Auto accu vervangen uitleg

Het vervangen van de accu van je auto is eenvoudig zelf te doen. Het is een klus die in maximaal een half uurtje te klaren is. Wel is het belangrijk om te weten welke accu je nodig hebt en aan welke eisen je accu voor de apk moet voldoen.

Een accu vervangen:

  • Haal eerst de min pool van de accu (zwart) en daarna de plus pool (rood) van de accu.
  • Verwijder de oude accu.
  • Haal de nieuwe accu uit de verpakking en verwijder de dopjes op de polen.
  • Plaats de nieuwe accu in de auto en bevestig op dezelfde manier als de oude accu.
  • Sluit eerst de positieve (rode) kabel aan en sluit tot slot de negatieve kabel (zwart) aan.

De accu van de auto zorgt er voor dat de auto van stroom voorzien wordt. De juiste accu met de juiste spanning is essentieel. Een onjuiste accuspanning kan verschillende boordcomputers kapot maken en kan zelfs voor brand in de auto zorgen. Lees verder om te zien hoe je de juiste accu kiest.

De accu vervangen van een auto

De stappen van het vervangen van een accu zijn eenvoudig maar het is belangrijk dat een nieuwe accu op de juiste manier geplaatst wordt. Een onjuist geplaatste accu kan voor problemen zorgen. Ook is een losse accu een apk afkeur punt.
Voor het verwijderen van een accu is het handig om een schroevendraaierset en doppenset bij de hand te hebben. Dit is nodig om het deksel van de accubak te verwijderen en om de accupolen los te schroeven.

Benodigde tijd: 15 minuten.

  1. Zorg dat de auto uit staat en dat alle stroomverbruikers zijn uitgeschakeld.

    Controleer of er niets meer in de sigarettenaansteker zit, of alle lampjes uit zijn en of er geen andere zaken zijn die stroom verbruiken.

  2. Raadpleeg het instructieboekje als je niet weet waar de accu zit.

    Bij de meeste auto’s zit de accu onder de motorkap. Er zijn echter ook auto’s waar de accu onder de achterbank, in de achterbak of onder de bijrijdersstoel geplaatst is. In het instructieboekje is te vinden waar de accu zich bevind.

  3. Verwijder de min pool van de accu.

    Om kortsluiting te voorkomen verwijder je altijd eerst de negatieve pool van de accu. Dit is de zwarte kabel. Het kan zijn dat eerst een kap van de accu verwijderd moet worden. De pool maak je los door de klem los te maken. Meestal zit de klem met een moer vast die een paar slagen losgedraaid moet worden. De pool kun je er vervolgens vanaf trekken.

  4. Verwijder de plus pool van de accu.

    Vervolgens haal je de plus pool van de accu. Dit is de rode draad. Je haalt deze pool op dezelfde manier los als de andere pool.

  5. Verwijder de oude accu.

    Let er bij het verwijderen van de oude accu op dat je deze rechtop blijft houden. Vaak heeft de accu een handvat waarmee je de accu uit de accubak kunt tillen. Sommige accu’s zitten nog extra vast met clips. Deze maak je los voor je de accu uit de accubak trekt.

  6. Pak de nieuwe accu uit

    Haal de nieuwe accu uit de verpakking en verwijder de dopjes die op de polen zitten.

  7. Plaats de nieuwe accu

    De nieuwe accu kan op dezelfde manier in de accubak als waarmee de oude accu uit de accubak gekomen is. Bevestig losgemaakte clipjes op de nieuwe accu zodat deze stevig vast zit.

  8. Sluit de plus pool van de accu aan

    De pluspool (rood) van de accu kun je nu weer aansluiten. Let er op dat je de plus pool bij de plus van de accu aansluit. Draai de pool weer vast op de accu met het moertje waarmee deze vast zat.

  9. Sluit de min pool van de accu aan

    De minpool (zwart) sluit je op dezelfde manier aan als de plus pool. Wederom draai je de accupool aan.

  10. Controleer alles en plaats kappen terug.

    Controleer of alles vast zit, zowel de accu alswel de polen. Kijk ook of er geen corrosie aanwezig is op de accuklemmen die op de polen zitten. Corrosie bij accu polen is meestal wit en dus slecht te zien op het zilvere metaal. Zit er toch corrosie op de polen, haal dan eerst de zwarte en vervolgens de rode accupool los en verwijder de corrosie met een staalborstel. Als de accuklemmen geen contact meer maken met de accupool zal de auto geen stroom krijgen en dus niet werken.

Accu verwisselen en toch stroom behouden

Het zou kunnen dat je een accu wil wisselen maar toch stroom op de auto wil houden. Bijvoorbeeld als je bang bent dat de auto instellingen verloren gaan. Meestal staat in het instructieboekje of het nodig is om de auto van stroom te blijven voorzien.

Het vervangen van een accu gaat op dezelfde manier. Het enige wat je nodig hebt is een extra accu die als tijdelijke accu dient. Dit kan een accu van een boot of een andere auto zijn. Met startkabels sluit je de plus van de hulp accu aan op de accuklem van de accu die vervangen moet worden.

Sluit de startkabel zo aan op de accuklem dat deze nog van de oude accu te verwijderen is. Vervolgens sluit je de min pool van de hulp accu aan op de accuklem van de accu die vervangen moet worden.

Heb je dit gedaan dan wordt je auto nu van stroom voorzien door de hulp accu en kun je het gewone stappenplan blijven volgen. Let er op dat je de rode accupool niet op het metaal van de auto legt. Er kunnen dan vonken en kortsluiting ontstaan.

Een nieuwe accu kiezen

De juiste stroomsterkte

99% van de auto’s die rondrijden hebben een 12v accu. Enkele modernere auto’s hebben een 48v systeem en oudere oldtimers hebben een 6v systeem. De kans is vrij groot dat je accu dus een 12v variant is.

Bij het kiezen van de accu is het belangrijk dat de accu de juiste stroomsterkte kan leveren. Stroomsterkte wordt in ampere uitgedrukt en staat op de accu vaak afgekort als ampère-uren (Ah).

Een accu met een grotere stroomsterkte is geen probleem. Een accu met een kleinere stroomsterkte kan er voor zorgen dat uw auto niet voldoende stroom van de accu kan halen om alle elektrische systemen draaiende te krijgen.

Het juiste formaat

Naast de stroomsterkte is ook het fysieke formaat van de accu van belang. Een accu kiezen die simpelweg de meeste ampere-uren heeft gaat niet helpen wanneer de accu niet in de auto past.

Veel oudere auto’s hebben een accubak waar verschillende formaten accu’s in passen. Modernere auto’s hebben vaak een accubak die specifiek ontworpen is om een bepaald formaat accu vast te klemmen.

Kijk hoe hoog, breed en diep de accu is die in de auto moet komen en kies vervolgens een variant met voldoende ampere-uur capaciteit.

De kwaliteit van een accu kiezen

Goedkopere accu’s kunnen vaak een aardige capaciteit hebben en toch vrij compact zijn. Deze accu’s lijken vaak een goede deal maar het probleem zit in het laden van de accu. Een accu wordt door de dynamo opgeladen kan vervolgens zijn stroom weer afgeven aan de auto.

Een goedkope accu werkt vaak perfect alleen voor kortere duur. Een goedkope accu verliest snel zijn laadvermogen, zijn gevoeliger voor temperatuurswisselingen en hebben een grotere kans op lekstroom. Bij lekstroom loopt de batterij langzaam leeg wanneer deze niet gebruikt wordt. Het resultaat kan zijn dat als je de auto langere tijd niet gebruikt hebt de wagen niet meer start.

Het is dus verstandig om een betere kwaliteit accu te kopen wanneer je van plan bent de auto voor langere tijd te houden. De accu zal langer mee gaan en in de winter wanneer de accu het het zwaarst heeft beter presteren.

De accu doormeten

Als de auto niet meer start kan het best zijn dat de accu stuk is. Het kan echter ook zijn dat er iets anders in de auto stuk is en het vervangen van de accu helemaal niet helpt. Het is dus raadzaam om je accu eerst door te meten.

Klus-auto’s beste keuze:

Multimeters heb je in veel verschillende soorten en maten (en prijscategorieen) Ik heb er een die nog geen 10tje kostte en al jaren mee gaat. Grootste pluspunt? Ik heb al 5 jaar de batterij niet hoeven vervangen

Voor het doormeten van je accu heb je enkel een multimeter nodig. Je checkt de staat van de accu door drie zaken te controleren:

  • De staat van de dynamo
  • De staat van de accu
  • Lekstroomcontrole

De dynamo meten

De dynamo van je auto zorgt er voor dat er stroom in je accu komt als deze leeg raakt. Een niet werkende dynamo zorgt er voor dat de accu leeg loopt en vervolgens niet meer vol raakt. Als je dan je auto probeert te starten lukt dit niet en lijkt het alsof de accu stuk is. In werkelijkheid is de accu gewoon leeg omdat hij niet meer opgeladen wordt.

Om de dynamo te meten moet je je auto eerst starten. Je kunt hm aanduwen (auto in zijn 2e versnelling, voet op de koppeling, duwen en de koppeling op laten komen) of je kunt de auto jumpstarten met startkabels (startkabels tussen de lege accu en een volle accu hangen en starten maar).

Zet vervolgens je multimeter (heb je deze niet dan kun je hm kopen bij een automaterialenzaak of online halen op bol.com ) op 20 volt gelijkspanning. Je plaatst de minkabel van de multimeter op de min van je accu en de plus kabel op de plus van je accu. als de motor draait moet de waarde op de multimeter tussen de 14 en 15 liggen. Als de multimeter minder aangeeft, bijvoorbeeld 12.6 dan heb je best kans dat de dynamo stuk is. Ook als de multimeter veel meer aan geeft (bijvoorbeeld 20) heb je een probleem. De spanningsregelaar is een kasje dat de spanning tussen de dynamo en de accu regelt. Eenvoudig te repareren maar een kapotte spanningsregelaar moet wel snel opgelost worden want je accu gaat stuk als je er mee door blijft rijden.

Lekstroom meten

Een tweede oorzaak van een lege accu is een stroom lekkage ergens in de auto. Bij een vorige auto die ik had bleef bijvoorbeeld het dashboard kastje verlicht, ook als je de klep sloot en de sleutel uit het slot had gehaald. Niet gek dus dat ik iedere ochtend met startkabels aan de slag moest.

Lekstroom meet je ook door met een multimeter. Zet een multimeter tussen de min pool van de accu en de min accu klem. Het is raadzaam om de auto in deze toestand niet te starten want dat zal je multimeter doen frituren.

Je zet vervolgens de multimeter op de ampere meten stand (A). Als de ampere meter op nul blijft staan weet je dat er geen stroom rond gaat en er dus nergens stroom lekt. Als je ziet dat er spanning door de meter gemeten wordt dan kun je je zekeringen een voor een los trekken en. kijken waar de spanning vandaan komt. Let er op dat sommige auto’s altijd wat stroom verbruiken, bijvoorbeeld van het klokje, het alarm of andere zaken die altijd aan moeten blijven staan.

De accu doormeten

De accu doormeten is niet echt te doen. Er zijn verschillende aspecten van een batterij die er voor kunnen zorgen dat de batterij niet meer werkt. Wel heeft een accu vaak een test lampje. Kijk even of dit lampje brand (vaak heel zwak). Je kunt ook kijken of je de accu kunt bijvullen. Een accu bijvullen doe je met gedemineraliseerd water. De kans dat dat een dergelijke truc werkt is echter niet zo groot. Heb je gecontroleerd of je geen lekstroom hebt en of je dynamo het nog doet? Dan is de enige andere mogelijkheid een kapotte accu.

Wat je wel kunt doen is kijken hoeveel stroom er nog in je accu zit. Je kunt de stroom meten met je multimeter je meet het voltage in de accu. Met onderstaande tabel kun je grofweg zien hoe vol je accu zit.

VoltageBatterij percentage
12.6+100%
12.590%
12.4280%
12.3270%
12.2060%
12.0650%
11.940%
11.7530%
11.5820%
11.3110%
10.50%

Bovenstaande voltages zijn een schatting van het percentage. Het werkelijke percentage kan afwijken maar het geeft in elk geval een idee.

Hoe lang hoort een accu mee te gaan

Een gemiddelde auto accu gaat 3-4 jaar mee. Er zijn echter veel gevallen bekend van auto’s die 8 jaar of langer mee gaan. Meestal zijn dit wel de originele accu’s of a-merk accu’s. Is de accu stuk na minder dan 3 jaar dan is het raadzaam om te kijken of er niet iets anders een kappotte accu veroorzaakt.

4.4/5 (9 Reviews)

Hé, ik zie dat je het artikel helemaal bekeken hebt. Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad. Ik hebben ontelbare uren besteed aan het ontwikkelen van deze gratis website voor je, en ik zou het erg op prijs stellen als je dit artikel een x aantal sterren geeft! Alvast bedankt, Lukas