegen. Dit is een soort drijvend kussentje. Ook vind je hier de sproeier. Verwijder al deze onderdelen. Als je niet goed weet hoe het weer in elkaar gaat maak je nu weer een foto van je werk voor je het uit elkaar haalt.

  8. Maak het huis schoon

    De buitenkant van het huis dat je nu over hebt kun je het best schoonmaken in een ultrasoonreiniger. Zorg wel dat alle rubbers er vanaf zijn. De rubbers kunnen niet goed tegen het warme trillende water, daar kunnen ze week van worden. Laat je carburateur ongeveer een uur in het trilbad zitten met een drupje dreft.

  9. De losse onderdelen schoonmaken

    Losse kleine onderdelen kun je ook in het trilbad hangen. Het is handig om ze bijvoorbeeld in een plastic zakje te doen zodat je ze niet kwijt raakt in je trilbad. Je kunt ze ook aan een stukje draad aan de bovenkant hangen zodat ze in het midden van je trilbad hangen. Ultrasoonreiniger carburateur onderdelen schoonmaken

  10. Met de hand poetsen

    Als je niet al het vuil van je carburateur en de onderdelen kunt krijgen dan kun je een aantal dingen doen.
    1. Dasty is een vrij aggressief schoonmaakmiddel waarmee je smeer en vet goed kunt verwijderen. Spray het op je carburateur, laat het een minuutje inweken en poets daarna je carburateur schoon met een tandenborstel.
    2. Gebruik een messing borsteltje. Messing borsteltjes kunnen het wat grovere werk doen. Je krijgt hard aangekoekt vuil vaak los als je een beetje dasty en een messing borsteltje gebruikt. Maak echter alleen de buitenkant schoon. Hoewel messing vrij zacht is kun je toch krassen veroorzaken. Aan de binnenkant van je carburateur kan dat een probleem zijn.
    3. Gebruik een “wonderspons”. Een wonderspons is gemaakt van een soort schuim dat een licht schurende werking heeft. Het werkt wederom perfect in combinatie met aggressievere schoonmaakmiddelen.
    4. Gebruik remreiniger. Remreiniger is super aggressief en kan helpen om alle hoekjes goed schoon te krijgen. Het werkt goed in combinatie met een wonderspons of microvezeldoek. Het verdampt vrij snel dus zorg dat je snel genoeg werkt.

  11. Controleer de gasnaald en sproeier

    Kijk of je sproeier nog mooi rond is. De gasnaald slijt vaak een kant van de sproeier uit waardoor er teveel benzine de motor in kan komen. Je kunt de sproeier vervangen, meestal zitten de sproeiers ook in een revsisie setje. Hetzelfde kan met je gasnaald gebeuren. Kijk of de gasnaald nog in goede conditie is en of er geen braampjes aan zitten. Controleer met een micrometer op meerdere plekken of je gasnaald nog rond is. Je kunt deze natuurlijk ook voor de zekerheid gewoon vervangengasnaald en sproeier controleren op slijtage

  12. Vervang alle pakkingen

    Nu je carburateur schoon is is het tijd om de pakkingen te vervangen. Zoek online welke revisie kitjes er beschikbaar zijn. Vaak zit er aan de luchtfilter kant en aan de kant van het inlaatspruitstuk een pakking. Ook zit er een pakking bij de vlotterkamer en bij de bovenkant waar je de gasschuif kunt verwijderen. Controleer het membraam op scheurtjes. Dit doe je door een lampje er achter te houden, het licht schijnt door de scheurtjes heen als die er zijn.

  13. Schroef de vlotterkamer weer in elkaar.

    Bevestig de vlotter en zet optioneel de nieuwe sproeier in je carburateur. Nu kun je de nieuwe pakking monteren en je vlotterkamer dicht schroeven. Als de vlotterkamer dicht is kun je controleren of de vlotter zijn werk nog doet. Houd de carburateur op zijn kop en check of je lucht door de ingaande brandstofleiding kunt blazen. Als je geconcludeerd hebt dat dit niet gaat houd je de carburateur recht op en probeer je het nog eens. Er zou nu wel lucht in je carburateur geblazen moeten kunnen worden. vlotterkamer dicht schroeven carburateur

  14. Monteer de gasschuif en de gasnaald

    Je kunt de gasschuif van bovenaf weer terug plaatsen. Let op dat je bij het terugplaatsen de gasnaald en de sproeier niet kapot maakt. Plaats het membraam (als je carburateur dat heeft) en een nieuwe pakking. Olie gedempte carburateurs kun je vervolgens vullen met ATF olie. In principe kun je iedere soort olie er in mikken. De olie wordt namelijk enkel voor de demping gebruikt. ATF olie wordt vaak aangeraden omdat dit niet te dik is. Als je motorolie in je carburateur zou gooien dan gaat je auto minder zuinig lopen.

Liever de video kijken? Abonneer je dan direct op ons youtube kanaal. Zo mis je nooit meer een video met handige tips en trucs voor auto reparatie.

Welke onderdelen moet je vervangen?

Als je je motor zo goed mogelijk wil laten lopen kun je het best een revisie setje kopen met de volgende onderdelen:

  • Pakkingen
  • Sproeier
  • Gasnaald
  • Nieuw membraam
  • Nieuwe vlotter
  • (optioneel) ATF olie of andere voorgeschreven olie
  • (optioneel) een schroevensetje om roestige schroeven te vervangen

In de meeste gevallen kun je kitjes kopen voor je carburateur waar alle onderdelen in zitten. Vaak krijg je dan ook de twee pakkingen er bij waarmee de carburateur aan je luchtfilterhuis en je inlaatspruitstuk zit.

Klus-auto’s beste keuze:

Carburateur revisie setjes kun je online op autodoc bestellen. Vul je kenteken in zodat je de juiste setjes te zien krijgt.

Vaak zijn carburateurs van aluminium. Het aluminium kan gaan reageren met de metalen schroeven waardoor deze gaan roesten. Je krijgt daarom vaak bij een revisie set een nieuwe set schroeven.

Hoe werkt de carburateur

Een carburateur is niet heel ingewikkeld. Je motor heeft een brandstofmengsel nodig om te verbranden. Dit brandstofmengsel bestaat uit benzine, diesel of LPG in combinatie met zuurstof. De verhouding brandstof en zuurstof is belangrijk. Je hebt veel meer zuurstof dan brandstof nodig voor de verbranding. Bij een benzine motor heb je onder normale omstandigheden 14.7 kg lucht voor 1 kg brandstof nodig. Alleen dan heb je een schone en volledige ontbranding.

Je carburateur zorgt voor de juiste verhouding. Er wordt lucht je carburateur in gezogen. De hoeveelheid lucht die de carburateur in gezogen kan worden is afhankelijk van je gasschuif. De gasschuif kan een klep zijn maar kan ook een plunjer zijn die op en neer beweegt. Hoe dieper de plunjer in de carburateur zit hoe minder lucht er doorheen kan stromen.

Onderaan je carburateur zit een vlotterkamer. De vlotterkamer heeft een kleine voorraad brandstof die door de lucht in de carburateur aangezogen wordt. De brandstof verlaat de vlotterkamer via een klein gaatje. Dit heet de sproeier. Hoe groter de sproeier opening hoe meer brandstof er aan het mengsel toegevoegd wordt. Als de gasschuif verder open staat is de zuigende werking groter en wordt er meer brandstof aan het mengsel toegevoegd.

Waarmee reinig je een carburateur?

Carburateur reiniger is een speciaal middel dat je bij de tool station, of een automaterialenzaak kunt kopen. Je kunt er hardnekkig vuil mee reinigen en het heeft een oliende werking. Zo weet je zeker dat alle onderdelen in je carburateur goed blijven presteren.

Door de olie film kan bijvoorbeeld de plunjer vrij bewegen en slijten onderdelen minder hard.

Carburateur reiniger wordt in een spuitbus geleverd. Je gebruikt het vaak als laatste stap omdat het niet het meest agressieve reinigingsmiddel is en daardoor wat minder effectief. De beschermende werking is echter wel heel belangrijk.

Carburateur schoonmaken met ultrasoonreiniger

Je kunt een carburateur perfect met een. ultrasoonreiniger schoonmaken. Je hebt een ultrasoonreiniger nodig die groot genoeg is zodat het huis van je carburateur er in past.

Ultrasoonreiniger met timer en warmte element

Schroef eerst alles los zoals in het stappenplan beschreven is. Heb je dat gedaan dan zorg je dat alle plastic en rubber onderdelen niet in de ultrasoon reiniger gaan. Deze delen kunnen hier namelijk week van worden of juist broos.

Stop grote onderdelen gewoon los in de ultrasoonreiniger. Zet de ultrasoonreiniger op ongeveer 50 graden of voeg warm water toe.

Voeg warm of heet water toe aan de ultrasoonreiniger

Voeg een drupje dreft toe voor een effectieve schoonmaak. Niet meer dan een drupje anders kan het gaan schuimen.

Een drupje dreft toevoegen aan de ultrasoonreiniger voor een schoon resultaat

Kleine losse onderdelen kun je in een plastic zakje doen. Zelf hang ik altijd een stukje elektriciteitsdraad (dat stevige buigzame draad met een coating er omheen) bovenop mijn ultrasoonreiniger. Hier kun je vervolgens de zakjes aan hangen. In ieder zakje doe je ook een klein beetje dreft. De ultrasoonreiniger reinigt gewoon door het plastic zakje heen. Door op deze manier je onderdelen te reinigen vermijd je dat de onderdelen tegen elkaar aan liggen en elkaar kunnen beschadigen.

Meestal moeten je onderdelen ongeveer een uur in de ultrasoon reiniger liggen. Let er op dat je gehoorbescherming op doet. Hoewel het niet zo klinkt is een ultrasoonreiniger nog vrij luid. Het is alleen een frequentie die wij niet goed kunnen horen. Het drukkende gevoel op je hoofd dat je hebt als je een ultrasoonreiniger aan zet is het geluid. Je hebt dit gevoel niet als je gehoorbescherming op doet.

Carburateur onderdelen die schoon uit de ultrasoonreiniger komen.

Veelgestelde vragen

Is carburateurreiniger echt nodig?

Nee, je kunt ook je carburateur zonder carburateurreiniger schoonmaken. Een speciaal reinigingsmiddel is echter wel beter. Je beschermt namelijk de bewegende delen met het middel. Wil je geen carburateur reiniger gebruiken dan kun je wd40 als oplossing nemen.

Wat is de makkelijkste manier om een carburateur te reinigen?

De makkelijkste en snelste manier is het gebruiken van een ultrasoon reiniger. Het grootste deel van het vuil zal dan verwijderd zijn nadat je spullen een uurtje hebben geweekt.

Kun je een carburateur in de vaatwasser reinigen?

Ja, dat zou kunnen. Liefst als je vriendin niet thuis is natuurlijk… Kleine losse onderdelen zou ik niet in de vaatwasser doen maar het huis kan er prima in. Let op dat je wel alle rubbers eerst verwijderd. Doe ook geen vaatwasblokje in de machine, dit kan namelijk het aluminium aantasten.

Wat koste en carburateur laten reviseren?

Reken op 100-200 euro voor een volledige carburateur revisie. Doe je het zelf dan kun je een revisie setje voor 30-80 euro aanschaffen. In 2-3 uur heb je het klusje klaar.

5/5 (1 Review)

Hé, ik zie dat je het artikel helemaal bekeken hebt. Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad. Ik hebben ontelbare uren besteed aan het ontwikkelen van deze gratis website voor je, en ik zou het erg op prijs stellen als je dit artikel een x aantal sterren geeft! Alvast bedankt, Lukas