Zelf motorolie vervangen in simpele stappen

De motorolie zorgt er voor dat de metalen delen in je motor een dunne olie film krijgen. De metalen delen raken elkaar hierdoor niet. De motor van een auto slijt dus vele malen minder snel als er goede olie aanwezig is.

De olie vervang je door de carterplug te verwijderen en de olie in een oliepan te laten lopen. Als de olie uit de carter gedropen is kun je het oliefilter los draaien en vervangen voor een nieuwe. Vervolgens giet je nieuwe olie in de motor, vaak bij het kleppendeksel.

In dit artikel leer je hoe je als beginner je motorolie kunt verversen. We zullen enkel met hoge kwaliteit motorolie werken. Als je olie zelf gaat vervangen bespaar je sowieso al. Het is dan wel raadzaam om enkel hoge kwaliteit olie te gebruiken.

Olie verversen stappenplan

Benodigde tijd: 1 uur.

Onderaan het stappenplan kun je de benodigdheden vinden

  1. Zet de auto vlak neer

    Als je auto schuin staat (bijvoorbeeld op assteunen of half op de stoep) dan kan de olie niet goed uit de motor lopen. De plug zit namelijk precies in het midden.

  2. (optioneel) Zet de auto op een brug of assteunen

    Als je beschikking hebt over een brug of als je je auto op assteunen kunt zetten dan heb je wat meer ruimte onder de auto om je olie weg te laten lopen. Dit helpt enorm bij het verwijderen van de carterplug en zorgt er voor dat de kans op rommel kleiner wordt. Als je de auto op assteunen gaat zetten moet je er wel voor zorgen dat je auto helemaal recht staat. Zowel voor als achter assteunen plaatsen dus. Auto op de brug zetten

  3. Zorg dat de motorolie op de juiste temperatuur is.

    Motorolie wordt vrij warm (ongeveer 100 graden bij normaal gebruik). Zorg er dus voor dat de motorolie voldoende afgekoeld is voor je de olie aftapt. Volledig koude motorolie werkt ook niet goed want dat is niet super vloeibaar. Heeft het net gevroren dan kun je het best je auto even 5 minuten laten lopen zodat het wat vloeibaarder wordt. Heb je net gereden dan kun je beter je auto een half uurtje laten afkoelen.

  4. Zoek de carterplug

    De carterplug is een moer die onderin je carter zit. De carter is het onderste gedeelte van je motor, alle olie zit hier in. De carterplug is vaak het onderste deel van je motor. Zoek meteen het juiste formaat ring of steeksleutel zodat je de plug er makkelijk uit krijgt.Carterplug auto

  5. Laat de olie uit de motor lopen

    Je kunt het best een olie lekbak onder de carterplug zetten. Vervolgens draai je de plug los. Let er op dat je het laatste stukje heel voorzichtig los maakt anders kan het best een kliederboel worden. Latex handschoentjes kunnen een prettige toevoeging zijn als je niet wil dat je handen onder de olie komen te zitten. Check direct of de olie echt in de opvang bak loopt. Zooitje gemaakt? Leg er snel kattengrind op.

  6. Monteer de carterplug

    De carterplug schroef je weer in de carter met een nieuwe carterplug ring. Dit is een koperen ring die voor de afdichting zorgt. Je draait de carterplug met de nieuwe ring vast met een sleutel. Je hoeft de carterplug niet onwijs strak te draaien. Handvast en dan nog even aangezet is meer dan voldoende. Nieuwe carterplug monteren

  7. Verwijder het oliefilter

    Het oliefilter is een rond filter dat op de zijkant van je motor geschroeft wordt. Meestal is het vrij eenvoudig te identificeren. Met een beetje mazzel kun je het filter met de hand losschroeven. Als het echter te vast zit kun je een oliefiltertang gebruiken. Je draait de volledige metalen cilinder los en verwijderd ook de oude o-ring.

  8. Zet een nieuw oliefilter op de motor

    Het nieuwe olie filter draai je met de hand vast op de motor. Zorg er voor dat je de o ring goed op zijn plek zet. Met de hand het filter er op draaien is voldoende. Je draait het filter er zo strak op dat het goed vast zit. De rubberen ring zorgt voor de afdichting. Je kunt een beetje olie uitsmeren over het rubber om de seal zo goed mogelijk te laten afdichten

  9. Vul de motor met de juiste olie

    In het handboek van je auto kun je vinden hoeveel olie er in je motor moet. Je kunt het ook liter voor liter er bij gieten en steeds tussendoor de peilstok gebruiken. Van het puntje van de stok tot het maximum is in de meeste gevallen ongeveer 1 liter.

Benodigdheden Olie vervangen

Nieuwe motorolie

Neem motorolie die aanbevolen wordt in het handboek van je auto. Kies de juiste olie bij je motor. Klassieke auto’s lopen vaak wat beter op Kroon-olie. Voor moderne auto’s vul je je kenteken in en kijk je welke olie je moet hebben.

Oliefilter

Er zijn duizenden verschillende olie filters. Persoonlijk neem ik altijd de originele maar ik heb ook wel eens een bosch variant geprobeerd. Het resultaat was hetzelfde. Op autodoc kun je op kenteken of motorcode zoeken naar het juiste oliefilter voor je auto.

olie lekbak

Een afsluitbare olielekbak is prachtig, het zorgt er voor dat je niet morst en helpt ook de olie te vervoeren voor als je het moet afvoeren. De olie kun je overigens bij een garage of bij de gemeente inleveren.

Oliefiltersleutel

Een oliefiltersleutel helpt bij vavstzittende oliefilters. Je kunt het apparaat om het filter schroeven zodat je er veel meer kracht op kunt zetten.

Welke olie is het best voor je motor?

Er zijn verschillende soorten olieen, Syntetisch, half syntetisch of mineraal olie, ze hebben allemaal andere eigenschappen. Daarbij heb je ook te maken met de viscositeit van de olie. De viscositeit geeft aan hoe vloeibaar het is. Tot slot zijn er ook nog honderden merken waar je uit moet kiezen. Sommige met additieven, andere juist speciaal voor bepaalde motor types.

Synthetisch, Half syntetisch of mineraal olie

Het verschil in de verschillende soorten olie zit in het productieproces. Tijdens de productie beginnen beide vormen hetzelfde, namelijk als ruwe olie. De olie wordt vervolgens in een rafinaderij tot motorolie met specifieke eigenschappen gemaakt.

Synthetische motorolie wordt verder verfijnt. De uiteindelijke olie is uniformer. De moneculen in de olie zijn van dezelfde grootte. Het voordeel hier van is dat er minder wrijving ontstaat in bewegende delen van de auto, precies waar de olie voor moet zorgen dus. Het nadeel is dat het vaak duurder is.

Syntetische motorolie is vaakde moeite waard bij motoren met krappere toleranties. Meestal zijn dit moderne eco motoren of motoren die grotere prestaties leveren zoals motoren van sport auto’s. Syntetische motorolie is in deze motoren aan te raden. De regel die je kunt aanhouden is: Als je motor meer dan 100pk per liter motorinhoud heeft kun je beter syntetiische olie gebruiken.

Mineraal olie is natuurlijkere olie. De oorsprong is hetzelfde als synthetische motorolie alleen het proces in de raffinaderij is minder heftig. Er komt geen laberatorium aan te pas maar het goedje is ook wat minder consistent.

Mineraal olie gaat minder lang mee, kan minder goed tegen extreme temperaturen en smeert iets minder goed. Het verschil ga je merken als je je olie niet vaak wil vervangen of als je een motor hebt die wat heftigere prestaties moet leveren. Als mineraal olie in het service boekje niet aanbevolen wordt is dit ook niet nodig.

Half syntetische olie is een vorm die ergens tussen minerale olie en synthetische olie in zit. In de basis is het nog mineraal olie alleen wordt het in de raffinaderij verder verfijnt zodat in elk geval de moleculen allemaal even groot zijn. Het probleem van verminderde smering wordt hier dus voor een deel door opgelost.

In half synthetische olie worden meer additieven toegevoegd. Waar deze goed voor zijn verschilt per merk en type maar over het algemeen zijn half synthetische olieen beter bestand tegen hoge belasting. Extremere temperaturen zijn een minder groot probleem voor Half syntetische olie.

De juiste viscositeit voor olie

De viscositeit is de vloeibaarheid van de olie. In veel gevallen zie je een getal dat lijkt op 10W-40. Het eerste getal gaat over de vloeibaarheid (viscositeit) bij koude temperaturen. Bijvoorbeeld als de auto een nachtje niet gedraaid heeft. Het tweede cijfer geeft aan hoe vloeibaar de olie is op bedrijfstemperatuur.

Hoe lager het cijfer is hoe dunner de olie is. De motor zal makkelijker starten bij dunnere olie, daarom wordt vaak olie gebruikt die veel dunner is als deze koud is dan wanneer deze in de bedrijfstemperatuur (100 graden) is. Het tweede getal is meestal wat hoger, bijvoorbeeld 30, 40 of 50. De olie is dikker en beschermt de onderdelen in de motor beter.

Het is verstandig om de aangeraden dikte van de motorolie voor de specifieke motor te nemen. Wil je betere of andere olie dan kun je wel een synthetische variant kiezen in plaats van een semi synthetische of mineraal olie.

Het is ook niet verstandig om bij een auto dikkere olie in de motor te gieten wanneer de auto olie lekt. Het is een tijdelijke oplossing die op lange termijn schadelijk is voor de auto. De auto start minder goed en de onderdelen worden niet naar specificatie beschermd. Beter is het om de lekkage op te sporen en een reparatie uit te voeren.

Oliefilter vervangen

Het oliefilter kun je het best vervangen als je de olie gaat vervangen. Je kunt het oliefilter met een speciaal daarvoor bedoelde tank losmaken als deze vast zit. Sommige oliefilters bestaan uit een compleet patroon, daar zit een behuizing omheen. Er zijn echter ook auto’s waar de behuizing los van het filter vervangen kan worden. Je koopt dan alleen het losse filter. Wil je weten welk filter je nodig hebt dan kun je het best op kenteken zoeken in Autodoc.

Olie analyseren

Als je de olie uit je motor hebt laten lopen kun je de staat van je olie bekijken. Aan de hand van de olie die uit je motor komt kun je een aantal zaken zien.

Als je de olie bekijkt doe je dit vaak op de peilstok. De punt van de peilstok is metaalkleurig en laat goed zien welke kleur de olie is.

Amber/honing kleurige olie is de juiste kleur. De olie is dan nog vrij vers en kan nog wel even mee. Kijk in 5000km nogmaals wat de kleur is.

Wittige/melkachtige of mayonaise achtige motorolie is een indicatie van vocht in het systeem. Het kan zijn dat er gewoon condens in de olie terecht gekomen is maar het kan ook dat je cilinderkoppakking lek is. Je checkt dit door te kijken of er ook witte rook uit je uitlaat komt. Als dat het geval is zul je de koppakking moeten vervangen

Zwarte olie is een indicatie van oude olie. Wanneer de olie gebruikt wordt zal deze donkerder worden. Te lang gebruikte olie wordt uiteindelijk zwart en zal vervangen moeten worden. Is de olie nog goed vloeibaar dan is er niet echt iets aan de hand maar is het wel raadzaam om deze binnenkort te vervangen. Als de olie stroperig begint te worden is het zaak om deze direct te vervangen. De smering is dan niet goed meer waardoor je heftige permanente schade kunt verwachten.

Metaal in de olie is een teken van serieuze slijtage of interne motorproblemen. Je kunt het oliefilter open knippen om te kijken of je daar veel metaal delen kunt vinden. Het is verstandig om een monster van je olie op te sturen naar een lab zodat de olie geanalyseerd kan worden.

Hoe vaak/ bij hoeveel kilometer ververs je de olie?

Meestal vervang je bij iedere beurt die je auto krijgt de olie. Een beurt doe je meestal na 15.000/30.000km. In het onderhoudsboekje van je auto staat hoe vaak je dit precies moet doen. Als je toe bent aan een onderhoudsbeurt kun je ons artikel daar over lezen. Je leert daar in waar je op moet letten als je dit zelf gaat uitvoeren. Bij de onderhoudsbeurt vervang je de olie maar als je auto wat olie verbruikt moet je dit wel tijdig bijvullen.

Het is raadzaam om bij nieuwe (tweedehands) auto’s de eerste 1000, 2000 en 5000km te kijken hoeveel olie er verbruikt is. Zo krijg je een beeld. Meestal is daarna iedere 5000km checken voldoende. Veel moderne auto’s laten je weten wanneer het olie niveau te laag is.

Oldtimers van serieuze leeftijd (meer dan 50 jaar oud) kunnen best een olie vervang interval van 5000km hebben, let hier dus op. Mijn volvo uit 1975 moet iedere 10.000km nieuwe olie hebben.

Hoe vaak moet ik de olie van mijn auto verversen?

In het instructieboekje staat hoe vaak je je motorolie moet vervangen. Bij mineraal olie is het gemiddeld iedere 30.0000km, synthetische olie kan 2x zo lang mee gaan. Oldtimers kunnen best iedere 5000 km verse olie gebruiken

Hoe controleer je het oliepeil

Het oliepeil kun je peilen met de peilstok. Deze zit in de motor en steekt vaak iets uit. Zorg dat je auto vlak staat en minimaal 10 minuten niet gelopen heeft. Trek de peilstok er uit en veeg deze schoon. Doe hm weer in het gat, wacht 10 sec en kijk vervolgens wat de peilstok aan geeft. Van het minimum tot het maximum is ongeveer 1 liter.

Waar moet je op letten bij motorolie kopen?

Koop de juiste viscositeit, dit wordt aangegeven met 2 getallen, bijvoorbeeld 10W-40. Het eerste getal staat voor de vloeibaarheid bij een koude motor. Het tweede getal is de vloeibaarheid bij een warme motor. Koop de voorgeschreven viscositeit voor optimale smering.

Wat is het verschil tussen synthetische olie en mineraal olie

Synthetische olie wordt in een lab gemaakt en is veel consistenter. De moleculaire grootte is gelijk waardoor de smering beter is. Mineraal olie is een vrij ruw product dat uit een raffinaderij komt, het moet vaker vervangen worden en smeert iets minder goed.

3.3/5 (3 Reviews)

Hé, ik zie dat je het artikel helemaal bekeken hebt. Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad. Ik hebben ontelbare uren besteed aan het ontwikkelen van deze gratis website voor je, en ik zou het erg op prijs stellen als je dit artikel een x aantal sterren geeft! Alvast bedankt, Lukas