Stuurbekrachtiging olie bijvullen

Geeft je auto een melding dat je de stuurbekrachtiging olie moet bijvullen? Is de stuurbekrachtiging olie zwart of maakt de stuurbekrachtigingspomp geluid dan moet je snel aan de slag om je olie bij te vullen of zelfs te vervangen.

Je stuurbekrachtigingsvloeistof vervangen doe je door:

  • Koop de juiste stuurbekrachtigingsvloeistof
  • Verwijder het dopje van het resevoir
  • (optioneel) haal zoveel mogelijk oude vloeistof uit het systeem
  • Vul het resevoir met nieuwe olie
  • Check het niveau

Een uitgebreider stappenplan vind je in de volgende paragraaf. Het is belangrijk dat je de stuurbekrachtigingsolie op tijd vervangt of bij vult. Een leeg resevoir kan zorgen voor schade aan het stuurhuis of aan je stuurbekrachtigingspomp. Een prijzige reparatie als je hier aan moet werken.

Benodigdheden stuurbekrachtiging olie bijvullen

Voor het bijvullen van je stuurbekrachtigingsolie heb je nieuwe olie nodig, wil je ook de oude olie verwijderen dan kun je een grote pipet gebruiken.

  • Stuurbekrachtigingsolie of atf olie (op kenteken bestellen via Autodoc.nl)
  • Grote pipet (via bol.com)

Stappenplan stuurbekrachtiging olie bijvullen

Benodigde tijd: 30 minuten.

  1. Koop de juiste stuurbekrachtigingsvloeistof

    In het boekje van je auto kun je zien welke vloeistof je nodig hebt. Veel systemen gaat gewoon ATF olie in (automatische versnellingsbak olie) als in het boekje staat dat je speciale olie nodig hebt. Vaak kun je ook aan de kleur van de dop zien welke kleur olie er in het resevoir moet (meestal is het groen of rood). De vloeistoffen mengen is een slecht idee.

  2. Zoek het stuurbekrachtigingsresevoir

    Meestal zie je onder je motorkap een resevoir met een groene, rode of zwarte dop. Het zit vaak bij de ruitenwisservloeistof en koelvloeistof in de buurt.

  3. Controleer de vloeistof

    Bij het controleren van de vloeistof let je op de kleur en het niveau.
    – Zwarte vloeistof moet vervangen worden
    – Een te laag vloeistofniveau moet bijgevuld worden
    Het niveau kun je eenvoudig op het kleine peilstokje bekijken. Let er op dat je een niveau meter voor een warme motor hebt en voor een koude motor. Haal het dopje er uit, maak het schoon, duw het weer terug en kijk vervolgens hoe hoog het niveau is. Zo weet je zeker dat je geen opspattende vloeistof mee hebt genomen in je niveaumeting.

  4. Vul de vloeistof bij tot het juiste niveau

    Je kunt het beste even een trechter gebruiken want stuurbekrachtigingsolie is niet echt prettig spul om over je hele motorruimte te krijgen. Houd ook wat doeken bij de hand voor wat schoonmaakwerkzaamheden.

  5. Ga een stukje rijden

    Let op geluiden van de stuurpomp tijdens het draaien van je stuurhuis. Rij 10 minuten, een parkeerplaats die vrij krap is werkt vaak goed omdat daar veel scherpe bochten en stuurwerk nodig is.

  6. Controleer het niveau nogmaals

    Het kan zijn dat er wat lucht in het systeem zat wat er nu uit is.

Stuurbekrachtigingsvloeistof vervangen

Het kan zijn dat je er tijdens het bijvullen van je stuurbekrachtigingsvloeistof achter komt dat je beter de vloeistof kunt vervangen. Schone olie in het systeem zorgt er voor dat je stuurbekrachtigingssysteem en vooral het stuurhuis en de stuurpomp langer mee gaan.

Wanneer moet stuurbekrachtigingsolie vervangen worden?

Er zijn twee redenen waarom je de stuurbekrachtigingsolie zou vervangen. Het kan zijn dat je olie oud is en het kan zijn dat er vocht in het systeem aanwezig is. Beide zijn niet goed. De onderdelen van het stuurhuis hebben de olie nodig om slijtage tegen te gaan. Zonder goede smering zal overmatige slijtage optreden.

Stuurbekrachtigingsvloeistof beoordelen kun je het best doen door een grote pipet te gebruiken. In het reservoir zul je zien dat het altijd wat donkerder lijkt dan in een pipet.

Als de vloeistof in de pipet zwart is is het tijd om deze te vervangen. Het dikke gedeelte van je pipet kun je dan waarschijnlijk niet meer doorheen kijken en je ziet dat er geen kleur meer aan de vloeistof zit. Dit is een goede indicatie voor vloeistof die langere tijd in het systeem heeft gezeten.

Als de vloeistof een mayonaise achtige kleur heeft gekregen en troebel is dan zit er te veel vocht in het systeem. Vocht dat mengt met olie krijgt deze mayo kleur. Het zou kunnen dat je ergens een lekkage in je systeem hebt of dat de dop niet af sluit. Als je de vloeistof gaat vervangen dan is het verstandig om het de eerste tijd nog een aantal keer te controleren. Zo weet je zeker dat er geen nieuw vocht ergens je systeem binnen komt.

Vloeistof uit het systeem krijgen

Een deel van de vloeistof kun je gewoon met de pipet je systeem uit krijgen. Het helpt om de voorkant van je auto wat op te krikken, zo loopt er meer vloeistof het resevoir in.

Zuig eerst alle vloeistof uit het resevoir. Bijvoorbeeld met de pipet die we nu al een aantal keer benoemd hebben. Je kunt ook een handmatige of elektrische vloeistofpomp (hevelpomp) gebruiken.

Als alle vloeistof uit het resevoir is heb je twee opties. Je kunt het nu weer bijvullen, dan heb je ongeveer de helft van de vloeistof uit het systeem vervangen voor verse olie. Vind je dat goed genoeg dan kun je nu je vloeistof weer bijvullen. Wil je door? Lees dan verder.

Als je je stuur nu (zonder de motor te starten) van links naar rechts beweegt dan borrelt het laatste beetje opzuigbare vloeistof in het resevoir. Dit kun je ook opzuigen.

Vervolgens vul je het resevoir weer tot het juiste niveau, doe je je stuur een of twee keer van helemaal links naar helemaal rechts (wederom zonder je auto te starten) en top je je vloeistof af tot het juiste niveau. Nu kun je je auto kort starten en luisteren of alles goed klinkt. Let vooral op de stuurpomp. Na een minuutje te luisteren en niets geks te horen (geratel, gepiep of een slepend geluid bijvoorbeeld) kun je (nu wel met gestarte motor) je stuur weer een aantal keer naar links en naar rechts draaien. Blijf letten op geluiden vanuit je stuurpomp.

Klinkt alles goed? Check dan nog een keer je vloeistof niveau en ga een klein stukje rijden. Het kan zijn dat er nog lucht in het systeem zit, je zult dus waarschijnlijk nog een klein beetje olie er bij moeten gieten. Let op bij het vullen dat je niveau anders is bij een warme motor. Na 10 minuten rijden kun je er vanuit gaan dat je het warme vloeistofniveau aan moet houden.

Stuurbekrachtiging olie kopen

Als je je olie niveau in het stuurbekrachtigingsresevoir gaat bijvullen heb je olie nodig. Zoals eerder besproken kun je soms (vooral bij oudere auto’s) ATF olie gebruiken. In mijn volvo gebruik ik bijvoorbeeld kroon oil classic ATF. Er zijn echter ook auto’s waar speciale olie in gaat. Meestal staat in het boekje van de auto welke olie je nodig hebt. Ook staat het soms op de dop van het resevoir aangegeven.

Mocht je niet kunnen vinden welke vloeistof je nodig hebt dan kun je op kenteken zoeken bij Autodoc. Vul je kenteken in zodat de site weet welke auto je hebt. De site geeft dan direct de juiste vloeistof voor je merk en model auto aan. Je kunt vervolgens kiezen uit de originele vloeistof of een vloeistof van een ander A merk.

Stuurbekrachtiging lekkage opsporen

Als je je stuurbekrachtigingsvloeistof regelmatig moet bijvullen dan heb je waarschijnlijk ergens in het systeem een lekkage. Check alle leidingen van het resevoir naar de stuurbekrachtigingspomp voor vettigheid of druppels. Bekijk vooral de aansluitingen.

Ook het stuurhuis kan lekken. Het stuurhuis is het deel dat tussen je twee voorwielen zit en er voor zorgt dat je wielen heen en weer kunnen bewegen. Lekkage zit vaak in het deel wat de aansluiting tussen de stuurstang (gaat van je stuur naar het stuurhuis) en het stuurhuis zit.

5/5 (11 Reviews)

Hé, ik zie dat je het artikel helemaal bekeken hebt. Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad. Ik hebben ontelbare uren besteed aan het ontwikkelen van deze gratis website voor je, en ik zou het erg op prijs stellen als je dit artikel een x aantal sterren geeft! Alvast bedankt, Lukas