Autoruit binnenkant schoonmaken

De buitenkant van je ruit schoonmaken is vrij eenvoudig. De binnenkant is echter lastiger. Toch wordt de binnenkant snel smerig. Roken in de auto, stof en viezigheid van buiten en vieze vingers zorgen er voor dat de binnenkant van je ruit snel een soort waas wordt.

  1. Verwijder het grote vuil met een doek
  2. Ontsmet de ruiten met alcohol
  3. Poest de ruiten met glasex

Hoewel de binnenkant van de ruit moeilijker schoon te maken is dan de buitenkant is het met de goede tools een fluitje van een cent. Bovendien zorgt deze methode van schoonmaken er voor dat je ruiten echt schoon worden zodat je ook ’s avonds een helder beeld hebt.

Stappen autoruit van binnen schoonmaken

Benodigde tijd: 1 uur.

  1. Maak eerst de buitenkant schoon

    Hoewel dit artikel gaat over de binnenkant van je ruit schoonmaken kun je het best beginnen met de buitenkant. Pak een krant en wat glasex en poets tot de buitenkant helemaal schoon is. De viezigheid aan de binnenkant is hierdoor makkelijker te zien. Autoruit schoonmaken

  2. Haal grof vuil van de ruit

    Bij het schoonmaken is het verstandig om van grof vuil naar fijner vuil te gaan. Je begint daarom met een droge microvezeldoek waarmee je stof en zand van de binnenkant van je ruit kunt halen. Microvezeldoek voor autoruit

  3. Ontvet de ruit

    Olien die vanuit het interieur verdampen plakken op de ruit. Warm water met spiritus werkt prima maar kan flink nare vlekken in een licht interieur geven. Isopropanol op een stuk keukenrol ontvet ook prima maar kan wel de raamrubbers aantasten.
    Gebruik een nieuw doekje voor het ontvetten

  4. Poets met een druppeltje afwasmiddel en water

    Afwasmiddel en water zorgen voor een streeploos resultaat. Zorg dat je een microvezeldoek natgemaakt hebt. Een droge microvezeldoek werkt niet. Wring de doek eerst uit voor je gaat poetsen. Poets in een draaiende beweging.

Verschillende soorten vuil

Er zijn een aantal dingen die de binnenkant van je ruit vies maken. De belangrijkste vier zijn: Roken/vapen, Stof en zand, Verdampte olie van het plastic, verdampte dashboard producten.

Rookaanslag voorruit verwijderen

Roken zorgt vaak voor de grootste hoeveelheid viezigheid op de ruit. Rokers zullen merken dat binnen korte tijd de ruit wazig wordt. Er komt een laag teer en nicotine op de ruit. Deze laag kan soms gelig zijn. Niet roken is natuurlijk de makkelijkste oplossing maar als je toch graag rookt in de auto is het verstandig om de ruit op een kiertje te zetten en de rook naar buiten te blazen.

Rookaanslag verwijderen is een lastige klus. De nicotine aanslag is slecht te verwijderen. Een zeem met lauwwarm water werkt vaak prima. Zorg dat je een echte ouderwetse zeem van leer hebt. Zeem in een ronddraaiende beweging de viezigheid weg. Als dit niet werkt kun je met en doek en alcohol aan de slag. Zorg dat je geen polyester doek hebt want die kunnen vaak niet goed tegen alcohol. Vervolgens kun je na poetsen met glasex.

Vape aanslag (elektrisch roken) kun je op een soortgelijke manier verwijderen. Hier zit alleen geen teer in maar het laat wel een wat vettigere aanslag achter. Dit kun je met een soortgelijke methode schoonmaken. Een sopje met warm water en een zeem werkt vaak prima. Krijg je de vettigheid niet weg? doe dan een drupje dreft in je sopje.

Stof en zand voorruit verwijderen

Stof en zand komen veelal vanuit de ventillatie naar binnen. Hier is lastig iets aan te doen. De ventillator blaast het op de ruit om deze condensvrij te houden. Stof en zand is wel vrij eenvoudig te verwijderen.

Mocht je perslucht bij de hand hebben dan is dit de makkelijkste manier om mee te beginnen. Als je meteen met een doek zand weg probeert te wrijven kun je namelijk krassen maken in de ruit. Spuit met de perslucht van boven naar beneden de viezigheid weg. Vervolgens kun je met een vochtige microvezeldoek alles nalopen. Mocht je nog strepen hebben nadat je hier klaar mee bent dan kun je het geheel nalopen met een krant waar je wat glasex op spuit.

Vettigheid verwijderen van de voorruit

Vettigheid komt vaak voor op een voorruit. Vooral ’s avonds is dit vervelend omdat straatlantaarns zorgen voor een slecht zicht. De vettigheid komt meestal van de olieen die op of in het dashboard zitten. Omdat plastic een olie product is kunnen de olieen die het dashboard bevat uitdrogen. De olie verdampt en komt op de voorruit terecht.

Een andere manier om olie op de voorruit te krijgen is wanneer er gebruik gemaakt wordt van cockpitspray. Vooral de goedkopere varianten van bijvoorbeeld de Action hebben de neiging om te verdampen.

Deze vettigheid kun je alleen met wat sterkere schoonmaakmiddelen schoonmaken. Als je enkel met een nat doekje de vettigheid probeert schoon te maken zul je zien dat je het alleen van links naar rechts schuift. Je kunt een rol keukenpapier pakken en daar remreiniger op spuiten. Hiermee kun je de vettigheid opnemen in het papier. Vervolgens moet je alles goed afnemen met een vochtig microvezeldoekje. Zorg dat alle resten remreiniger verwijderd worden want anders kunnen de rubbers aangetast worden. Tot slot poets je het na met een krant waar je wat glasex op sprayt.

Tips voor het schoonmaken van de binnenkant van je ruit

De binnenkant van je ruit schoonmaken is lastiger dan de buitenkant. Niet alleen omdat er een ander type vuil op zit maar ook omdat je er lastig bij kunt. Daarom is de eerste tip: Maak de binnenkant van je ruit schoon vanuit de bijrijdersstoel, zo zit het stuur tijdens het poetsen niet in de weg.

De hoekjes van de ruit zijn plekken waar je lastig bij kunt. Er zijn twee methodens om deze plekken schoon te maken. De eerste methode is met je hand. Je kunt een doek om je hand wikkelen en achterstevoren op je stoel gaan zitten. Met je rug naar je voorruit kun je je hand vlak op het raam leggen en zo in de hoekjes schoonmaken.

Is dit iets teveel acrobatiek voor je dan kun je een speciaal doekje op een stok kopen.

4.1/5 (38 Reviews)

Hé, ik zie dat je het artikel helemaal bekeken hebt. Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad. Ik hebben ontelbare uren besteed aan het ontwikkelen van deze gratis website voor je, en ik zou het erg op prijs stellen als je dit artikel een x aantal sterren geeft! Alvast bedankt, Lukas