V snaar of multiriem vervangen

De v snaar of multiriem is een riem die op de voorkant van je motor geplaatst is. Hij zorgt er voor dat onderdelen die moeten draaien meedraaien met de motor. Denk bijvoorbeeld aan je stuurbekrachtiging, dynamo, airco en waterpomp.

De V snaar of multiriem vervang je door de spanning van de riem te halen en deze te verwijderen. Vergelijk de oude riem met de nieuwe en controleer de staat van de rollers. Vervang indien nodig de spanner en plaats een nieuwe multiriem.

De distributieriem moet je periodiek vervangen want hij kan uitdrogen en knappen. Hoe je dat doet lees je in dit artikel.

De multiriem of v snaar vervangen: Benodigdheden en stapen.

Je hebt een aantal tools nodig.

Om te beginnen is een moersleutel of dopperset handig. Deze gebruik je om de spanner los te maken.

Ook heb je een imbussleuteltje nodig. Deze gebruik je om de spanner te “locken”. Zo hou je de spanning van de riem.

Tot slot heb je een nieuwe riem nodig. Onderaan dit artikel lees je meer over verschillende soorten en merken. Je kunt je riem bestellen op Winparts. Vul je kenteken in zodat je de juiste variant te zien krijgt.
Het liefst vervang je de spanner ook mee. Je kunt de riem en sanner in een kitje kopen via deze directe link naar winparts combinatie kits.

Multiriem vervangen

  1. Verwijder de kappen zodat je bij de riem kunt

    Vaak zitten er luchtfilters, kappen of andere delen in de weg. Verwijder deze indien nodig om bij je multiriem te komen.

  2. Maak een tekening van hoe de riem loopt

    De multiriem heeft vaak een hele vreemde route. Het is handig om een tekening te maken van hoe de multiriem moet lopen zodat je zeker weet dat je hm weer op je motor kunt krijgen.
    Teken alle onderdelen en schrijf op wat wat is. Zo weet je hoe alles weer in elkaar moet.
    Je kunt ook een foto maken van de huidige situatie.

  3. Haal de spanning van je riem

    De rolspanner kun je nu een sleutel op zetten (meestal sleutel 17). Vervolgens kun je een kleine schroevendraaier of hex sleuteltje in het gaatje steken waardoor je de spanning van de rol af houd.

  4. Verwijder de riem

    Je kunt nu simpelweg de riem van alle pullies af halen. Als je ergens niet of slecht bij kunt kun je nog extra kappen of onderdelen verwijderen. Het is handiger om omringende delen te verwijderen dan om pullies te verwijderen.

  5. Vergelijk de riem met de nieuwe riem

    Bekijk de breedte en de lengte van de oude en de nieuwe riem. Doe voorzichtig met de nieuwe riem zodat je deze niet knikt. Hier kan de riem namelijk door beschadigen. De riemen moeten dezelfde lengte hebben. Het zou echter kunnen dat de oude riem wat uitgerekt is, dit zal niet meer dan 5-10mm moeten schelen over de gehele lengte van de riem. De breedte en de groeven moeten exact hetzelfde zijn.

  6. Controleer rollers

    De rollers van je multiriem moeten wat weerstand hebben en direct stoppen met rollen als je ze een zetje geeft. Controleer op geluid en weerstand. Ze mogen niet te soepel draaien maar ook absoluut niet vast zitten, dan slipt de band er namelijk overheen.

  7. Vervang de spanner

    De spanner gaat meestal niet meer dan 1 riem leven mee. Veel setjes koop je dan ook met een spanner en riem in een. Als de spanner zijn werk niet meer kan doen kan de riem van je motor aflopen. Je staat dan meestal stil en je dashboard licht direct op alsof het een kerstboom is.
    Om dit te voorkomen vervang je altijd de spanner en riem tegelijkertijd. De spanner schroef je er simpelweg vanaf. Je kunt vooraf een foto maken als niet helemaal duidelijk is hoe om de spanner moet. Zo kun je voor en na vergelijken.
    Let er op dat niet iedere auto een spanner heeft. Oudere auto’s met een v-snaar hebben soms alleen een dynamo die aangedreven wordt. Je spant dan meestal de snaar door de dynamo verder van de motor te monteren middels een bracket.

  8. Plaats de nieuwe multiriem

    De nieuwe multiriem plaats je op dezelfde manier als hoe de oude er uit gekomen is. Hier komt je tekening goed van pas. Vaak begin je bovenaan zodat de riem uit zichzelf naar beneden hangt. Wanneer je de riem weer op dezelfde manier geplaatst hebt als hoe de oude riem uit je auto kwam kun je de spanning weer op de riem zetten. Je doet dit door de dopper weer op de spanner te zetten, de spanner aan te halen en het locking tooltje te verwijderen. Vervolgens zet je voorzichtig de spanning er op door je dopper rustig losser te laten.

Multiriem of v snaar?

De multiriem, v snaar en distributieriem worden vaak door elkaar gehaald. Niet gek want ze lijken vaak best op elkaar. Het is handig om het verschil te weten zodat duidelijk is waar we het in dit artikel over hebben.

De V-snaar is een riem die letterlijk de vorm van een v heeft als je hem door zou snijden. De v-snaar heeft een universele vorm en wordt in veel machines en oudere motoren gebruikt. De v-snaar is een simpele variant van een multiriem. Een v-snaar drijft meestal alleen de dynamo en eventueel een ventilator aan. Moderne auto’s hebben veel meer accessoires die aangedreven moeten worden door de motor. Daar is dan ook een andere riem voor nodig.

De multiriem wordt gebruikt wanneer een motor een dynamo, airco, stuurbekrachtiging, waterpomp, of andere zaken moet aandrijven. De multiriem is steviger dan een v-snaar maar minder universeel. Hij heet multi riem omdat hij bijna altijd meerdere dingen moet aandrijven.

De distributieriem is een heel ander verhaal. Dit is een getande riem (een beetje zoals een ketting. Deze zorgt er voor dat de nokkenas gelijk met de motor draait. Dit kan niet met een multiriem of distributieriem gedaan worden omdat die vaak een klein beetje slippen. Een getande riem kan niet slippen waardoor alles netjes synchroon blijft lopen.

Een multiriem en v-snaar lijken dus vrij veel op elkaar. Heb je een oldtimer dan krijg je waarschijnlijk met een distributieriem te maken. Heb je een wat modernere auto dan heb je waarschijnlijk een multiriem. Hoe je het beestje noemt maakt niet zoveel uit. De meeste mensen weten waar je het over hebt en de werking is hetzelfde. Het vervangen van een multiriem is iets lastiger dan het vervangen van een v-snaar. De multiriem moet namelijk meer onderdelen aandrijven.

Kenmerken van een versleten multiriem of v-snaar

Droogtescheuren zijn een goede indicatie van een versleten riem. Je kunt (voorzichtig) kijken of je droogtescheuren ziet door de riem een klein beetje te buigen. Let er wel op dat je door het buigen ook juist scheuren kunt introduceren. Misschien niet in het rubber maar wel in het canvas wat in de riem zit.

Piepend geluid is een tweede teken van een versleten v-snaar. Meestal piept de v-snaar dan door het slippen over de rollers. Dit geeft een piepend geluid. Het is sowieso niet goed als de v-snaar piept, of deze nu versleten is of niet. Het is een indicatie dat er iets mis is. Als de v-snaar of multiriem slipt krijg je wrijving en wordt de riem veel heter dan nodig is. Hierdoor kan het rubber vulkaniseren en hard worden. De riem slijt dus veel sneller.

Geklop of getik. Scheuren, deuken of zelfs hele happen uit de multiriem kunnen resulteren in een kloppend of tikkend geluid. Meestal is dit geluid toerentalafhankelijk. Als je meer gas geeft zou het geluid dus moeten versnellen. Schakel je door naar de volgende versnelling dan zou het weer wat langzamer moeten gaan.

Wanneer vervang je een multiriem?

50.000-120.000km is de gemiddelde levensduur van een multiriem. In je handboek van je auto kun je zien wanneer je de riem moet vervangen. Ik pak hm meestal mee met een kleine beurt omdat het niet een gigantische klus is.

Na 5-10+ jaar kun je er ook vanuit gaan dat je de riem moet vervangen. De riem droogt namelijk na een bepaalde tijd uit.

Bij beschadigingen aan de riem (scheuren, of missende ribben) moet je de riem ook vervangen. hoewel een riem een canvas heeft die stevigheid biedt is een defect aan de riem vragen om moeilijkheden. De kans op een scheur wordt veel groter. Daarbij kan de riem vervelende bijgeluiden gaan produceren.

Kun je doorrijden met een kapotte multiriem?

Het is niet verstandig om door te rijden met een kapotte multiriem. Hoewel je auto waarschijnlijk nog wel start kun je er op rekenen dat je stuurbekrachtiging het niet doet en dat je motor waarschijnlijk ook niet kan koelen. Daarbij wordt de accu niet opgeladen. Je auto nog even aan de kant zetten kan wel maar zorg dat je niet meer dan 1 minuut door blijft rijden.

Er zijn uitzonderingen op deze regel zijn auto’s met een dubbele multiriem. Wanneer er heel veel aangedreven moet worden door de multiriem dan wil het wel eens voorkomen dat fabrikanten twee multiriemen monteren naast elkaar. Je kunt dan doorrijden naar de garage. De kans dat de andere multiriem ook knapt is echter vrij groot. Als de tweede riem ook knapt dan

Hoe verhelp je een piepende multiriem

Een piepende multiriem kan van twee plekken komen. De riem of een van de rollers.

Stap 1: voor het identificeren is een beetje water op de ribbelkant van de riem spuiten. Als het gepiep weg gaat heb je waarschijnlijk een versleten riem of is een van je poelie niet recht. Je kunt ook water op een geribbelde poelie spuiten, de poelie neemt het water dan mee naar de riem.

Stap 2: Heb je nog gepiep? spuit dan wat water in de as van iedere poelie. Gaat het geluid plotsling weg terwijl je een van de poelies aan het bespuiten bent? dan is deze waarschijnlijk niet meer goed.

Stap 3: Kijk of de riem recht over alle poelies loopt en of alle poelies recht lopen. Je doet dit het makkelijkst door aan de zijkant van je motor te staan en de motor te laten draaien. Kijk mee met de riem.

Is een originele multiriem beter dan een imitatie multiriem?

Niet per se, er zijn voordelen voor originele onderdelen. Originele multiriemen zijn vaak wat steviger dan aftermarket exemplaren. Als je gewoon A merk vervangings exemplaren koopt is er echter niet zoveel aan de hand. Een erg goedkope riem zal wat eerder gaan piepen omdat de toleranties niet zo strak zijn als van een merk riem. De riem zal dus eerder wat afwijken van de specificaties.

Goede alternatieven zijn: Gates, Contitech (een sub merk van continental) of Bosch.

Multiriem

Het best koop je een originele multiriem of een van Gates, contitech (continental) of Bosch.

Multiriem set

Een multiriemset is vaak de beste keuze voor als je de multiriem en spanner beide wil vervangen. Vul je kenteken in om de juiste riem te vinden.

v-snaar

Heeft je auto een v-snaar in plaats van een multiriem? Bestel dan wederom een contitech, gates of bosch variant. Vul je kenteken in om de juiste riem te tonen
5/5 (4 Reviews)

Hé, ik zie dat je het artikel helemaal bekeken hebt. Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad. Ik hebben ontelbare uren besteed aan het ontwikkelen van deze gratis website voor je, en ik zou het erg op prijs stellen als je dit artikel een x aantal sterren geeft! Alvast bedankt, Lukas