Zelf eenvoudig piepende remmen verhelpen

Piepende remmen kunnen erg vervelend zijn. Er zijn een hoop auto’s die rond rijden met piepende remmen. Hoewel dit in veel gevallen niet gevaarlijk is moet er wel even naar gekeken worden.

Controleer bij piepende remmen of de remblokken niet op zijn. Kijk ook of de remschijven nog in goede conditie zijn en controleer of er nog koperpasta achter op het remblok aanwezig is.

In het artikel zullen we alle mogelijke oorzaken van piepende remmen een voor een bespreken. Ook hebben we per probleem een oplossing zodat je aan het eind van het artikel zeker weet dat je remmen geen geluid meer produceren.

Waar kan een remsysteem piepen

Het remsysteem bestaat uit een aantal onderdelen. Om te weten waar gepiep vandaan kan komen is het handig om te begrijpen wat er in een auto gebeurd als er op het rempedaal getrapt wordt.

Wanneer de rem ingetrapt wordt zal er remvloeistof door de leiding naar de remklauw gedrukt worden. De remklauw zorgt er voor dat de druk verdeeld wordt over de remblokken. De remblokken duwen op de remschijf zodat de auto zal afremmen. Deze remblokken zitten in de remklauw en bewegen daar dus op en neer tegen de remschijf. De remblokken worden door een of meerdere zuigers tegen de schijf gedrukt.

De remschijf zit om het wiellager gemonteerd, tussen het wiel en de ophanging van de auto. De remschijf draait dus altijd mee met het wiel.

Plekken waar remmen kunnen piepen:

Remschijf: Krom, versleten, roestig of slechte montage
Remblok, slijtage indicator of materiaal
Remklauw, zuiger, remblok geleider

Het is direct duidelijk dat er flink wat onderdelen zijn. Eigenlijk kan ieder onderdeel van het remsysteem, tot aan je rempedaal een piep creeren. de kans is echter het grootst dat de piep uit de remblokken komt, daar zullen we dus als eerst naar kijken.

Piepende remblokken oorzaken

Piepende remblokken zijn niet altijd oude versleten remblokken. Ook nieuwe remblokken kunnen piepen. De piep kan komen van het remblok wat op de schijf gedrukt wordt en frictie veroorzaakt maar de piep kan ook een remblok zijn wat tegen een randje roest aan loopt.

Versleten remblokken

Een remblok gaat piepen als het versleten is. Dit komt meestal doordat op het remblok een slijtage indicator aanwezig is. De slijtage indicator is een clipje dat op een remblok zit dat over de remschijf loopt als het materiaal te dun wordt. Als je de slijtage indicator raakt zul je in het begin alleen een piep horen als je gaat remmen. Als je langer door gaat rijden met de versleten blokken zal de slijtage op een goed moment constant tegen je remschijf aan lopen waardoor je een constante piep hoort vanuit een of meerdere wielen.

Remblok montage

Een andere mogelijkheid is dat het remblok niet goed in zijn geleider of glijvlak ligt. Een remblok moet heen en weer bewegen in de remklauw. Als er vuil of roest tussen de remklauw en de remblokken zit. Om piepen op dit deel nog verder te voorkomen kan een remblok waar hij contact maakt met de remklauw ingevet worden met kopervet.

Kwaliteit remblok

een remblok kan ook piepen omdat het van slechte kwaliteit is. Het frictie materiaal van een remblok (het gedeelte dat weg slijt wanneer je remt) is van verschillende metaal soorten gemaakt en kan ook graffiet, of andere wrijvings materialen bevatten. Goedkopere remblokken gebruiken vaak goedkopere materialen. Dit zorgt voor meer geluid. Vaak gaan deze remblokken wel langer mee.

Remblok heeft geen afgevlakte kanten

Remblokken hebben vaak hoeken die afgevlakt zijn zodat er geen harde rand aan het remblok zit. De harde rand kan veel geluid produceren.

Tot slot kan het zijn dat een remblok piept omdat het gemonteerd is op een oude remschijf. Het remblok moet dan nog slijten zodat het dezelfde vorm krijgt als de remschijf.

Piepende remmen oplossen

In de meeste gevallen komen piepende remmen van de remblokken, we gaan dus eerst kijken of we daar een probleem kunnen oplossen. We beginnen met het opkrikken van de auto, het wiel te verwijderen en de rem te bekijken.

Benodigde tijd: 1 uur.

Remblokken vervangen

  1. Maak de remklauw los

    Als het wiel van je auto af is zie je je remschijf en je remklauw zitten. Om de remklauw van de schijf af te halen verwijder een van de twee bouten waar deze mee vast zit. Een zit bovenaan en een onderaan de remklauw. Je remklauw kun je vervolgens naar boven of naar beneden draaien.

  2. Bekijk de dikte van je remblokken en schijven

    Je remblokken kun je het best vervangen voordat ze minder dan 2mm dik worden. Het wettelijke minimum is dat er geen ijzer op ijzer mag remmen.

  3. Verwijder de remblokken

    Met een schroevendraaier verwijder je eenvoudig de remblokken, let er op dat je je schijf niet beschadigd. Bekijk nu je beide blokken verwijderd hebt ook hoe dik je remschijf is. Kijk in het instructieboekje voor je auto hoe dik deze minimaal moeten zijn. Dit verschilt per model auto.

  4. zet de nieuwe remblok montage onderdelen er in

    Je remblok zit (meestal) in een remblok montage clip. Deze clip zorgt er voor dat je remblok makkelijk naar binnen en naar buiten kan als je gaat remmen. Let op dat er kleine verschillen voor de onderste en de bovenste clip kunnen zijn.

  5. breng kopervet aan

    Je kunt wat kopervet aanbrengen op de delen waar de remblok het clipje aanraakt. Meestal is dat het kleine gleufje wat in de clip zit. Anti seize werkt ook

  6. Duw het piston weer naar binnen

    Het piston wat op je remblokken drukt duw je weer naar binnen, let op dat je het piston niet beschadigd met een tang. Er zijn speciale setjes te koop waarmee je dit kunt doen maar vaak werkt een waterpomptang met twee stukjes hout ook prima. Tip: als het heel zwaar gaat kun je het dopje van je remvloeistof er af draaien zodat het systeem wat lucht kwijt kan. Let er wel op dat je tijdens het terugduwen van het piston remvloeistof uit het resevoir kunt duwen. Laat dus altijd iemand kijken naar het niveau terwijl je dit doet want remvloeistof is heel vervelend spul.

  7. Monteer je nieuwe remblokken

    De nieuwe blokken schuif je simpelweg in je remklauw. Maak je remklauw vervolgens weer dicht door beide bouten op 20nm vast te draaien.

Randen schuin afvijlen

De hoeken van het remvlak worden vanuit de fabriek al bij veel remblokken afgeslepen, soms wordt dit echter niet gedaan. Een remblok waar de randen niet recht afgeslepen worden kan sneller gaan piepen. Je kunt dit voorkomen door de hoeken van je remblokken wat af te vlijlen.

Het vijlen van je remblokken kun je met een reguliere metaal vijl doen maar je kunt ook een slijpmachine met slijpsteen gebruiken.

Piepende remschijf verhelpen

Het zou ook kunnen dat je remschijf de oorzaak van het gepiep is. Piepende remschijven kan komen door:

  • Roest op de remschijf
  • Kromme remschijf
  • Sterk ingesleten remschijf (groeven)
  • Te dunne remschijf

Roest op de remschijf is eenvoudig te identificeren. Bij roest op de remschijf kan de schijf nog perfect zijn. Meestal is het gedeelte waar de remblok op remt ook nog goed, het randje van de remschijf is vaak verroest, de remblokken lopen dan tegen het roestige randje aan waardoor gepiep op kan treden.

Om dit op te lossen kun je simpelweg met een schuurpapiertje of schuur pad het randje van je remschijf opschuren. Let er op dat het remvlak van je remschijf weer net zo hoog is als het randje van je remschijf.

Kopervet aanbrengen op remblokken

Koperpasta is een van de belangrijkste trucs om er voor te zorgen dat remmen niet gaan piepen. Kopervet breng je op een aantal punten aan bij het monteren van remblokken:

  • Op de backing plate. De achterkant van je remblok kun je een dun laagje kopervet op smeren, dit helpt bij trillingen en voorkomt daardoor piepen.
  • Op het montage onderdeel waar het blok en de montage onderdelen elkaar raken. Doe wat kopervet op het montage onderdeel dat in je remklauw zit op de plek waar het remblok de klauw raakt.
  • Op het montagevlak van je remschijf. Dit is optioneel maar zorgt er wel voor dat je remschijf de volgende keer makkelijker verwijderd kan worden. Doe wat kopervet op het montagevlak waar je je remschijf overheen doet.

Kun je doorrijden met piepende remmen?

Ja dat kan, zo lang de auto nog goed remt zijn piepende remmen geen probleem. Het is wel verstandig om er naar te kijken. De kans is groot dat de remblokken op het eind van hun leven zijn. Controleer dus hoe dik de remblokken nog zijn en vervang deze indien nodig.

Hoe vaak moet je remblokken vervangen

Dit wisselt per auto, een elektrische auto kan best 200.000km met een set remblokken doen. Auto’s met een verbrandingsmotor moeten vaak iedere 40.000-60.000km de blokken vervangen. Een remschijf gaat vaak ongeveer 2x zo lang mee als de remblokken. Tijdig remblokken vervangen verlengt de levensduur van de schijf.

Wat is de oorzaak van piepende remmen

De meest voorkomende oorzaak van piepende remmen is versleten remblokken. Nieuwe blokken kunnen ook piepen als de remschijf niet meer in goede conditie is. Ook een gebrek aan vet op de bewegende delen kan geluid produceren.

Hoe voorkom je piepende remmen

Vaak komen piepende remmen door het rijden door modder, water of op een gepekelde weg. Er kan dan veel vuil in het remsysteem komen. Je kunt piepende remmen ook voorkomen door de remmerij goed schoon te houden en eventueel bij piepende remmen het remblok met een schuurpapiertje schoon te maken.

Hoe verhelp je piepende remmen

Meestal helpt het om je remblokken te vervangen, roest te verwijderen op de remschijf en de bewegende delen in te vetten met kopervet.

Hoe weet je of je remblokken versleten zijn

Een piep is een aardige indicator. Als je wilt checken of je blokken op zijn dan kun je de dikte opmeten met een schuifmaat. Je doet dit door je remklauw open te maken en de remblokken er uit te halen. Meet enkel het frictie materiaal, niet de backing plate.

5/5 (5 Reviews)

Hé, ik zie dat je het artikel helemaal bekeken hebt. Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad. Ik hebben ontelbare uren besteed aan het ontwikkelen van deze gratis website voor je, en ik zou het erg op prijs stellen als je dit artikel een x aantal sterren geeft! Alvast bedankt, Lukas